Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
6012152747

Läcker fr motor

Rekommendera Poster

köpt en äldre Vinga 29 ny termostat. När vi körde den för motor (Volvo penta) så hade det läckt vätska. Motor teknikern kunde inte hitta något läckage. Kunde vara glykol som hade fyllts på för mycket och när motorn blev varm spottade den ut överflöd. Ser glykol ut så här? Olja ovanpå.

20221022_161750.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så kan glykolblandat vatten se ut. Det finns blått, rött, gult och grönt glykol vad jag har sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-22 vid 16:28 skrev 6012152747:

köpt en äldre Vinga 29 ny termostat. När vi körde den för motor (Volvo penta) så hade det läckt vätska. Motor teknikern kunde inte hitta något läckage. Kunde vara glykol som hade fyllts på för mycket och när motorn blev varm spottade den ut överflöd. Ser glykol ut så här? Olja ovanpå.

20221022_161750.jpg

Jo många verkar ha grön glykol i båten, själv valde jag blå, delvis för läkage är ganka lätt att upptäcka av färgen. 

 

Kylsystemet med glykol är väll ett slutet system? Så är det på min penta med martec kylsystem. Glykolvattnet kyler motorn och havsvattnet kyler sedan glykolen innan den far ut med avgaserna i havet igen.

 

Om om glykol och olja blandas låter det ju som läckande topplockspackning, så glykol från kylkanalen läcker in i cylindern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev hallonBoat:

Jo många verkar ha grön glykol i båten, själv valde jag blå, delvis för läkage är ganka lätt att upptäcka av färgen. 

 

Kylsystemet med glykol är väll ett slutet system? Så är det på min penta med martec kylsystem. Glykolvattnet kyler motorn och havsvattnet kyler sedan glykolen innan den far ut med avgaserna i havet igen.

 

Om om glykol och olja blandas låter det ju som läckande topplockspackning, så glykol från kylkanalen läcker in i cylindern. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi kör för motor så är det näst omöjligt att vara i ruffen på grund av lukten kan det vara avgaser som läcker in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev 6012152747:

När vi kör för motor så är det näst omöjligt att vara i ruffen på grund av lukten kan det vara avgaser som läcker in?

Dieselavgaser har ju en mycket stark och distinkt lukt, borde inte kunna misstas. Har du kollat avgaskröken? Den är i original av gjutjärn och rostar alltid sönder på en äldre båt. Du bör ta bilder på dina problem och lägga in här för att få bättre svar. Var hämtade du upp glykolläckaget - under motorn? Då är det naturligt med oljeblandning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var under motorn jag får ta det här som du har sagt men motor teknikern så får jag se vad han säger. Tack för tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

det skall ej bli någon lukt från motorn nere i båten, varken från Diesel eller avgaser. Men som sagts tidigare, avgas krökar är ett återkommande problem, de behöver bytas ibland. Kolla även över alla bränsle slangar och även kyl systems slangar 

 

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ligger still med motorn på händer det mig i alla fall att avgaserna drar in i ruffen. Men inte under gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...