Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
larban

Sy/limma på nytt UV-skydd själv.

Rekommendera Poster

Hej, 

jag funderar på att byta uv-skydd på min rullgenua själv. Har tillgång till symaskin och plats. Jag kollar på material och har hittat detta https://www.ohlssonstyger.se/sv/artikel/tunn-segelduk-gra

 

kan det funka tro, eller måste man köpa råsegels självhäftande dyra variant. Själva seglet är i gott skick så jag vill förlänga livet på det med några år.

 

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev larban:

Hej, 

jag funderar på att byta uv-skydd på min rullgenua själv. Har tillgång till symaskin och plats. Jag kollar på material och har hittat detta https://www.ohlssonstyger.se/sv/artikel/tunn-segelduk-gra

 

kan det funka tro, eller måste man köpa råsegels självhäftande dyra variant. Själva seglet är i gott skick så jag vill förlänga livet på det med några år.

 

/L

Om du tänker sy fast den duken på seglet så är det nog fel materialval. Duken du länkar till är nog mer som kapellväg.

 

Att sy ett fockkapell som dras över seglet efter segling kan duken säkert vara bra till. Med flitigt användande av fockkapell så minskar behovet av uv-skyddsduk på seglet.

 

Om du ska ha uv-skyddet fäst till seglet så måste det vara en duk som klistras mot seglet. Att bara sy kommer inte att fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tänkt limma på duken. Jag har sett en youtube-video där de spraylimmar på duk och därefter syr kanterna. Kan det funka? Vill helst komma ner i pris, så om någon har tips på alternativ till Råsegel är jag tacksam. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Överväg att köpa tjänsten att få en duk påsydd. 

Då blir allt så som det bäst. 

 

Kan inte röra sig om många tusenlappar i skillnad mot att du ska fixa detta själv. 

 

Ta tillfället i akt, nu när det lågsäsong för segelmakare. 

Ring runt och få priser. 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en segelmakare att titta på seglet som gav mig pris på ca 15000kr😳. Får nytt segel för ungefär det dubbla. Därav min tanke att göra detta själv. Ser inte helt omöjligt ut i mina ögon. Men jag ska skicka ut frågan till fler. Kanske kan jag demontera gamla skyddet själv och låta segelmakare göra resten, borde göra det billigare iaf. 
Ingen annan som vet butik där man kan köpa uv skydd lite billigare? 
 

/L
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...