Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
nevink

Fast eller fällbar sprayhood / dodger

Rekommendera Poster

Jag har funderat på att få en sprayhood tillverkad. Även bimini. Inget av det har tidigare varit monterat ombord. Styrhytten finns, med en andra styrplats. Jag har nu lust att göra utrymmet i sittbrunnen mera inbjudande att vistas i.

 

 

Bommen är i horisontellt läge något för låg för att en sprayhood skall få plats. Jag ska beställa nytt storsegel och tänker be att få akterliket något kortare. För att få upp bommen 30-40 cm. Det kommer ju minska segelytan men ifall det har någon annan negativ inverkan på segelegenskaperna vet jag ej. Det skulle ge en tryggare känsla i sittbrunnen med. 

 

 

Efter diskussion ombord med en kunnig, visade det sig att den fällbara sprayhood jag kan ha möjlighet att montera blir låg och komprimerad. Även om bommen skjuts upp lite så är avståndet till storskotskenan, från punkten där sprayhoodens bågar skulle vara infästa, för kort för att en sprayhood av bekväma mått ska kunna vecklas ut.

 

 

Jag går nu i tankarna att försöka få en fast dodger monterad istället. Stark nog för att man ska kunna stå på den. Med flexibla solpaneler på toppen. Kanske uppemot 400w. 

 

Två exempelbilder jag bifogat kommer från John Harris - Attainable Adventure Cruising. Tycker det verkar vara en genomtänkt konstruktion.

 

Jag tänker mig en konstruktion i rostfritt stål, kanske 28 mm. Två stora bågar som möts vid akterkanterna utav styrhyttens tak. Samt två stöttor till den främre långa bågen, bultade på vars en sida utav nedgångsluckan. (Eventuellt kan dessa två stöttor sitta längre ut på kanterna, och vara lite kortare. Som på bildexemplet jag bifogar. Fönstret måste då delas upp med en söm i mitten och de två rutorna blir väldigt stora.)

 

Tre längsgående stöttor mellan de två stora bågarna. 

 

Jag tänker sedan att jag vill ha vinylfönster som täcker kanterna och framsidan. De ska alla gå att ta av ifall riktigt skitväder väntas. Eventuellt rullas upp och säkras till ramen. Men detta är ju lite av ett jobb. Jämfört med att fälla en sprayhood till exempel. Vilka vindstyrkor kan man förvänta sig att dessa ska klara, före man behöver säkra dem tror ni?

 

Jag vill att konstruktionen ska tåla orkanvindar då all canvas / vinyl är borttagen. Taket skall gå att stå på.

 

Taket utgörs av en glasfiberklädd skiva utav balsaträ eller plywood. Jag har talat med en firma i Limhamn som eventuellt kan utföra detta. Bygget utav själva taket. Taket skall vara starkt nog för två personer att vistas på. Hur tjockt tror ni materialet behöver vara? 

 

Jag behöver finna solceller som passar på taket och som går att gå på, samt har någorlunda okej grepp. 

 

Tanken är att skutan skall segla ner till varmare breddgrader och därefter befinna sig där under ett par år. 

 

Jag är väldigt lång och kan precis se horisonten när jag står rill rors. Vem som helst kan stå upp på bänkarna och se över dodgern. Jag är inte glad över att behöva begränsa sikten men jag tror att antalet timmar man spenderar ute i sittbrunnen kommer att öka. Därav även uppmärksamheten. Ifall jag sänker dodgern kan man ej sitta på de övre bänkarna utan att böja på nacken för taket. 

 

Alla synpunkter välkomnas. Beträffande utseende, användarvänlighet, materialval, höjd etc. 

 

Samt, ifall ni vet någon som kan vara behjälplig vid någon del utav utförandet. Skutan ligger i Åhus.

 

Ligger sömnlös och funderade på projektet så ritade bara i telefonen. Inte det proffsigaste kanske men något!

 

Tack på förhand

 

Johan

 

 

 

 

 

 

20221022_023355.jpg

20221022_023337.jpg

20221022_023321.jpg

20221022_015123.jpg

20221022_023233.jpg

20221022_023205.jpg

JHH5_102615.jpg

JHH5_102632.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev nevink:

Bommen är i horisontellt läge något för låg för att en sprayhood skall få plats. Jag ska beställa nytt storsegel och tänker be att få akterliket något kortare. För att få upp bommen 30-40 cm. Det kommer ju minska segelytan men ifall det har någon annan negativ inverkan på segelegenskaperna vet jag ej. Det skulle ge en tryggare känsla i sittbrunnen med.

Kan inte svara på nåt av dina övriga funderingar och frågor, men just det citerade kan jag kommentera.

Jag har just nu vårt storsegel hos mig för att under kommande vecka lämna in det till en segelmakare här i stan. Seglet ska modifieras på precis det sätt du beskriver. En triangel i nederdelen ska tas bort, för att skothornet ska hamna ca 30-40 cm högre upp (exakt mått får bestämmas i samråd med segelmakaren). I samband med det ska även repliket skäras bort och viss anpassning till att använda seglet lösfotat ska göras. Första revets aktre ögla flyttas upp i motsvarande grad (när vi skulle behöva andra revet är det för dåligt väder för att vi skulle ge oss ut ändå!).

Man tappar förstås lite segelyta. I vårt fall handlar det om ca 2.5 procent av totala segelytan, men eftersom det nästan alltid blåser för mycket där vi har båten, är det inget större problem. Nu testar vi detta med ett äldre segel. Trivs vi med lösningen så kommer vi i framtiden låta sy upp ett nytt storsegel med samma konstruktion, men då räknar jag med att man kan få tillbaks den segelytan genom ett bättre form på seglet, med mer akterrunda  - det krävs bara ca 5-6 cm "bredare" akterlik för att matcha den borttagna segelytan i vårt fall.

Det ska bli väldigt skönt att få bort bommen från huvudhöjd, men ändringen görs också för att kunna få plats med en båge med skotskena på, över bakkanten på sprayhooden. På så vis kan vi få bort storskotet ur den ganska trånga sittbrunnen och dessutom möjliggöra segling med hela sittbrunnskapellet på, nåt som inte är möjligt i dag eftersom storskotet måste gå rakt upp där kapellet ska vara.

Så kör på, säger jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Berätta vad du har för båt. Bilderna visar på en ketch, är det det?

Det skiljer ju ganska mycket på hur man använder seglen när man skärgårdsseglar mot när man långseglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Gantika said:

...

Det skiljer ju ganska mycket på hur man använder seglen när man skärgårdsseglar mot när man långseglar.

Hur skiljer det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du skärghårdsseglar optimerar du fart, när du långseglar optimerar du bekvämlighet

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev raol:

Kan inte svara på nåt av dina övriga funderingar och frågor, men just det citerade kan jag kommentera.

Jag har just nu vårt storsegel hos mig för att under kommande vecka lämna in det till en segelmakare här i stan. Seglet ska modifieras på precis det sätt du beskriver. En triangel i nederdelen ska tas bort, för att skothornet ska hamna ca 30-40 cm högre upp (exakt mått får bestämmas i samråd med segelmakaren). I samband med det ska även repliket skäras bort och viss anpassning till att använda seglet lösfotat ska göras. Första revets aktre ögla flyttas upp i motsvarande grad (när vi skulle behöva andra revet är det för dåligt väder för att vi skulle ge oss ut ändå!).

Man tappar förstås lite segelyta. I vårt fall handlar det om ca 2.5 procent av totala segelytan, men eftersom det nästan alltid blåser för mycket där vi har båten, är det inget större problem. Nu testar vi detta med ett äldre segel. Trivs vi med lösningen så kommer vi i framtiden låta sy upp ett nytt storsegel med samma konstruktion, men då räknar jag med att man kan få tillbaks den segelytan genom ett bättre form på seglet, med mer akterrunda  - det krävs bara ca 5-6 cm "bredare" akterlik för att matcha den borttagna segelytan i vårt fall.

Det ska bli väldigt skönt att få bort bommen från huvudhöjd, men ändringen görs också för att kunna få plats med en båge med skotskena på, över bakkanten på sprayhooden. På så vis kan vi få bort storskotet ur den ganska trånga sittbrunnen och dessutom möjliggöra segling med hela sittbrunnskapellet på, nåt som inte är möjligt i dag eftersom storskotet måste gå rakt upp där kapellet ska vara.

Så kör på, säger jag!

 

Hej Roul,

 

Tack för ditt inlägg. Fint att höra att du ska får samma modifikation genomförd på ditt segel, av liknande anledning. Hoppas att det blir lyckat. Att öka säkerheten i sittbrunnen i utbyte mot 2,5 % mindre segelyta låter som en rimlig affär. 

 

Jag har fått kontakt med en häri Åhus som kanske kan tillverka stålramen. Ska försöka införliva kapellmakaren från Ystad i diskussionen. Samt tillverkaren utav taket, vilket varvet här i Åhus kunde hjälpa till med tydligen. Dessa tre förmågor måste säga sitt i designen så att alla moment tas i beaktande från starten. Blir intressant!

 

Ha det gott,

Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Gantika:

Berätta vad du har för båt. Bilderna visar på en ketch, är det det?

Det skiljer ju ganska mycket på hur man använder seglen när man skärgårdsseglar mot när man långseglar.

 

Hej Gantika,

 

Det stämmer, hon är en 53 fots plastad träbåt, ketch. Byggd i Finland -96 (kuriosa), med långsegling som sitt syfte. Hon har dock aldrig kommit iväg. Jag köpte henne av den enda tidigare ägaren. 

 

Kanske anledningen till att ingen sprayhood existerar och riggen är planerad med bommen farandes i huvudhöjd i sittbrunnen, är att man förväntas använda sig utav styrhyttens skydd till största delen.

 

Jag var precis i Franska Polynesien och seglade två veckor. Hyrde en båt av ett par som långseglade. Det var första gången jag seglade i tropikerna och det blev ju uppenbart direkt hur viktigt det är med skydd för solen. 

 

Med tanke på hur utrymmet kring nedgångsluckan är designat och hur lite plats detta ger till en fällbar sprayhood, så lutar det åt det fasta alternativet jag presenterat. 

 

Eftersom jag tänkt mig att rutorna skall vara av vinyl så blir ju sikten påverkad negativt. Jag kan som sagt precis se över konstruktionen ifall jag står till rors men de flesta ser endast genom vinylrutorna föröver. En stor del av tiden vill man säkert inte ha vinylrutorna i. Taket kommer då fortfarande att utgöra ett visst skydd. Rutorna blir ganska stora. Jag undrar hur man bäst skulle fästa rutorna. De måste ju ha styrka och spänst nog att stå emot en del vind. Samtidigt är det av stort värde om de är enkla att plocka bort. Samt att kapelltyget som utgör ramen runt rutan, där fästanordningarna mellan denna och taket eller stålramen sitter, ej tar för mycket plats så att sikten skyms mer än den måste. 

 

Alla tankar och ideer är välkomna!

Mvh Johan

DJI_0032.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en stålram med såna där vridfästen (vet inte namnet, men väldigt vanliga för att fästa kapell, en oval ögla i kapellet och sen en oval grej med en vridbar "vinge" som man sticker in i öglan och vrider om för att låsa) fästa på jämna avstånd längs ramen. Så kan rutorna vara lösa paneler man monterar individuellt per fyrkant eller triangel i stålramen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Kanske en stålram med såna där vridfästen (vet inte namnet, men väldigt vanliga för att fästa kapell, en oval ögla i kapellet och sen en oval grej med en vridbar "vinge" som man sticker in i öglan och vrider om för att låsa) fästa på jämna avstånd längs ramen. Så kan rutorna vara lösa paneler man monterar individuellt per fyrkant eller triangel i stålramen.

 

 

Just det. Här behöver jag ta in kapellmakaren för råd. Kanske en skena på styrhyttens tak där fönstrets nedre profil passar in. För att sedan fästa det som du föreslår i överkant. Kanske på insidan av en liten kam som sticker ned från dodgerns främre kant, för att det ska bli vattentätt. 

 

För att alla tre främre rutorna ska gå att ta ur separat måste de vara sammankopplade med dragkedja antar jag, i linje med ramens två främre stöttor. Vilket skapar läckage och även begränsar sikten ytterligare.

 

Vinylrutan i den bifogade bilden, från hemsidan Attainable Adventure Cruising (tyvärr bakom betalvägg), är ej delad med dragkedja. Kanske det är något att sträva efter. Ska fråga kapellmakaren om detta vore möjligt i mitt fall. 

 

Hade det varit bättre ifall de förliga fönstren hade tillverkats i lexan eller polykarbonat (finns säkert övriga lämpliga hårda alternativ)?

 

Sikten skulle bli betydligt mycket bättre än genom vinylen. De skulle tåla mycket mer än vinylen och ge en stabilare känsla. 

 

Problemet som jag ser det med hårda rutor är ifall jag får översköljande sjö och det visar sig att stålramen eller övriga komponenter ej klarar av den belastning som uppstår. De främre fönstren utgör en ansenlig yta och så stark tror jag ej att den stålramen som jag ritade upp i första inlägget kommer att vara. 

 

Så. Skulle de hårda rutorna gå att montera bort relativt enkelt så borde man kunna arbeta sig runt det problemet. Ifall man vet att man ger sig in i en storm eller en orkan är påväg så får man helt enkelt stuva undan de tre rutorna under däck. 

 

Är vädret fint och allt frid och fröjd så vill man kanske segla utan rutorna oavsett. Det kanske man får ge avkall på då monteringen ändå kommer att vara mera omständlig än alternativet med vinylfönster. 

 

Ja, funderingarna fortsätter. Flera tankar välkomnas!

JHH5_102615.webp JHH5_102619.webp JHH5_102635.webp JHH5_102641.webp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 43fotare sedan 25 år tillbaka av samma stuk som du har. Samma problem med låg bom.

Så lite uppspaltat vad som är bra resp. mindre bra.

När vi seglar så använder vi nästan uteslutande genoa och mesan. storen ger inget mervärde utom möjligtvis på riktig bonnkryss.

Ska du segla på värmen kommer du inte att kryssa mycket, vågorna tillåter inte det, och vinden i västindien ligger omkring 10 m/s, då räcker det med genoan, det ska ju vara komfort också. Om du mot all förmodan bestämmer dig för arr kryssa så är det så lite vind att det är inte något problem att ha spryan nedfälld.

Att lyfta bommen är säkert jättebra, det förhindrar ju skallskador också. Vid senast ARC-racet var det en skeppare som fick bommen i skallen och avled.

En bimini med hårt tak och mycket solceller, jättebra, jag har 400 W, det gör oss självförsörjande på el även i Sverige. Solcellerna behöver inte vara "gångbara", välj de med bäst verkningsgrad.

Vi har en vindruta med tygsprayhood ovanför det funkar bra.

En sak du skall fundera på är att sätta sidor på biminin och koppa ihop dem med sprayan så att du får en riktig supstuga. du kommer ju trots allt att tillbringa minst 80% av tiden i hamn eller på svaj och då är det bra med ett extra rum.

Sist men inte minst du har väl en bra autopilot den används 90% av tiden.

 

Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...