Jump to content
Monday 14 October 2024
Haraldario

Hjälp, Toaproblem!

Recommended Posts

Ska ta upp båten inför hösten på en nyinskaffad mistinguett 29 och har fått stopp i toaletten. Detta måste lösas så snabbt som möjligt... = )

Systemet ska enligt tidigare ägare aldrig ha stoppat och det märkliga är att toaletten enbart använts av gäster till 2st nr 2 besök under sommaren och resten nr 1, med ytterst lite papper. Antagligen är tanken full och då troligtvis med mest vatten/urinför för det går inte att pumpa in mer i den,  men det går att pumpa från toan rakt ut i sjön. Det är en Jabsco toa...

 

Systemet är väl en äldre klassisk lösning som jag inte haft innan, finns det någon som kan berätta något om svagheter med det här systemet, (förutom att det är svårt att fixa stopp i den) 

Kan det fungera bra? (om man rensar allt) – vill helst slippa byta – eller  är det något som måste byggas om... Säkerhetsperspektiv baksug?, (Septiktanken är precis över vattenlinje och toans nedre del i princip i vattenlinjen)  Samt hur jag ska lösa stoppet?... Septiktanken går varken att komma åt uppifrån då den är inbyggd eller har inspektionslucka... Trycksätta från luftintaget?  Bifogar skiss på systemet.

 

Tacksam för smarta synpunkter

309249262_1229484444446291_221008069726419776_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du är inte unik att uppleva toa problem, använd google så finner du hundratals med trådar.

Tror att i alla innanhav och säg 12 Nm ut från land får man inte tömma septitanken ut i ”havet” så du borde ha däckstömning oxå.

Klassiskt problem är urinstensbeläggning i slangarna, speciellt med saltvatten för spolning. Inre diametern på slangarna blir mindre för vart år.

Vi fick stopp vid hemsegling efter köp, 15 år gamla slangar där inre dia var 19 mm pga urinsten.

Däckstömningen hade aldrig funkat för tidigare ägare.

Akut lösning blev att hoppa i havet med 2 meter slang och trycka in slangen utifrån, 16 grader i havet, frös som en hund. Fick göra det 2 ggr under första säsongen.

Första vintern byttes alla toaslangarna och jag byggde om däckstömningen.

Vi lägger aldrig toapapper i toan, inte heller OB eller pappershanddukar etc.

 

Edited by skippeer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad händer om du öppnar bottenkrane från septiktanken och trycker in vatten med spolslang via avluftningen? 

Se till att tospumpen är i låst läge, annars kan det bli översvämning. 

 

Insekter gillar att bygga bo och annat i luftslangen. 

 

Har råkat ut för detta. 

Edited by Hybro
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undvik tryckluft eftersom den komprimeras och den komprimerade luften kan ge dej en överraskning genom att den sprutar tillbaks ganska otrevliga saker ur tanken om inte stoppet lossnar, kompressor har ganska högt tryck om man inte har en tryckregulator.

Använd vatten spola in genom avluftningen med botten ventilen öppen.

Ha någon som kollar så att du inte trycker in vatten i toalettstolen.

Om det går bakvägen in i toalettstolen så får man plugga slangen från toaletten.

Ha inte för högt tryck så att du skadar tank/slangar.

När problemet är löst så kan du rengöra slangar/tank med tex.

https://www.biltema.se/bat/vvs/sanering/saneringsvatska-2000019039

För att lösa upp urinsten m.m.

Jag brukar använda ovannämnda saneringsvätska varje höst innan upptagning.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar!

 

Ska testa detta med vattenslang genom luftintaget som första åtgärd evt lite tryck om det inte lossar.. Slipper ju helst att lossa på grejer så länge som möjligt... Blir väl någon däckstömningslösning på sikt men passar inte med budgeten just nu då det är en hel del annat som ska fixas!

 

Någon som har tankar omkring hur funktionellt och säkert det här Rörsystemet är med en T-koppling mitt på röret från toa till utloppsgenomföring upp till septitank med självfall och Rördragning direkt från toa vid vattenlinjen till utloppsgenomföring under vattenlinje utan svanhals? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

DEt första jag skulle göra är att kolla 100% säket att luftningen inte är igensatt.

Den blir lätt det. Pilla in något itifrån som du vet med säkerhet når ända in till tanken.

Om den är täpt blir det samma symptom som "full" tank.

 

// Mats W

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte hur vanligt det är med endast ett kombinerat inlopp/utlopp till tanken. Tänker att ev toapapper och annat hårt borde ha lätt att ansamlas vid T-kopplingen.
Tror det vanligaste är en slang direkt från toa in i septik och sen ett separat tömningsrör ut från tanken. Då kommer papper och hårt lätt in i tanken utan att passera onödiga kopplingar. I tanken kan det ligga och gotta till sig till en mjukare sörja och då lättare passera ev. T-koppling för riktning däckstömning eller sjö tömning. 
 

Vattenslang på avluftningen är ett bra trick. Jag skulle lossa avluftningen på tanken och koppla trädgårdsslangen direkt på tanken och dra fast med slangklämma. Sen öppna bottenventilen och bara vrida på vattnet. Det kommer ev. knaka och låta som tanken ska explodera och till sist ett poff så skjuter stoppet ut.

 

Lycka till. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En del använder pumpen för gummidingen kopplad till avluftningen.

Kanske går det att trycka loss en propp.

Budget variant som en del Kroatiska charterfirmor använder är att med tomt system ta loss slangarna och slå dem i backen så att urinstenen lossar.

Tveksam till att kemiskt få urgamla slangar rena från urinsten.

 

OBS Odör som fastnar i materialet över tid kräver nya slangar.

 

Nya slangar och beslag för däckstömning kostar inte så mycket jämfört med totaldriftkostnaden.

 

Gör om, gör rätt är mitt tips.

Edited by skippeer
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju inte så trevligt, men det har hänt mig och kompis i samma situation som din, att vi tagit upp båten, och på ett omständligt sätt lyckats tömma ut tankinnehållet på land, i en gammal plasttunna där det mesta hamnade, det fanns en bra slang i närheten att spola med och så... 

Trots det obehag det medför skulle jag nog ändå rekommendera dig till att först att upp båten och sedan åtgärda detta "skitproblem".

 

Det är ju svårt att veta vari problemet ligger, men igensättning av slangar pga. kalkavlagringar som nämnts förefaller ju väldigt troligt.

Jag hade nog gjort som så att jag demonterat slangen mellan toan och trevägskopplingen, med ventilen mot tanken stängd. Sedan pluggat trevägskopplingen mot toan och därefter trycksatt tanken genom avluftningen efter att ha öppnat ventilerna mellan tank och bordsgenomföringen. Trycksatt med vattenslang eller tryckluft, vet inte vad som är bäst, kanske vatten.

 

Det kan ju även vara så att stoppet finns i slangen mellan ventilerna, men mer troligt i flaskhalsen som bildas innan en ventil. Om du har tur finner du stoppet i slangen nedanför tanken och kan åtgärda detta utan att söla ned inombords eller utanför.

 

Sedan kan jag ju tycka att sitt system ser ut att vara felbyggt, tömningen från toan i tanken borde ju sitta i tankens topp. Och en däcksgenomföring till sugtömning skall ju numera finnas.

 

Bara att renovera i vinter, om det går att ta ut tanken för kontroll och rengöring är det bra. Slangar skall ju bytas, bra om du kan gå upp i dimension till avluftningen, 22 mm diameter är inte fel, då går det snabbare att både tömma och fylla tanken.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-10-20 vid 22:50 skrev Haraldario:

Ska ta upp båten inför hösten på en nyinskaffad mistinguett 29 och har fått stopp i toaletten. Detta måste lösas så snabbt som möjligt... = )

Systemet ska enligt tidigare ägare aldrig ha stoppat och det märkliga är att toaletten enbart använts av gäster till 2st nr 2 besök under sommaren och resten nr 1, med ytterst lite papper. Antagligen är tanken full och då troligtvis med mest vatten/urinför för det går inte att pumpa in mer i den,  men det går att pumpa från toan rakt ut i sjön. Det är en Jabsco toa...

 

Systemet är väl en äldre klassisk lösning som jag inte haft innan, finns det någon som kan berätta något om svagheter med det här systemet, (förutom att det är svårt att fixa stopp i den) 

Kan det fungera bra? (om man rensar allt) – vill helst slippa byta – eller  är det något som måste byggas om... Säkerhetsperspektiv baksug?, (Septiktanken är precis över vattenlinje och toans nedre del i princip i vattenlinjen)  Samt hur jag ska lösa stoppet?... Septiktanken går varken att komma åt uppifrån då den är inbyggd eller har inspektionslucka... Trycksätta från luftintaget?  Bifogar skiss på systemet.

 

Tacksam för smarta synpunkter

309249262_1229484444446291_221008069726419776_n.jpg

När jag läser din text fattar jag det som att du har använt toan hela sommaren och nu ska tömma för första gången i år ??!! 

Om det är så ska du nog inte vara förvånad om saker har torkat och fastnat i systemet. Hoppas jag har missuppfattat något.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites


"Trycksatt med vattenslang eller tryckluft, vet inte vad som är bäst, kanske vatten"

 

Här vill jag utfärda en varning. Trycksätt aldrig aldrig med tryckluft, det kan bli direkt livsfarligt. ANVÄND VATTEN!

 

Ser att det (tryck)luft nämnts även tidigare i tråden. Man ska med luft (eller annan gas) aldrig trycksätta kärl utöver det tryck de är designade och godkända för, det kan bli livsfarligt. En septik tank är inte designad och dimensionerad för att vara ett tryckkärl. 
 Luft är kompressibel och om det t.ex är  40 liter tomt utrymme kvar i den och du fyller det med säg 6 bar via tryckluft så har du puttat in 240 liter luft. Det blir en rejäl smäll om tanken inte håller och 40 liter ska expandera till 240 liter på någon millisekund. Tänk på en vanlig balong som smäller, samma princip fast mycket större volymer och tryck.

 

Vatten är inkompressibel och är därför säkrare att trycka med (jämför med att sticka hål på en vattenballong).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev skippeer:

Finsk erfarenhet är att avluftning skall ha 25 mm diameter för att klara kraftig fart på däckstömning

https://www.sxk.se/batteknik/tekniska-artiklar/tankar-om-septiktankar

 

När jag bytte till 100 liters tank på förra båten körde jag med den rekommendationen.

Ja precis. 

Jag skrev en siffra fel. När jag bytte tank så byttes ju naturligtvis alla slangarna samtidigt, till en för ändamålet avsedd slang på 25 respektive 38mm innermått. Jag fann ju då även en passande skrovgenomföring. Nu kan jag sugtömma min 108 liters septiktank snabbt och enkelt betydligt snabbare en tidigare.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för bra synpunkter!

 

Eftersom jag visste att tanken endast var fylld med urin blandat med spolvatten och nåt enstaka papper så vågade vi oss på ett försök att tömma innan upptagningen.

Tipset med vattenslang kopplat till luftslangen löste problemet! 👍 

 

Under försöket upptäcktes något märkligt att den rejäla och "fräscha" vridkranen under tanken inte fungerade utan att passagen var vidöppen både i öppet och stängt läge.. 

 

Har nu räknat ut att tanken borde rymma ca 28 liter vilket är i minsta laget så ska det pillas med systemet får det nog bli en uppgradering av allt. Fram till dess får det nog användas som ett nödsystem vid tillfällen då toabesök ej kan göras på annat sätt eller ensamsegling på öppet hav.

 

 

 

 

311324382_819584785907232_4063809846135612951_n.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ser ut som om du funderar på att göra om hela installationen.

Det gjorde jag för 2 år sedan. Rostfria tankar av alla slag är nu naturligtvis bäst. Men jag köpte en Diablo plasttank på Seasea, jag hade gott om plats så jag valde den på 108 liter. Den räcker för två personer i minst fyra dagar, och då gör vi både a och b i toan. Alla anslutningar till den tanken sitter i locket, på utloppet har jag satt ett Y-rör. Den ena anslutningen går upp till däcksgenomföringen, den andra till två nödtömningspumpar i serie, den ena elektrisk och den andra manuell, den manuella satt redan där  är jag köpte båten.

Eftersom jag har en eltoalett räcker det med en 25 mm slang mellan toan och tanken. Sedan likadan slang till avluftningen. 38 mm slang till tömningen. Jag har bara en kulventil i detta systemet, den mot skrovgenomföringen.

Min slang mellan toan och tanken blir ”åderförkalkad” efter hand, den behöver rensas ungefär vartannan säsong. Men den är lättåtkomlig under ett par durkar. Jag har inte använt något avkalkningsmedel, men borde nog göra det…

Den gamla tanken var på omkring 60 liter, den blev full på mindre än två dagar, den blev aldrig helt full, kanske beroende på en för klen slang till avluftningen.

 

Så försök att få till en så stor tank som möjligt, byt alla slangar, byt ut ventilerna, montera en däcksgenomföring till sugtömning. Det är inte olagligt att ha en nödtömning ut i havet, men det är inte tillåtet att använda den på nationellt vatten. Så fundera på om du skall ha en nödtömning, du har ju kvar bordsgenomföringen.

Sedan skall toan användas till det xen är avsedd för, vanligt toapapper funkar, men man får spola med förnuft. Om man gör det stora behovet kan man behöva spola under tiden, och kanske två gånger efteråt.

Fördelen med en eltoalett är att pumpen i den mal sönder allting så att det blir mer lättspolat ned i tanken, och det är lätt att suga upp på tömningsstationerna.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sedan finns ju speciellt toapapper för båttoa (och liknande) att köpa. Det ska lösa upp sig enklare och alltså inte stoppa upp systemet lika lätt. Vet inte hur mycket bättre det är men kostar å andra sidan inte så mycket mer än vanligt papper.

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Stormfocken:

Sedan finns ju speciellt toapapper för båttoa (och liknande) att köpa. Det ska lösa upp sig enklare och alltså inte stoppa upp systemet lika lätt. Vet inte hur mycket bättre det är men kostar å andra sidan inte så mycket mer än vanligt papper.

Javisst finns det det.

Men det går lika bra med vanligt enkelt mjukt toapapper.
Oavsett vilket toapapper man än använder så gäller det att använda det med förnuft. Det är inte som att använda toan hemma.

Men båttoan är ingen chic inredningsdetalj, det är ett bruksföremål som i mångt och mycket förhöjer komforten och trivseln ombord, den skall användas, tycker iallafall jag och min besättning.

 

Som jag tidigare skrivit; så om man gjort ett stort ”A” är det bra att spola bort fekalierna först innan man torkar sig och spolar ned pappret.

Det finns båtmänniskor som undviker att göra a eller A på båttoan, och håller sig tills man kommer in i en gästhamn. Då knådar den peristaltiska rörelsen ut all tänkbar vätska ur fekalierna inne i tarmarna och det lilla som blir över absorberas inne i tjocktarmen, fekalierna blir då hårda, svåra att eliminera, och än värre svåra att spola ned.
Jag har en besättningsmedlem som ibland omväxlande producerar harlortar och omväxlande ”mozartkulor” dessa kan fastna i jokerventilen, alltså ”struten” som sitter sist i toans utlopp. Men en öppen jokerventil är det näst intill omöjligt att spola ned någonting. Då är det väldigt bra med en eltoa som har en kvarn som mal sönder sådana ytterligheter. I denna besättningsmedlems kost ingår det numera katrinplommon, linfrön och ibland en skvätt med Laktulos, trots att vi sedan flera år har en elektrisk toalett.

 

Sedan, någon gång förr eller senare, får man ändå ett stopp i toan, det brukar tidsmässigt hänga samman med att man haft gäster ombord. Då är det väldigt bra att ha ett par rejäla diskhandskar och en för ändamålet avsedd skruvmejsel till hands. Samt en del trasor eller liknande att lägga under flänsen i rörslarven vid jokerventilen.

 För jokerventilen är skitlätt att skruva loss och rensa, men jobbet är inte så trevligt.

 

Sedan är det aldrig fel, vart femte år eller så, att köpa en packningssats med alla tänkbara packningar, O-ringar, jokerventil och tungorna till inloppsventilen. Efter bytet av dessa brukar man känna en stor skillnad när man pumpar ned det man producerat.

 

Inga smilys!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, kul att höra hela den oscensurerade versionen av toalivet om bord...

Får helt klart tänka igenom det här en stund innan systemet uppgraderas.

 

Hade en Lavac toa på förra båten ( seglade på större hav inte östersjön då) och den funkade ju hur bra som helst för 6 personer under flera månader med sin lite större storlek och bara "rätt ut". Kunde dessutom lätt användas som nödlänspump. Men känner igen det där med att om nåt händer så är det med stor sannolikhet en gäst = )

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som har förbränningstoalett på båten? Den är som ett litet "atomkraftverk". All vätska avdunstar. Och avföringen blir till lite aska, som kan spridas för vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går på vad?

Uranpellets?

Edited by Hybro
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Terri:

Någon som har förbränningstoalett på båten? Den är som ett litet "atomkraftverk". All vätska avdunstar. Och avföringen blir till lite aska, som kan spridas för vinden.

 

1 timme sedan skrev Hybro:

Går på vad?

Uranpellets?

Ja de jag känner till brukar ju kräva en hel del ström då det är en värmeslinga, en fläkt och ibland även en omrörare inbyggda i dem.

Så beroende på hur det ser ut i andra ändan av ledningen, bortom elcentraler och transformatorstationer kan det väl vara uranpellets, en vindturbin, en solcellspark eller ett slags vattenfall inblandat.

Men det kanske finns strömsnåla sådana toaletter avsedda för lågspänningssystem eller sådana som är helt oberoende av el??

  • Confused 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Terri:

Någon som har förbränningstoalett på båten? Den är som ett litet "atomkraftverk". All vätska avdunstar. Och avföringen blir till lite aska, som kan spridas för vinden.

Har en sådan i sommarstugan. Räknade någon gång ut att den drar ca 1 kWh per besök. Krävs mycket batterier för att klara en sådan…

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

7 timmar sedan skrev Terri:

Någon som har förbränningstoalett på båten? Den är som ett litet "atomkraftverk". All vätska avdunstar. Och avföringen blir till lite aska, som kan spridas för vinden.

Förbränningstoalett är ingen dum idé även om vissa verkar göra narr av din fråga.  De finns nämligen som gasol version också som endast kräver el för lilla cirkulationsfläkten. Dock är en förbränningstoalett väldigt stor och så kräver den skorsten. Men finns utrymmet är det en bra lösning.

 

Har en i stugan (el varianten).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi har också en Cinderella i sommarstugan, går på 12 volt och gasol. En P11 räcker till ca 50 förbränningar. 

Ett vanligt no name AGM 50ah och en solcell på 80 watt har vi till den, fungerar nu i 2 år.

En skorsten är ett måste som redan sagts, annars väldigt smidigt jämfört vad vi hade innan, ett utedass.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev ChristerN:

Krävs mycket batterier för att klara en sådan…

Inte en variant med 12 volt och gasol.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 hours ago, Boanjohan said:

 

Förbränningstoalett är ingen dum idé även om vissa verkar göra narr av din fråga.  De finns nämligen som gasol version också som endast kräver el för lilla cirkulationsfläkten. Dock är en förbränningstoalett väldigt stor och så kräver den skorsten. Men finns utrymmet är det en bra lösning.

 

Har en i stugan (el varianten).

Som jag uppfattat det finns tre huvudsakliga natur-toaletter.

 

1. Mulltoa, med omrörare och fläkt som ständigt är igång och långsamt luckrar upp innehållet. Ett stort massivt schabrak, som knappast lämpar sig för båt. Och dessutom är det tänkt att innehållet skall grävas ner och komposteras.

2. Separett. Marknandsföringen är att man strör lite mull över efter varje besök, och att det då skall förvandlas till kompost. Totalt lurendrejeri. En sån hade vi. En liten fläkt som inte torkar ut nånting. Lika mycket jobb som med ett gammalt utedass. Nej, mer. Rena skiten. Många är de som förtvivlat radat upp behållare efter behållare bakom huset, och inte vetat vart de skall gör av det. Jag föredrar en hederlig gammal spann, den är åtminstone lättare att tömma, utan att man får allt över armarna och fötterna. Jag gick till deras kontor i Göteborg och klagade, och fick till svar att vi skulle gå mindre på toaletten. 

3. Förbränningstoalett. Ah, drömmen! Dyr. Men så effektiv. Bara aska kvar, inga bakterier, ingen lukt. Strö på krukväxterna. Eller varför inte på müslin? Denna toalett är ändå ganska smidig till formen. Dessutom sprider den värme omkring sig vid förbränningen, så den får samtidigt lite funktion av kamin, bra om man bor i båten under den kallare årstiden. Den behöver en skorsten förstås, men det är inget stort problem. Men om den fungerar energimässigt, även när båten inte ligger i hamn, så verkar den idealisk. Om någon vill vara först på arenan, och installera en i sin båt, så följer jag gärna med stort intresse hur detta artar sig.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Terri:

Som jag uppfattat det finns tre huvudsakliga natur-toaletter.

 

1. Mulltoa, med omrörare och fläkt som ständigt är igång och långsamt luckrar upp innehållet. Ett stort massivt schabrak, som knappast lämpar sig för båt. Och dessutom är det tänkt att innehållet skall grävas ner och komposteras.

2. Separett. Marknandsföringen är att man strör lite mull över efter varje besök, och att det då skall förvandlas till kompost. Totalt lurendrejeri. En sån hade vi. En liten fläkt som inte torkar ut nånting. Lika mycket jobb som med ett gammalt utedass. Nej, mer. Rena skiten. Många är de som förtvivlat radat upp behållare efter behållare bakom huset, och inte vetat vart de skall gör av det. Jag föredrar en hederlig gammal spann, den är åtminstone lättare att tömma, utan att man får allt över armarna och fötterna. Jag gick till deras kontor i Göteborg och klagade, och fick till svar att vi skulle gå mindre på toaletten. 

3. Förbränningstoalett. Ah, drömmen! Dyr. Men så effektiv. Bara aska kvar, inga bakterier, ingen lukt. Strö på krukväxterna. Eller varför inte på müslin? Denna toalett är ändå ganska smidig till formen. Dessutom sprider den värme omkring sig vid förbränningen, så den får samtidigt lite funktion av kamin, bra om man bor i båten under den kallare årstiden. Den behöver en skorsten förstås, men det är inget stort problem. Men om den fungerar energimässigt, även när båten inte ligger i hamn, så verkar den idealisk. Om någon vill vara först på arenan, och installera en i sin båt, så följer jag gärna med stort intresse hur detta artar sig.

 

En kombination av 1 och 2 som fungerar väldigt bra är Airhead. Enkel att montera och använda. Ingen lukt och väldigt lite underhåll kan bekräftas efter flera års användning. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Terri:

Som jag uppfattat det finns tre huvudsakliga natur-toaletter.

 

1. Mulltoa, med omrörare och fläkt som ständigt är igång och långsamt luckrar upp innehållet. Ett stort massivt schabrak, som knappast lämpar sig för båt. Och dessutom är det tänkt att innehållet skall grävas ner och komposteras.

2. Separett. Marknandsföringen är att man strör lite mull över efter varje besök, och att det då skall förvandlas till kompost. Totalt lurendrejeri. En sån hade vi. En liten fläkt som inte torkar ut nånting. Lika mycket jobb som med ett gammalt utedass. Nej, mer. Rena skiten. Många är de som förtvivlat radat upp behållare efter behållare bakom huset, och inte vetat vart de skall gör av det. Jag föredrar en hederlig gammal spann, den är åtminstone lättare att tömma, utan att man får allt över armarna och fötterna. Jag gick till deras kontor i Göteborg och klagade, och fick till svar att vi skulle gå mindre på toaletten. 

3. Förbränningstoalett. Ah, drömmen! Dyr. Men så effektiv. Bara aska kvar, inga bakterier, ingen lukt. Strö på krukväxterna. Eller varför inte på müslin? Denna toalett är ändå ganska smidig till formen. Dessutom sprider den värme omkring sig vid förbränningen, så den får samtidigt lite funktion av kamin, bra om man bor i båten under den kallare årstiden. Den behöver en skorsten förstås, men det är inget stort problem. Men om den fungerar energimässigt, även när båten inte ligger i hamn, så verkar den idealisk. Om någon vill vara först på arenan, och installera en i sin båt, så följer jag gärna med stort intresse hur detta artar sig.

 


Airhead som nämnts innan är inte stor, den är typ samma storlek som vanlig båt toalett. Blir kompost och de som jag träffat och pratat med som har denna är lyriska och många installerar en sådan direkt igen i ny båt vid båt byte.

 

Förbränningstoan är dock på tok för stor för en normalstor fritidsbåt.....eller en normalstort toa utrymme på 70-90 talet

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...