Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
MagnusTh

Dragning kylvatten Yanmar diesel

Rekommendera Poster

Har en tuffade snipa med en trevlig Yanmar diesel. Har haft liknande motor tidigare i olika segelbåtar men aldrig sett liknande dragning av kylvattenslangen in till impellerhuset som i denna båt. Känns som att det är 2-3 meter fullständigt onödig slang men jag kanske missar nåt viktigt i bygget så tänkte därför höra här.

 

Kylvattnet in kommer akter om motorn med sedvanlig kulventil för avstängning. Istället för att sedan gå direkt till impellerhuset leds slangen förbi hela motorn och in i nytt utrymme under förarstolen. Där är den först "skarvad" på typ mässingshylsa för att sedan gå tillbaka till impellerhuset. Känns ologiskt. 

 

Sitter en del attiraljer placerat på väggen i samma utrymme. En kopp med sil som inte är i bruk och en mässingskoppling på väggen där utgående (har jag för mig) kylvatten leds genom.

 

Någon som har goda ideer och bra förklaring?

IMG_20221015_172204.jpg

IMG_20221015_171756.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen från bottenkran ska vara kopplad till ingången på sjövattenfiltret, den grå plastgrejen. Därifrån ska en slang gå till sjövattenpumpen. Mässingsgrejen är en vacuumventil. Den ska vara kopplad antingen mellan sjövattenpump och motorn, eller mellan motor och avgaskrök. Det går lika bra vilket som. Vacuumventil har man på installationer där motorns avgaskrök ligger nära eller under vattenlinjen. Den är till för att förhindra att vatten trycks genom sjövattenpumpen, när motorn inte går, och fyller avgasslangen med vatten som tränger in i cylindern via en öppen avgasventil. Förmodligen har sjövattenfiltret gått sönder, och man har kopplat förbi det. Det ser ut som att locket saknas på filtret.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rollen:

Slangen från bottenkran ska vara kopplad till ingången på sjövattenfiltret, den grå plastgrejen. Därifrån ska en slang gå till sjövattenpumpen. Mässingsgrejen är en vacuumventil. Den ska vara kopplad antingen mellan sjövattenpump och motorn, eller mellan motor och avgaskrök. Det går lika bra vilket som. Vacuumventil har man på installationer där motorns avgaskrök ligger nära eller under vattenlinjen. Den är till för att förhindra att vatten trycks genom sjövattenpumpen, när motorn inte går, och fyller avgasslangen med vatten som tränger in i cylindern via en öppen avgasventil. Förmodligen har sjövattenfiltret gått sönder, och man har kopplat förbi det. Det ser ut som att locket saknas på filtret.

Tack, då hänger jag med. Hittade ett nytt sjövatten filter med lock bland reservdelslådan som följde med men blev ändå lite fundersam. Tidigare motorer jag haft har inte haft den typen av lösning.

Cred till ypperligt tydlig förklaring gällande vaakumventilen 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där typen av vacuumventil är opålitlig. Enligt instruktionen ska man rengöra den och byta membran varje år, då det bildas ärg invändigt. Bättre är att skaffa en i plast från Martec International, som är bättre och mycket lättare att serva.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-20 vid 18:25 skrev Rollen:

Förmodligen har sjövattenfiltret gått sönder, och man har kopplat förbi det. Det ser ut som att locket saknas på filtret.

Sedan sitter sjövattenfiltret förbaskat dumt till.

När du ersätter det eller byter med delar ut bra-att-ha-lådan så flytta det och se till att filtret sitter så placerat att du lätt kan nå och skruva loss locket för att rensa silen som sitter i burken.

Beroende på farvatten brukar man få rensa silen några gånger per säsong, i Skagerack och Kattegatts kustnära farvatten brukar det fastna diverse alger, litet snäckskal och om man varit inne på grunt vatten en del grovkornig sand. Även saker som folk kastat överbord plastpåsar och liknande, kan hamna i denna sil.

 

Förutom det kan jag tycka att kylvattenslangarna både innan och efter pumpen skall vara så korta som möjligt, och det skall vara dubbla motmonterade slangklämmor vid varje skarv eller koppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Rollen:

Den där typen av vacuumventil är opålitlig. Enligt instruktionen ska man rengöra den och byta membran varje år, då det bildas ärg invändigt. Bättre är att skaffa en i plast från Martec International, som är bättre och mycket lättare att serva.

 

Så som det är gjort på ts båt är ju som som det har diskuterats i andra trådar att man ska göra för att säkerställa funktionen av hävertbrytaren. Ta bort membranet och sätt på en slang. Då har man full koll på om det kommer vatten och släpper in luft, om slangen är rätt dragen så det inte bildas ett vattenlås någon stans på vägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...