Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
skippeer

Discovery plus "Över Atlanten", bristande planering?

Rekommendera Poster

Årets upplaga av "Över Atlanten" visar äntligen mycket av seglingen 👏 och inte som tidigare år med tyngd på sociala interaktioner ombord.
Enligt "På Kryss" (artikel med kommentarer) är årets båt en tävlingsmaskin i kolfiber, Nautor Swan 601 Racing.
Viss komfort skillnad mot tidigare däck-salongbåt med inglasad salong för mysmåltider.

image.png.0d459dbca730a84e090b4ab6f40dad75.png

Det går att se avsnitten gratis på Discovery+ dock inte senaste avsnittet, man får avvakta 7-8 dagar efter tisdagen som det sänts för att se det gratis.
Vi streamar för att se programmen mha Discovery plus app.

Det som jag som båtnörd reagerar över är alla problemen ombord som enligt min killgissning kan bero på att produktionsbolaget hyr in den billigaste båten.....

  • Storseglet går sönder flera gånger, reservstoren passar inte till masten, kanske lyckas man bygga om beslagen, TBC
  • Watermakern går sönder och verkar inte gå att laga.

Eller är båtvalet styrt av "till salu" statusen?

 

Förra säsongen hade produktionsbolaget glömt att köpa in en mindre viktig detalj, tror det var diskmedel.

Men i år visar det sig att när watermakern gått sönder finns det inte tillräckligt med flaskvatten.
Tidigare säsong har de oxå haft problem med watermakern men lyckats få igång den.
Med det track-recordet med watermaker problem borde produktionsbolaget laddat upp med mer flaskvatten enligt min amatöranalys.
Sista avsnittet som vi har sett gratis har de 1 liter per dygn och person, med tanke att de närmar sig Karibien och varmare klimat är det för lite vatten.
"Teaser" i slutet av senaste gratisavsnittet är när Gurra gör anrop på VHFen "All ships".

Själv planerar jag alltid med livrem och hängslen, i våras fick jag höja vattenlinjen på vår längeseglingsbåt delvis beroende på alla reservdelar och reserv/nödmat ombord och detta för kustsegling mot Gibraltar.

 

Eftersom programmet sänds på TV nu så båten kom fram men det var ingen Walk in the Park, de får slita för att komma västerut. Respekt för deltagarnas slit.
Spännande 😵

 

image.png.ceaf85924788c755b38de2a28f5c1232.png

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reagerade också på att reservstoren inte var av samma sort och inte ens passade. Hur tänkte man när båten utrustades ?  Om det var en medveten handling från produktionsteamets sida för att ge en extra krydda och utmaning, då är man dum på riktigt och borde själva sättas i en "utmanande" båt och prova en seglats över Atlanten 👎

 

Sedan ser ju båten väldigt liten ut för den stora och okunniga besättningen. Man kan ju inte jämföra samma antal personer som bemannar båten för en tävlingssegling.

 

Äventyr är väl bra, men man behöver ju inte locka fram dem p.g.a. ren dumhet. Det är en utmaning nog i alla fall att korsa Atlanten...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med - hur kan man ge sig iväg utan att kontrollera att alla segel passar och fungerar? Reservdelar till Water maker'n borde också finnas, speciellt med tanke på tidigare haverier. Nåväl, det ger väl lite extra krydda till handlingen? De ansvariga på TV4 borde kölhalas, men det fixar väl Gurra senare (utan filmteam)!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev IngemarE:

Reagerade också på att reservstoren inte var av samma sort och inte ens passade. Hur tänkte man när båten utrustades ? 

Om jag förstått det rätt så intygade ägaren (som också är med ombord men inte gör så mycket väsen av sig) att reserv-storen var testad och OK. Dessutom var båten, inklusive watermakern, besiktigad inför avresan. (Lita inte på spanska besiktningsmän?)
Tycker också det är slarvigt av TV (vilken kanal det nu är) att riskera deltagarna på detta sätt. Borde vara straffbart på något sätt.

Funderar också på varför det tagit så lång tid att konstatera att WM inte går att laga och varför man inte sparade på vattnet direkt när den gick sönder. Då hade man 1,5 liter vatten / person och dag. Tänker att det var ägaren, skotten, som tog på sig att laga den men att det inte ”blev av” att han försökte tidigare. Det tog väl ett par dar mellan haveriet och när de konstaterade att det inte gick.

Märkligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev ChristerN:

Om jag förstått det rätt så intygade ägaren (som också är med ombord men inte gör så mycket väsen av sig) att reserv-storen var testad och OK. Dessutom var båten, inklusive watermakern, besiktigad inför avresan. (Lita inte på spanska besiktningsmän?)
Tycker också det är slarvigt av TV (vilken kanal det nu är) att riskera deltagarna på detta sätt. Borde vara straffbart på något sätt.

Kan tänka mig att TV-teamet tagit in offerter, eller i vart fall pris på hyra av "lämplig" båt. Och sedan har ägaren sett en möjlighet att tjäna en bra peng samt dessutom få ett betalt äventyr över Atlanten. Kanske t.o.m. kunna ha det som försäljningsargument efteråt....

Väl ute på Atlanten visar sig sanningen om båten vara ganska friserad. Men vad gör man då, mer än gillar läget ?  Avbryta produktionen ?  Näää.

 

Å andra sidan borde det finnas erfaret folk i bakgrunden som inte tror på allt som sägs och dessutom dubbelkollar allt. Eller också gör det inte det - de kan ju vara negativa och fördyra produktionen. Kanske troligare.

1 timme sedan skrev Carl_XII:

 De ansvariga på TV4 borde kölhalas, men det fixar väl Gurra senare (utan filmteam)!?

Det får vi hoppas. Och att han tar med ägaren i samma behandling 😜.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gurra är väl den ende erfarne och nogranne de har med. Att kolla att travarna passar masten hade han ju kunnat göra tycker man.. i övrigt tror jag att produktionsbolaget tycker att det ska vara lite spänning. Någonstans måste de ju ha räknat fel på flaskorna. Antingen har de tillräckligt med vatten.

 

Men det är ungefär samma som händer varje år? Har watermakern fungerat felfritt i något program? Segel och stag har också klabbat varje år, dock aldrig så extremt som nu...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är inte alls någon segelbåts människa. Men brukar inte båtar i den här kalibern ha ganska många uppsättningar segel som man byter mellan beroende på vindens riktning och styrka för att jaga varje tiondels knop, och man byter segel fram och tillbaka hela tiden.

 

Jag förstår att det är skillnad på tävlingssegling och en tv inspelning men det känns ändå helt absurt ifall det bara har ett enda reservsegel ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror Ni att en atlantkorsning modell "walk-in-the-park" skulle ge lika många tittare som en atlantkorsning där produktionsbolaget fixar lite spänning?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varje gång jag läser om den här produktionen tänker jag på komikern "Bubben" som dog i en forspaddlingsolycka under inspelningen av en TV-tävling. Tänk vilken händelse om en handfull kändisar och besättningen hade förolyckats, och man dessutom visste att det var slarv och misskött båt som var den direkta eller indirekta orsaken!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag seglar hellre över en ocean än tittar på andra som gör det, men jag är absolut ingen erfaren oceanseglare.

 

När jag läser om en trilskande watermaker kan jag konstatera att just det är ett ganska vanligt problem bland långseglare. Lösningen är att ha reserv-/nödvatten för hela besättningen för hela den beräknade tiden för överfarten.

 

Att inte försäkra sig om att hela besättningen garanterat har vatten är nog den största planeringsmissen man kan göra. Jag kan på rak arm inte komma på något som är sämre att missa.

Jo, det skulle väl vara att man glömde att ta med sig segel och då menar jag samtliga segel.

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Mackey:

Jo, det skulle väl vara att man glömde att ta med sig segel och då menar jag samtliga segel.

Man får ju hoppas att just det upptäcks ganska tidigt... :D

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Carl_XII:

Jag kan bara hålla med - hur kan man ge sig iväg utan att kontrollera att alla segel passar och fungerar? Reservdelar till Water maker'n borde också finnas, speciellt med tanke på tidigare haverier. Nåväl, det ger väl lite extra krydda till handlingen? De ansvariga på TV4 borde kölhalas, men det fixar väl Gurra senare (utan filmteam)!?

På min TV ser jag programmet på Kanal 5. Inte samma ägare som TV4. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...