Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
pataW

Anoder?

Rekommendera Poster

Har skärskådat mitt drev (alpha one gen2) första gången sen köpet 1juli... är inte särskilt erfaren så har en del undringar ang anoder...

har hittat en del "drevdelar" som ser anfrätta ut (bifogar bilder), är alla dessa  anoder (vilket jag hoppas)?

Vet inte riktigt vad en anod motverkar btw??

IMG_3768.JPG

IMG_3770.JPG

IMG_3771.JPG

IMG_3772.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En anod är en del man monterar på metallkomponenter som är under vattnet. Anodens material (normalt zink, men kan även vara aluminium eller magnesium i bräckt eller sött vatten) är mindre ädelt än metallen som ska skyddas, och korroderar (rost är järnets korrosion, t ex) i stället för båtens drev, utombordarens rigg, osv.

Anoderna är alltså tänkta att "fräta bort" som på bilderna. Men när de är borta, eller det är väldigt lite kvar, funkar de inte. Därför ska man byta dem innan det gått för långt. En tumregel brukar vara att byta när ungefär hälften av anoden försvunnit. Är man osäker är det nog en klok utgångspunkt. Har man mer koll på hur snabbt anoderna försvinner på ens egen båt, kan man eventuellt låta dem sitta längre. Men har halva försvunnit efter en säsong, då är förstås risken stor att andra halvan är borta redan innan andra säsongen är slut, och då försvinner skyddet under en del av säsongen!

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret

 så alla 5 är anoder och den enda bedömningen jag behöver göra är om dom klarar en säsong till

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev pataW:

Tack för svaret

 så alla 5 är anoder och den enda bedömningen jag behöver göra är om dom klarar en säsong till

Ja precis så!

 

Jag hade bytt om mina anoder såg ut som dina ändå, även om det ser ut som dom klarat sig rätt så  bra.

Men jag hade även blivit misstänksam, offeranoder SKALL vara ordentligt anfrätta om hösten vid torrsättningen. Om dom inte är det kan man ju fundera på om det är rätt sorts offeranoder för dina hemmafarvatten, eller har de galvaniska krypströmmarna letat sig andra vägar, eller vilket kanske är troligare, så har förre ägaren varit ordentlig och bytt ut dem innan du köpte båten, den kanske stod på land en bra bit av våren och sommaren?

 

Jag brukar se till att offeranoderna har bra kontakt med det som dom skall skydda, jag skrapar och/eller slipar helt metallrent innan jag monterar nya offeranoder. Jag vet inte om alla gör det, eller om det är nästan helt i onödan, men det lär ju inte skada iallafall, den oönskade galvaniska strömmen som bildas mellan olika sorters metall har ju lättare att passera än om det finns ett isolerande lager färg i mellan..

 

En anod kan ju vara flera olika sorters saker, men om man använder ordet "offeranod" så förstår ju alla (förhoppningsvis) båtägare vad det är frågan om.

 

Så minns jag frågan som kom upp på forumet för flera år sedan; "hur rostskyddar man bäst sina offeranoder?" ja svaret är ju då "att det gör man inte!"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Men jag hade även blivit misstänksam, offeranoder SKALL vara ordentligt anfrätta om hösten vid torrsättningen

Nej, de behöver faktiskt inte vara ordentligt anfrätta vid säsongens slut.

Även för en galvanisk ström krävs en sluten loop. Bara för att ett metallstycke är i (salt-)vatten startar ingen galvanisk process som äter anoder. Det krävs mer.

 

Om man däremot, i kombination med sina fina anoder, ser frätskador eller liknande på metallen de sitter på - då är det dags att klämta i varningsklockan och kolla att de verkligen är rätt monterade.

 

(Jag som mest kör i dricksvatten kan f.ö. ha anoder som håller i 10 år sittande på metalldelar som ändå ser helt nya ut efter denna tid. Helt enkelt för att ledningsförmågan i sötvatten ofta är så usel att det inte kan flyta någon galvanisk ström värd namnet mellan metalldelarna).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade i år aluminium för andra året. Inte alls så bra som förra året - då frättes 35-40% upp, i år bara 5-10%. Hur kan det skilja så mycket? Klart oroande.

Ligger i Öresund, men en å flyter ut 2 km söderut.

Tidigare med zink gick det åt mer, typ 15-20% - vilket dessutom är tyngre (mer material).

Men Zinken blev gul och vit, därför bytte jag till aluminium,

Nu blev i år aluminiumet mer gul och vitt än zinken nånsin blivit.

Vad göra?

IMG_0650.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag viserade väl bilder förra hösten på mina då ordentligt anfrätta offeranoder.

Jag misstänkte då någon läckström eller jordfel i bryggans redan undermåliga elinstallation i kombination med en ihärdig landströmskopplande båtgranne.

 

2022-10-19 vid 13:54 skrev IngemarE:

Nej, de behöver faktiskt inte vara ordentligt anfrätta vid säsongens slut.

Även för en galvanisk ström krävs en sluten loop. Bara för att ett metallstycke är i (salt-)vatten startar ingen galvanisk process som äter anoder. Det krävs mer.

 

Om man däremot, i kombination med sina fina anoder, ser frätskador eller liknande på metallen de sitter på - då är det dags att klämta i varningsklockan och kolla att de verkligen är rätt monterade.

 

(Jag som mest kör i dricksvatten kan f.ö. ha anoder som håller i 10 år sittande på metalldelar som ändå ser helt nya ut efter denna tid. Helt enkelt för att ledningsförmågan i sötvatten ofta är så usel att det inte kan flyta någon galvanisk ström värd namnet mellan metalldelarna).

Jo, klart att seglar man i sötvatten så är ju inte miljön lika aggressiv som i Skagerack och Kattegatt.

Men vist skall man ju kolla efter misstänkta frätskador på allting av metall som man har under vattnet, klart att om man har propellrar och drev av guld eller platina kanske man inte behöver kolla så noga efter sådana skador iallafall... 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Hade i år aluminium för andra året. Inte alls så bra som förra året - då frättes 35-40% upp, i år bara 5-10%. Hur kan det skilja så mycket? Klart oroande.

Ligger i Öresund, men en å flyter ut 2 km söderut.

Tidigare med zink gick det åt mer, typ 15-20% - vilket dessutom är tyngre (mer material).

Men Zinken blev gul och vit, därför bytte jag till aluminium,

Nu blev i år aluminiumet mer gul och vitt än zinken nånsin blivit.

Vad göra?

IMG_0650.JPG

Zink är tyngre, men det betyder inte nödvändigtvis mer material. Det är antalet atomer som betyder nåt. Aluminiumatomer är lättare än zinkatomer, så för samma antal blir det lägre vikt.

Om anoden har god elektrisk kontakt med metallen som ska skyddas, är det inget problem att mindre av anoden förbrukas. Det betyder förmodligen bara att det varit andra förhållanden det året jämfört med ett annat. Kanske mer regnvatten i ytvattnet, andra vindförhållanden som påverkat omrörningen och därmed salthalten lokalt, osv.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...