Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
nevink

Skulle ni långfärdssegla med ett spritkök?

Rekommendera Poster

 

Jag har ett Origo 6000 installerat sedan skutan byggdes. 2 brännare för kastruller plus en för ugnen. Hon byggdes -96 med långfärdssegling i syfte och ett Origo spritkök sattes in för att man skulle slippa ha farliga gasolcylindrar ombord. Det är en 53 fots ketch, plastad träbåt. Jag har haft henne i 6 år och nästa sommar är det dags att starta en långfärdsseglats.

 

Jag har blivit lite tveksam till spritköket. Dels tycker jag ugnen är helt värdelös, till annat än att värma bake-off baguetter. Sedan är det lite sotigt och värmen är inte jämn och fin som hos ett gasolkök.

 

Beträffande tillgängligheten utav bränsle världen över är jag också osäker. Just att finna sprit till köket som är ren nog att ej sota för mycket. Vanlig T-röd är alltför sotigt till exempel. 

 

Har någon av er erfarenheter eller tankar att dela med er utav så vore det intressant att höra. Hade ni bytt upp er till ett gasolkök eller behållit spritköket?

 

Tack på förhand,

Johan

 

Dometic-ORIGO-6000-9103303922.webp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft spritkök tidigare och varit nöjd med det. Jag tycker fortfarande att det luktar jättegott när någon tänder sitt spritkök. Att slippa gasol är absolut ett plus. Inte minst på främmande platser.

Men båda har så klart sina fördelar. En fördel med sprit är ju att även om du bara kan få tag på sprit som sotar så kan du säkert alltid få tag på något bränsle som fungerar hjälpligt. Det är inte alltid fallet med gasol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även gasol finns över hela världen. Problemet är alla olika standarder för kopplingar till gasflaskorna för att fylla dem. Det finns adaptrar t.ex. denna sats som anges täcka hela Europa. Det finns säkert liknande för andra delar av världen.

 

Min gasolförbrukning är ca ett hg/dag så ett par femkilosflaskor räcker i drygt tre månader. Det kommer man rätt långt på.

 

https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/adapterset-europa-gasol.html

 

bild.png.7cf42aacf338e5088332ecb7d1f56495.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns att jag såg några långfärds-youtubare som körde samma spritkök, sök lite på tuben så kanske du kan hitta deras videos och få en uppfattning från några som seglar runt med ett.

 

Vad jag minns var dom nöjda, tyckte det var lättare att få tag i bränsle till det än gasol osv.

 

Jag har ett likadant i min båt, som inte alls är för långfärdssegling dock. Det var det första jag tänkte byta ut när jag köpte båten men har någonstans accepterat att 'det inte är så farligt' men jag hade hellre haft något annat.

 

Fritt tänkt hade jag för långfärd satsat på solceller, LFP-batteribank, inverter och induktionsspis, alla dagar i veckan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 hours ago, Lintott said:

Även gasol finns över hela världen. Problemet är alla olika standarder för kopplingar till gasflaskorna för att fylla dem. Det finns adaptrar t.ex. denna sats som anges täcka hela Europa. Det finns säkert liknande för andra delar av världen.

Så är det naturligtvis. Långseglare som konverterar till el nämner problemet att få tag på gas som en anledning. Jag (kill-)gissar att det är lättare att få tag på någon sorts sprit på avlägsna platser än att för det första hitta gas och sedan få ner gasen i en flaska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minutes ago, sege said:

Fritt tänkt hade jag för långfärd satsat på solceller, LFP-batteribank, inverter och induktionsspis, alla dagar i veckan. 

Hade jag fått önskat hade jag också satsat på induktionsspis alla dagar i veckan oavsett om det gäller dagstur eller långfärd. Dock utanför min budget än så länge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanalen Sailing magic carpet seglar med spritkök. Annars tycker jag precis som TS att gasol är så mycket bättre. Men skulle man idag satsa på något nytt så skulle induktionshäll aboslut vara något att titta på. Men hur mycket batterier behöver man? Hur mycket solceller kan man fästa på båten? 

 

Gasol är ganska lätt att stuva undan och håller länge. Bygger man det rätt så känns det inte så farligt tycker jag. El och mängder med sprit kan också bli farligt om man har otur när man tänker..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett multibränslekök är ju kul annars, kan eldas på diesel, bensin, fotogen, gasol, kanske t.o.m. hembränt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-18 vid 18:03 skrev nevink:

Det är en 53 fots ketch...

Har du en hjälpkära (ett fast elverk) på en såpass stor båt?

Då skulle jag välja el.

Jag skulle nog även försöka fixa till en hjälpkärra om det inte finna och en elekrtisk spis.

 

Jag skulle nog inte välja sprit.

Inte för att jag inte gillar spritkök, men...

För att ersätta energiinnehållet i en 10 kg gasoltub behöver du nästan 20 kg etanol vilket blir 25 liter.

Jag föredrar att ha gasol i en standardiserad och säker gasoltub framför att ha någon form av dunkar med etanol.

Nackdelen med gasol är väl främst att det kan vara lite meckigt att köpa. Det finns, men inte i (närheten av) hamnen.

Det går (ofta) att fylla på bef. flaskor även med "fel" anslutning, men det är oftast inte riktigt tillåtet.

Spritdunkar måste ju också förvaras så att utläckande sprit rinner ut ut båten och inte ner i kölsvinet.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-19 vid 11:42 skrev Paul_Schtek:

Ett multibränslekök är ju kul annars, kan eldas på diesel, bensin, fotogen, gasol, kanske t.o.m. hembränt. 

 

Jag håller med om att detta är en mycket användbar sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-20 vid 01:29 skrev Mackey:

Har du en hjälpkära (ett fast elverk) på en såpass stor båt?

Då skulle jag välja el.

Jag skulle nog även försöka fixa till en hjälpkärra om det inte finna och en elekrtisk spis.

 

Jag skulle nog inte välja sprit.

Inte för att jag inte gillar spritkök, men...

För att ersätta energiinnehållet i en 10 kg gasoltub behöver du nästan 20 kg etanol vilket blir 25 liter.

Jag föredrar att ha gasol i en standardiserad och säker gasoltub framför att ha någon form av dunkar med etanol.

Nackdelen med gasol är väl främst att det kan vara lite meckigt att köpa. Det finns, men inte i (närheten av) hamnen.

Det går (ofta) att fylla på bef. flaskor även med "fel" anslutning, men det är oftast inte riktigt tillåtet.

Spritdunkar måste ju också förvaras så att utläckande sprit rinner ut ut båten och inte ner i kölsvinet.

 

 

Hej Mackey och övriga som engagerat sig. Tack för era synpunkter.

 

Att gasol är att föredra ur matlagningssynpunkt, framför sprit, verkar alla vara överens om. Beträffande spritbränslets tillgänglighet världen över måste jag göra ytterligare efterforskningar. Ska kolla in Sailing Magic Carpet och se om de säger något intressant i ämnet. Tack för tipset. Flera erfarenheter och synpunkter från övriga medlemmar beträffande spritkökets bekvämligheter under långsegling välkomnas. 

 

Mackey - gällande din fråga ovan. Ja, jag har en dieselhjälpkärra på 6 kw. Dieseltankarna är på totalt 3000 liter så soppan skall aldrig behöva ta slut längs resan. 

 

Jag har ingen självklar plats där jag kan förvara gasolflaskor ståendes på. Annars hade jag nog gett mig på en installation av gasolspis med ugn. 

 

5-litersdunkar med sprit hade jag kunnat stuva ganska många av i lårarna på akterspegeln. Men den platsen är ju också värdefull till annat. De kvantiteter man behöver lagra ombord avgörs ju lite av hur tillgänglig man kan förvänta sig att varan kommer vara framöver. Antingen hade jag tagit risken och förvarat dem i ett dedikerat utrymme inne i båten, där de är skyddade. Eller så får jag ha två lådor surrade på däck någonstans i vilka de kan rymmas. 

 

Nu kom ju även tipset om att installera en induktionshäll samt uppgradera batteribanken till lithiumtypen...

 

Ett alternativ som är väldigt attraktivt. I nuläget har jag 6 AGM batterier om 180 AH styck. Seriekopplade i 3 paket om 24 volt. Två solpaneler om 100 W men tankar på att försöka få in 3-400 W paneler till före avfärd i sommar.

 

4 av mina batterier är i bra skick. De övriga två behöver jag byta. AGM batterierna kostar runt 4500 kr styck har jag för mig. Ifall man uppgraderar sitt system till lithiumbatterier verkar kostnaden ligga på runt 8000 för ett 100 AH. Dessa batterier går att urladda till 80%, jämfört med AGM batteriernas 50%. Jag skulle behöva runt 7 stycken av dessa för att komma upp i samma kapacitet som jag har idag. Då man kan räkna med flera elförbrukande installationer (inklusive spisen) eller prylar i framtiden så hade man nog velat klämma in lika många AH som jag har nu. Det är en ansenlig kostnad, på runt 80000 kr för bara batterierna. 

 

Jag har ingen inverter ombord. Ska jag ha 220 v måste jag köra hjälpkärran. Det vore värdefullt att ha en inverter oavsett så den kostnaden kanske jag kommer att få ta, med eller utan lithiumbatterier.

 

Eller har någon erfarenhet utav att kombinera AGM batterier med lithiumbatterier? Att man har olika batteripaket med skiljebrytare till varje. Behöver man använda spisen så får man ha paketet med lithiumbatterierna tillslagen. Vad jag förstår så skulle användandet utav en 3-4 kw inverter på hög effekt vara starkt påfrestande för konventionella batterier, till skillnad från hur lithiumbatterierna skulle hantera det. Batteriladdaren måste vara inställd efter de känsligare lithiumbatterierna. Vilospänningen hos lithiumbatterierna är lite högre så en viss energiförlust kommer att inträffa då batterierna inte laddas, om skiljebrytarna för både AGM och Lithiumbatterierna är tillslagna samtidigt. Lithiumbatterierna kommer då att sakta laddas ur emot AGM batterierna, med sin lägre vilospänning. 

 

Bara tanken på hur mycket behagligare klimatet skulle bli i byssan (i tropikerna) ifall man slapp en öppen låga under kastrullen, talar för att detta är vad man borde satsa på. 

 

Har ni någon att rekommendera som man kan diskutera detta med? Antingen enbart för rådgivning men även ifall ni vet någon som kan erbjuda en helhetslösning gällande vad man behöver köpa in. I bästa fall i Skåne!

 

Det lutar åt att jag antingen kör på med spritköket från början och sedan uppgraderar till elspis framöver. Alternativt, ifall jag finner rätt person som kan hjälpa mig, att jag uppgraderar redan innan avfärd. Gasol känns inte helt rätt i nuläget.

 

Vänliga hälsningar Johan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst (längesedan nu) att man bör ha ett fotogenkök vid långsegling. De finns begagnade på Tradera ibland och de blir ofta ganska dyra men...

Fotogenköken kan man även elda med diesel vilket blir billigare. Ren diesel. Den diesel som fanns 1990 gick ej att elda med, sen kom Citydieseln och den fungerar utmärkt. Jag tror att köken heter Primus där man först värmer själva brännaren med sprit (eller fotogen, diesel) sen tänder brännaren med fotogen/diesel och brinner som en gaslåga. Det blir väldigt varmt. 

Har läst att man inte kan räkna med att få tag i Sprit till spritköket utomlands.

Redigerad av zurdu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev zurdu:

Har läst (längesedan nu) att man bör ha ett fotogenkök vid långsegling. De finns begagnade på Tradera ibland och de blir ofta ganska dyra men...

Fotogenköken kan man även elda med diesel vilket blir billigare. Ren diesel. Den diesel som fanns 1990 gick ej att elda med, sen kom Citydieseln och den fungerar utmärkt. Jag tror att köken heter Primus där man först värmer själva brännaren med sprit (eller fotogen, diesel) sen tänder brännaren med fotogen/diesel och brinner som en gaslåga. Det blir väldigt varmt. 

Har läst att man inte kan räkna med att få tag i Sprit till spritköket utomlands.

Citydiesel finns inte undet långsrgling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-24 vid 00:28 skrev nevink:

 

Har ni någon att rekommendera som man kan diskutera detta med? Antingen enbart för rådgivning men även ifall ni vet någon som kan erbjuda en helhetslösning gällande vad man behöver köpa in. I bästa fall i Skåne

Hasse och Agneta som tidigare seglade med Laya, nu husbilsåkare, kan säkert hjälpa dig.

https://www.futurewinds.se/index.php

 

Vi seglade med dem över halva Stilla havet och det funkade väldigt bra med elspis, vattenkokare, kaffebryggare, mikro, etc. och AGM-batterier. Det bör finnas mailadresser på deras hemsida, annars skicka pm till @Futurewinds

 

Ledsen att jag missat att svara tidigare.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jagskulle definitivt lagt pengar på att uppgradera till lithium samt en 3200 watts inverter och induktions häll.

skall man åka långt vill man ju inte ha batteri o ström försörjnings bekymmer. 4-600 ah lithium ihop med din hjälp generator skulle funka fin fint. I Victrons multiplus finns start krets för generatorn, så den säger till när du behöver hjälp . detta sköts automatiskt.

samma om du ligger med landström, och den bryts , då växlar den genast till batteri drift.

Du behöver bara en vätska i båten med/Diesel). Sen får du helt annan fart på laddningen, skulle prioritera detta före mycket annat

Vi har 400 Ah lithium, men ingen generator tyvärr, men blev ett helt annat båtliv efter detta. Märks ju inte när man kört 10 sandwichar på smörgås järnet längre :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej @zurdo och @Mackey

 

Tack för era tips! Kul att höra att dina vänner hade framgång med elspisen ombord. Även utan lithiumbatterier. Det kan bli att jag hör av mig till dem i frågan.

Jag hade idag en tekniker ombord som jag diskuterade batterilösningen med.

Det visar sig att viss utrustning, som bogpropellern, inte tycker om den höga spänningen som lithiumbatterier levererar. Bly-syra batterier sjunker ju i spänning då de belastas, till skillnad från lithiumbatterier som verkar behålla en högre spänning trots belastningen. Även startbatterierna till motorn borde vara i bly-syra utförande då dessa är bättre utformade för att leverera den strömmen som krävs för huvudmaskinen.

 

Det visar sig att jag genom att ta bort 2 av mina 180 AH 12V batterier och ersätta dem med lithium som byggs på plats. Kan jag för runt 70000 (för bara batterierna) få in två paket om vardera 300 AH (24 volt). 

 

https://batterygo.se/collections/alla-produkter/products/omonterat-litiumbatteri-24v-304ah-med-bms-24v-150a

 

Jag funderar nu på att behålla mina två bly-syra batteripaket till bog / ankarspel samt huvudmaskinen.  Men ersätta det tredje paketet med dessa lithiumbatterierna. Jag skulle behöva använda dem och ladda dem separat förstås så att de ej ligger och arbetar på samma lina. Bly-syra batterier kan även laddas genom en dc-dc laddare från lithiumbanken.

 

 

 

För att återkomma till spisarna.

 

Vad tror ni om dieselspisar? Jag har kapacitet för 3000 liter diesel ombord. 

 

https://se.sleipnergroup.com/wallas/spisar-och-ugnar/ugnar/dieselspis-dieselugn


Ett ganska saftigt pris på 49000 kronor. Den är dock endast 475mm bred, jämfört med Origo 6000 som är 465. Med andra ord så passar den in relativt bra på bredden.

Har någon erfarenhet utav en av dessa? 

 

Från Wallas hemsida

"Ungen får luft för förbränningsprocessen från båten och avgaser drivs säkert ut utanför, som cirkulerar luften i båten och hålls den fräsch och torr. "

https://wallas.fi/sv/produkt/87-d/

 

Låter väldigt trevligt måste jag säga. 

 

Eller en 89D där man även får ett "fläktvärmelock" för värmning luften i båten (60000 kr).

 

@Comfort4 tack för ditt inlägg. Uppskattar det!

 

Hälsningar

Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...