Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan_sjobjorn

Ekonomi inom vs. utombordare

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Roande mig lite på att räkna på vad det kostar att underhålla en inombordare / drevmotor. Detta för att jämföra med vad en utombordare och i slutändan få en bild av totalekonomin. Exemplet är en 300hp Bensin V8 MPI inombordare med Bravo drev (VP har ju liknande setup och jag killgissar att det blir lite mer pga. dyrare delar). Tanken är att man ger drivlinan ordentligt underhåll för förhoppningsvis problemfria år.

 

Nedan priser är vad originaldelar kostar på drev.se. Frekvens är alltså intervallet för underhållet, 1 = varje år, 0,2 = var 5e år, 0,33 = var 3e år o.s.v.

Så totalt 9500kr/år i runda slängar om man  gör jobbet själv.

 

image.png.0eeeeaafd0b93700060651b469426730.png

 

 

Finns säkert många synpunkter på att man kan hitta billigare delar, ha längre bytesintervall etc. Så se detta mest som en övning för att få en jämförelse.

 

Frågan är vad en 300hp utombordare kostar över tid, det har jag sämre koll på. Finns det några större moment såsom för inombordaren med limpor/knän, bälgar etc ? En grov uppskattning från min sida är att det går på runt 6000kr /år över tid.

 

Då ca 3500kr till utombordarens fördel.

 

Sen har vi försäkring, tittar vi på en 7 meters båt med  300 hp inombordare v.s 300hp utombordare är besparingen ca 6000-8000 per år - så det är ganska mkt.

 

Räknar vi på 7000kr i besparingen i försäkring så är det alltså 2500kr till inombordarens fördel istället. 

 

Sist har vi då bränsleförbrukningen, här kanske utombordaren tar igen lite mot den mindre moderna V8 inombordaren?

 

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar också ”roa mig” med lite liknande funderingar. 
I detta fall finns det ju dessutom lite osäkra moment som tex stöldrisk för en utombordare och vad det ”kostar” att vara utan motor ett tag ifall motorn blir stulen, förutom självrisken.

Sen har vi faktorer som viktfördelning tex. Där beror det ju på hur båten är konstruerad tex.


Men din kalkyl är intressant med tanke på att fler och fler tillverkare överger inombordare till förmån för utombordare. Förmodligen beror det på att branchen övergår från bobåtar till DC-liknande båtar. VP mfl månne bäva!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde kunna dubbla intervallet för limpor/knä. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Eld-:

Du borde kunna dubbla intervallet för limpor/knä. 

Ja 7 år är väl kanske lite väl försiktigt i bräckt vatten. 10 år borde gå fint om det är bra kvalite från början- så det blir ju en liten besparing där.

 

Hur är det med utombordare, är det något som korrederar och som man kanske måste räkna med att åtgärda när motorn börjar närma sig sådär 10 år?

 

Jag vet att Yamaha haft problem med något på avgassidan på vissa modeller men det är ju mer ett modellspecifikt fel än något som är generellt för utombordare. Andra tillverkare av utombordare har säkert också vissa modellspecifika problem.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Men din kalkyl är intressant med tanke på att fler och fler tillverkare överger inombordare till förmån för utombordare. Förmodligen beror det på att branchen övergår från bobåtar till DC-liknande båtar. VP mfl månne bäva!

Jag tycker mig kunna se att hyttbåtar om 30 fot och litet till numera kan ha både en och två utombordare. Nu är ju kanske inte dessa i första hand tänkta som bobåtar, men man kan ju bevisligen bo i sådana. Men bensin är ju alltid bensin... det finns ju dieselutombordare också, men inte speciellt många.

 

VP månne bäva, om dom bryr sig?

Kanske dax för VP att ta upp tillverkningen av utombordare igen? sådana för diesel eller elektrisk energi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tycker mig kunna se att hyttbåtar om 30 fot och litet till numera kan ha både en och två utombordare. Nu är ju kanske inte dessa i första hand tänkta som bobåtar, men man kan ju bevisligen bo i sådana. Men bensin är ju alltid bensin... det finns ju dieselutombordare också, men inte speciellt många.

 

VP månne bäva, om dom bryr sig?

Kanske dax för VP att ta upp tillverkningen av utombordare igen? sådana för diesel eller elektrisk energi?

Men med dagens dieselpriser så antar jag att det är billigare att köra med bensin än med diesel?

Eller är det fortfarande så att man kommer längre per förbrukad dieselkrona än dito bensinkrona?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper servicedelar till en Yamaha F300 utombordare från en Yamahaverkstad är det typ 3500 kr per år. Vart tredje år/300 tim tillkommer impeller för ca 700 kr och vart femte år/1000 tim är det kamremsbyte (vet inte vad mtrl kostar men med arbete 7500 kr.....). Vart femte år/1000 tim skall avgasledare/grenrör kontrolleras.

Men det som förvärrar life cycle costen på en utombordare vs inombordare är försäkringskostnaden. Flera bolag försäkrar inte ens stora utombordare.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du skall göra jobbet själv kan du även fundera över skillnaden mellan att krypa runt i ett trångt motorrum och göra service jämfört att med att stå på en pall bredvid utombordaren och ha allt i behaglig arbetshöjd. En utombordare tar ingen plats i båten och medför mindre risk för lukt av olja och avgaser inne i båten. Nackdel med utombordare - stöldrisken och försäkringskostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Alanningen:

När du skall göra jobbet själv kan du även fundera över skillnaden mellan att krypa runt i ett trångt motorrum och göra service jämfört att med att stå på en pall bredvid utombordaren och ha allt i behaglig arbetshöjd. En utombordare tar ingen plats i båten och medför mindre risk för lukt av olja och avgaser inne i båten. Nackdel med utombordare - stöldrisken och försäkringskostnaden.

Håller med, föredrar utombordare- ser mest fördelar med undantag för stöldrisk som mest verkar vara ett svenskt fenomen.

 

Rent ekonomiskt verkar det också hugget som stucket över tid. 
 

Tyvärr är många lite äldre båtar byggda för inombordare och där har förvisso möjlighet att konvertera till med de lite kraftigare utombordarna som finns idag. Det verkar iallafall vara en populär metod i USA.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Kane:

Om du köper servicedelar till en Yamaha F300 utombordare från en Yamahaverkstad är det typ 3500 kr per år. Vart tredje år/300 tim tillkommer impeller för ca 700 kr och vart femte år/1000 tim är det kamremsbyte (vet inte vad mtrl kostar men med arbete 7500 kr.....). Vart femte år/1000 tim skall avgasledare/grenrör kontrolleras.

Men det som förvärrar life cycle costen på en utombordare vs inombordare är försäkringskostnaden. Flera bolag försäkrar inte ens stora utombordare.

Kan ju tillägga att i de 3500 kr ovan så är det tändstift för över 600 kr. Kan man ju skippa att byta varje år förmodligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en fördel till med inombordare, det är viktfördelning i båten.

Annars så känns utombordare smidigare i alla avseenden....

Redigerad av jan_af_lisoe
stavfel, som vanligt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast man får väl säga adjö till halva badbryggan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största fördelen med inombordare är badbryggan🙂!

 

Hos lokala Marinan är grundservicekostnaden för inom och utombordare med samma storlek ganska lika.

 

Byta bälgar är dyrt men det är även kamremsbytet på en utombordare. Vilket är ungefär samma intervall vart 5:e år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig förstått meningen med stora utombordare. Då det börjar gå över 20 hästkrafter så ser jag inga betydande fördelar jämfört med en inombordare med rak axel.

 

-Få utombordare håller mer än 20 år i användning medan en bra sötvattenkyld inombordare lätt hänger med i 50 år i många fall uppåt 70-80 år. Med tanke på vad motorer kostar blir det en väldigt stor skillnad i årlig kostnad.

-Här i steniga Österbotten är det närmast ofrånkomligt att köra på sten ibland. Med rak axel och ett ordentligt fiskjärn under propellern brukar det räcka med litet reparationer i botten och så kanske man får rikta upp fiskjärnet. Med utombordare blir det i bästa fall att byta hela riggen förutom reparationerna i bottnen.

-Viktfördelningen blir fel i båtar med stor utombordare. Det ser man då de kör i dåligt väder. Båtarna blir påtagligt ostadiga i vattnet och ibland ser man att de helt enkelt inte kan hålla upp fören mot sjön på ett kontrollerat vis.

 

Sedan är det en annan sak. Många av konstruktörerna och båtbyggarna som håller på med inombordsmotorer har bundit ris för egen rygg i åratal. Det behöver inte vara sådär omöjligt att bygga ett åtkomligt motorrum. Jag har sett flera bra lösningar i hembyggda båtar och i båtar från mindre byggare. Tyvärr skiter de flesta byggarna helt i om inombordsmotorn går att serva och reparera och då blir det som det blir.

 

Bara mina åsikter........ här blir det 10 hästars inombordare på rak axel då jag någon gång får motorbåten i skick. Tills dess ror jag.

Mina tankar kring driftsekonomi i motorbåt handlar om att skrovet från första början skall vara konstruerat för att fungera med begränsad motorstyrka. Man sparar mycket på att klara sig med 10 hästar i stället för 60 eller med 100 hästar i stället för 300.

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utombordare väger mycket mindre per hästkraft än dieselinombordare, så även med vikten längre bak behöver det inte bli så stor skillnad i viktfördelning.

 

En Yamaha 225 hk utombordare väger ca 260-265 kg. En Volvo Penta D4 på 230 hk med duoprop-drev väger 645 kg. Om utombordaren är dubbelt så långt från "mitten" är den fortfarande lättare (moment) än inombordaren.

 

Med utombordare får man en motor man kan hissa upp så den kommer ur vattnet, fördel både ur korrosionssynpunkt och vid gång i grunt vatten. Man frigör stora volymer inne i båten, för samma mått och vikt på båten.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev heimlaga:

Jag har aldrig förstått meningen med stora utombordare. Då det börjar gå över 20 hästkrafter så ser jag inga betydande fördelar jämfört med en inombordare med rak axel.

 

-Få utombordare håller mer än 20 år i användning medan en bra sötvattenkyld inombordare lätt hänger med i 50 år i många fall uppåt 70-80 år. Med tanke på vad motorer kostar blir det en väldigt stor skillnad i årlig kostnad.

-Här i steniga Österbotten är det närmast ofrånkomligt att köra på sten ibland. Med rak axel och ett ordentligt fiskjärn under propellern brukar det räcka med litet reparationer i botten och så kanske man får rikta upp fiskjärnet. Med utombordare blir det i bästa fall att byta hela riggen förutom reparationerna i bottnen.

-Viktfördelningen blir fel i båtar med stor utombordare. Det ser man då de kör i dåligt väder. Båtarna blir påtagligt ostadiga i vattnet och ibland ser man att de helt enkelt inte kan hålla upp fören mot sjön på ett kontrollerat vis.

 

Sedan är det en annan sak. Många av konstruktörerna och båtbyggarna som håller på med inombordsmotorer har bundit ris för egen rygg i åratal. Det behöver inte vara sådär omöjligt att bygga ett åtkomligt motorrum. Jag har sett flera bra lösningar i hembyggda båtar och i båtar från mindre byggare. Tyvärr skiter de flesta byggarna helt i om inombordsmotorn går att serva och reparera och då blir det som det blir.

 

Bara mina åsikter........ här blir det 10 hästars inombordare på rak axel då jag någon gång får motorbåten i skick. Tills dess ror jag.

Mina tankar kring driftsekonomi i motorbåt handlar om att skrovet från första början skall vara konstruerat för att fungera med begränsad motorstyrka. Man sparar mycket på att klara sig med 10 hästar i stället för 60 eller med 100 hästar i stället för 300.

 

Jämförelsen var tänkt mellan en bensin drevmotor och bensin utombordare, dessutom på en snabbgående motorbåt. En diesel med rak axel är lite av en annan värld och återfinns normalt inte i den typen av båtar som utrustas med utombordare / drevmotor.

 

Att det finns större utombordare idag är nog främst en ersättning för tunga small block v8 och inte främst för att ersätta dieselinombordare på rak axel.

 

Men du har har bra poänger!

En lägvarvig analog diesel på rak axel i en långsamare båt bör vara det bästa valet. Där kommer motorns långa hållbarhet och låga underhållskostander p.g.a avsaknad av drev skapa en stor ekonomisk fördel.

 

Däremot, om man kan välja en säg D4 mer drev eller eller utombordare på en ny båt idag tror jag bara man kan tjäna på att välja D4:an om man kör kommersiellet (och knappt det).

 

Sen var det där med att axel har en fördel vid körning på grunt vatten.. Där tror jag ändå att jag provar lyckan med en utombordare som jag faktiskt kan hissa / tilta än att riskera att ställa mig på ett fiskjärn och hoppas på det bästa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-18 vid 15:17 skrev No_jah:

Men med dagens dieselpriser så antar jag att det är billigare att köra med bensin än med diesel?

Eller är det fortfarande så att man kommer längre per förbrukad dieselkrona än dito bensinkrona?

Med dieselpriserna idag, varierar lite mellan olika delar av landet och mack, så är det en faktor 0,77 att räkna med vid förbrukning blandad körning med bil. Hur det blir vid högre konstant belastning typ planande båt vet jag inte men jag tror inte att det är till bensinmotorns fördel. Ser man till uppgivna förbrukningar och räknar 0,77 så blir kostnaden likvärdig för de båda bränslena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev excel319:

Med dieselpriserna idag, varierar lite mellan olika delar av landet och mack, så är det en faktor 0,77 att räkna med vid förbrukning blandad körning med bil. Hur det blir vid högre konstant belastning typ planande båt vet jag inte men jag tror inte att det är till bensinmotorns fördel. Ser man till uppgivna förbrukningar och räknar 0,77 så blir kostnaden likvärdig för de båda bränslena.

Beror nog på båt men jag gissar att gapet blir lite större på en båt, typ räkna på ca 0,66 på en planande båt (grovt skattat).

 

Så vid dieselpris 28kr samt bensin 21kr så kostar bensinbåten 12% mer i soppa än dieselvarianten. Men räknar du in anskaffningskostnad (kapital) samt skillnaderna i underhållkostnad om vi tänker att bensinvarianten är en utombordare så vinner nog bensin ändå ekonomimatchen. Kör du 1000-tals timmar per år, ja då blir det ju en annan femma såklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Beror nog på båt men jag gissar att gapet blir lite större på en båt, typ räkna på ca 0,66 på en planande båt (grovt skattat).

 

Så vid dieselpris 28kr samt bensin 21kr så kostar bensinbåten 12% mer i soppa än dieselvarianten. Men räknar du in anskaffningskostnad (kapital) samt skillnaderna i underhållkostnad om vi tänker att bensinvarianten är en utombordare så vinner nog bensin ändå ekonomimatchen. Kör du 1000-tals timmar per år, ja då blir det ju en annan femma såklart.

Ok, det är alltså så stor skillnad i förbrukning mellan benin och diesel?

Då blir det ju såklart fortfarande billigare att köra med diesel, dvs. om man bara räknar bränsleförbrukningen alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken motor vill man mecka med om det strular ute på havet.

Byta en impeller på en utombordare är inte roligt misstänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev 2715e:

Vilken motor vill man mecka med om det strular ute på havet.

Byta en impeller på en utombordare är inte roligt misstänker jag.

ja det får man väl ge till inombordare generellt, det är enklare om man måste skruva själv med än äldre diesel eller jänkaråtta. På moderna utombordare är det så kompakt att det ibland måste till en hel del demontering för att komma åt.

 

Åh andra sidan, har man en modern utombordare kanske man slipper skruva på sjön alls 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 hours ago, 2715e said:

Vilken motor vill man mecka med om det strular ute på havet.

Byta en impeller på en utombordare är inte roligt misstänker jag.

Under de 35 åren jag kört utombordare har jag haft en impeller som krånglat, ett trimrelä och en trimcylinder som gått sönder. Vid alla tillfällen har det gått bra att köra hem utan att behöva skruva. För de flesta bekanta jag har, som kör inombordare, så är 2-3 motorproblem en "normal sommar".

Om kylningen helt slutar fungera ute på sjön så är det nog ändå så att 99% ringer sjöräddningen och 1% skruvar (kan skruva). Detta oavsett utom- eller inombordare.

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...