Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BjornIsgren

Min första segelbåt??

Rekommendera Poster

Jag har bestämt att jag ska köpa en segelbåt, plats och sådant är löst. Det som återstår är själva båten. Som sagt så är jag ganska novis men det är inget som stör mig. Tar gärna emot tips på båt från ni som är erfarna. Jag kommer nog mest att segla själv i Öresund till att börja med och vill ha utrymme för vänner, min dotter och hennes kompisar. Kanske är det någon som även har erfarenhet med landfrakt.

De båtar jag har tittat på är:

- Comfortina  32, - 82 med rullstor

- Contrast 33, - 81

- Comfort 34, - 79

- Maxi  999, - 89

- Maxi 909

- Maxi Mixer

 

Tips och råd mottages med glädje,

Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade börjat med en mindre båt, strax under 30 fot kanske om du i huvudsak skall segla ensam. Det är rätt många ton båt att hantera i hamn och många kvadratmeter segel att dra i, och många timmar att underhålla. 
 

Jag har en 27-fotare som är rätt lagom om man är 1-2 personer, men lite trång när det är jag och två barn - men det funkar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag seglat några av dessa båtar, Även haft några . Den som jag ser som vinnare är nog Maxi 999

jag har seglat en del med den och även med Comfort o Comfortinan.

Comfortinan tycker jag är lite styvare och känns lite rejälare under segel, men Maxin är modernare och väldigt bekväm att vara  i under längre tid, den är väldigt lättseglad och kul att segla. Alla båtarna är förövrigt trevliga men för mig vinner den modernaste här

annars en lagom storlek om man vill ha lite bekvämt när man är ute

 

Mvh Johan 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får nog ändå säga att jag inte tycker att man behöver börja med mindre båt om inte utrymme eller ekonomi kräver det. Större båtar ger mer lugn, stabilitet och fart, och det är förbaskat skönt att inte behöva gå dubbelvikt inne i båten. Med större båt minskar behovet av att hänga på sidan för att minska lutningen eftersom man väger så lite i förhållande till båten att effekten är rätt liten, vilket innebär bekvämare och enklare segling.

Större vågor, hårdare vind och sämre väder tål man bättre i en större båt, allt annat lika. Motor är oftast också kraftfullare och tystare så man kan gå mer för motor när man vill eller behöver det.

Vi är på tredje båten nu. Första var strax över sex meter och knappt ett ton med kryphöjd inuti. Andra var knappt åtta meter och ca två ton, men sitthöjd inuti. Nuvarande är knappt tio meter och full ståhöjd och en helt annan komfort.

 

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller nog med Peter K om att en mindre båt är att föredra. Jag seglar med tre barn och oftast ensam - frun är måttligt road av att vara ute på havet. Jag trivs bäst i båtar på runt 8 meter, men håller med om att komforten kräver att båten är betydligt större.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men har du alltid tillgång till kompetent hjälp så är det förstås inga problem med en större båt! Vi har själva tillgång till en Comfort 32 och jag har varit ute med familjen (frun med) ett par dagar men tycker att den är lite för stor att hantera själv.. Varit ute ett par dagar med min far och brorsan och då är det ju en annan sak. Tycker dock att små båtar ger mer vattenkontakt och att man får ut "mer" av själva seglingen.

 

Men den stora fördelen med Comfort 32an är att den har akterruff så att gäster eller barn kan få en helt egen avdelning. Nu var inte beslutet att köp av den helt och hållet mitt, men det föll på mig att leta lämpliga objekt och det finns ganska många trevliga båtar i 32-35 fot. De vi tittade på mer var Omega 34, Dehler 34, Scanmar 33, Aphrodite 34, Contrast 33 MK2

 

Men titta på allt som dyker upp på blocket, ibland hittar man modeller som man aldrig tänkt på. En sådan som dök upp som jag blev lite sugen på var Jeaneau Selection 37. Men ett djupgående på nära 2 meter gjorde att vi inte ens tittade på den..

 

Vi tittade även på en del mindre båtar som hade kunnat fungera men inte var tillräckligt rymliga enligt "familjen" -> Birdie 32, Maxi 87, Omega 30A (med liten akterruff), Sunwind 29, X99, X95, Targa 96, Gib Sea 31, Dominant 95, Banner 33.

Redigerad av Dava
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-18 vid 15:14 skrev raol:

Jag får nog ändå säga att jag inte tycker att man behöver börja med mindre båt om inte utrymme eller ekonomi kräver det. Större båtar ger mer lugn, stabilitet och fart, och det är förbaskat skönt att inte behöva gå dubbelvikt inne i båten. Med större båt minskar behovet av att hänga på sidan för att minska lutningen eftersom man väger så lite i förhållande till båten att effekten är rätt liten, vilket innebär bekvämare och enklare segling.

Större vågor, hårdare vind och sämre väder tål man bättre i en större båt, allt annat lika. Motor är oftast också kraftfullare och tystare så man kan gå mer för motor när man vill eller behöver det.

Vi är på tredje båten nu. Första var strax över sex meter och knappt ett ton med kryphöjd inuti. Andra var knappt åtta meter och ca två ton, men sitthöjd inuti. Nuvarande är knappt tio meter och full ståhöjd och en helt annan komfort.

Vad har ni för båt idag, är ni nöjda? Jag kommer inte att segla ensam så ofta tänker jag men som sagt så vill jag ha utrymme. Väljer ju själv när jag vill gå ut men är inte heller rädd för lite väder. Tänker lite som dig, tack för dina tankar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev BjornIsgren:

Vad har ni för båt idag, är ni nöjda? Jag kommer inte att segla ensam så ofta tänker jag men som sagt så vill jag ha utrymme. Väljer ju själv när jag vill gå ut men är inte heller rädd för lite väder. Tänker lite som dig, tack för dina tankar.

En Beason 311. Styv, stabil och trygg, men inte så snabb. I det stora hela nöjda. Jag irriterar mig på skrovformen i aktern, som är onödigt smal och trång, men förutom det är den toppen.

Jag ensamseglar den nästan hela tiden. Även när jag har folk ombord så är det i praktiken som ensamsegling eftersom jag ändå gör allt.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev raol:

En Beason 311. Styv, stabil och trygg, men inte så snabb. I det stora hela nöjda. Jag irriterar mig på skrovformen i aktern, som är onödigt smal och trång, men förutom det är den toppen.

Jag ensamseglar den nästan hela tiden. Även när jag har folk ombord så är det i praktiken som ensamsegling eftersom jag ändå gör allt.

Hej

du får bygga om aktern, finns ju ett reportage om en som gjorde det, blev en mycket trevligare akter på den.

hälsningar från ännu en som ligger i Hunnebo 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Comfort4:

Hej

du får bygga om aktern, finns ju ett reportage om en som gjorde det, blev en mycket trevligare akter på den.

hälsningar från ännu en som ligger i Hunnebo 😀

Har läst om den. De byggde om den för dubbelt (då, för 20 år sen - säkert mer än det dubbla i dagens penningvärde!) vad båten kostade oss totalt. Så nej...
Men det är rätt irriterande att en hel generation båtar är "förstörd" pga idiotiska mätregler, och likaledes idiotiska prioriteringar hos konstruktörerna.*
Det fanns ett fåtal konstruktörer som struntade i sånt och ritade båtarna för att segla snabbt (i stället för långsamt men med stort handikapp) och/eller med god innervolym. Tyvärr kan man inte alltid få allt. Alla båtar är kompromisser.

* Men man ser ju samma sak bland bilar i dag. Vanliga personbilar som övermotoriseras till sinnessjuka nivåer. Det finns ingen normalstor bil som behöver mer än 100 hk, och även det är overkill 99.99 procent av körtiden (och säkert 100 procent för många användare!). Och sen breda lågprofilsdäck. Bredden behövs enbart för att man ska uppfylla temperaturkraven som de höga maxfarterna innebär. Hade man begränsat toppfarten till 130 km/h, hade man kunnat ha mycket smalare och billigare däck, som hade varit säkrare både när det gäller vattenplaning och körning i snö, och inte haft några nackdelar i övrigt. Lågprofil är både korkat och obekvämt. Högprofil är överlägset på alla sätt rent tekniskt, men ändå går det knappt att få en ny bil med nåt som är i närheten av högprofil.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Vanliga personbilar som övermotoriseras till sinnessjuka nivåer.

[OT] Även segelbåtar - 3-5 hk/ton räcker vanligtvis [/OT]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns en konstruktör som gick emot allt annat, Guy Christer Lönngren, en finne som gick sin egen väg och ritade flera olika båtar som redan då sågs som annorlunda. Guy 22, Guy 27, Guyline 125,  Guyline 105, Guy one 40 är några av dom futuristiska båtar han skapade. Guyline 125 med sänkköl är en av dom jag skulle kunna tänka mig.

DFD1507F-46A7-4C30-A399-CD1CEF6F0750.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är intressant att se vilka båtmodeller som ges som förslag. Fråga är, hur kommer TS att segla. Hur aktivt vill han segla, för i min värld spänner förslagen mellan, i hästvärlden, allt mellan engelskt fullblod och ardenner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv har jag alltid gillat Maxi 909 ända sedan jag som ung fick segla en sådan på början 1990-talet. Mycket trevlig båt tycker jag. Förhållandevis liten och lätt (lättare handskas med själv) men ändå med en tillräckligt rymlig. 
 

Så jag slår ett slag för maxi 909🙂

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förstås helt riktigt som Raol skriver att en större båt har flera fördelar, ruffen är bekvämare, de är snabbare och tål mer vind m.m. Men de har enligt min uppfattning en nackdel om man är nybörjare och vill lära sig segla. De har störra massa och därmed större tröghet vilket betyder att man inte får lika snabb återkoppling på om den ändring man gjorde i styrning eller trim får den önskade effekten.

 

Det är knappast någon slump att framgångsrika kappseglare i storbåtsklasser börjat segla i betydligt mindre båtar. Mange Olsson, som gjorde flera jorden-runt kappseglingar innan han gick bort började som 505-seglare, för att ta ett exempel.

 

Jag har seglat några gånger med vänner som började sitt seglarliv med en rätt trög 28-fotare, och sedan bytte upp sig till större båtar och det var i mina ögon rätt uppenbart att de inte hade samma känsla för ändringar i vindstyrka och vindriktning som någon som börjat med mindre båtar. Även om man inte kappseglar gör det rätt stor skillnad också vid tursegling, men kanske framförallt i skärgårdssegling och mindre så i öppnare vatten som som Öresund som trådskaparen siktar på.

Sedan är det förstås till sist en avvägningsfråga där det är de egna prioriteringarna som bästämmer om man i första and prioriterar komforten eller seglingsupplevelsen och -förmågan. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Nils_D:

Det är förstås helt riktigt som Raol skriver att en större båt har flera fördelar, ruffen är bekvämare, de är snabbare och tål mer vind m.m. Men de har enligt min uppfattning en nackdel om man är nybörjare och vill lära sig segla. De har störra massa och därmed större tröghet vilket betyder att man inte får lika snabb återkoppling på om den ändring man gjorde i styrning eller trim får den önskade effekten.

 

Det är knappast någon slump att framgångsrika kappseglare i storbåtsklasser börjat segla i betydligt mindre båtar. Mange Olsson, som gjorde flera jorden-runt kappseglingar innan han gick bort började som 505-seglare, för att ta ett exempel.

 

Jag har seglat några gånger med vänner som började sitt seglarliv med en rätt trög 28-fotare, och sedan bytte upp sig till större båtar och det var i mina ögon rätt uppenbart att de inte hade samma känsla för ändringar i vindstyrka och vindriktning som någon som börjat med mindre båtar. Även om man inte kappseglar gör det rätt stor skillnad också vid tursegling, men kanske framförallt i skärgårdssegling och mindre så i öppnare vatten som som Öresund som trådskaparen siktar på.

Sedan är det förstås till sist en avvägningsfråga där det är de egna prioriteringarna som bästämmer om man i första and prioriterar komforten eller seglingsupplevelsen och -förmågan. 

Vill man ha den erfarenheten tycker jag man kompletterar köpet av den större båten med en liten jolle för småpengar och övar på aktiv segling i den. Det är slöseri med tid och pengar att gå genom flera små båtar om man har råd att skaffa en stor nog direkt.

Relevansen är inte så stor heller, för man seglar inte en större båt på samma sätt som en liten, just för att den är så annorlunda. Saker händer långsammare, och små ändringar ger bara små skillnader. Det ser jag som den större båtens stora fördel. Man kan ta det lite lugnare. Det tågar på ändå.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om än inte med avancerad egen seglingserfarenhet, så tänker jag att det är beroende av vad och hur mycket du seglat förut, vilket kanske inte framgår så tydligt av trådstarten.

 

Speciellt om du vill börja med en 30-34-fotare är det nog klokt att börja med en båt du först lär dig att hantera själv i lite olika förhållanden, eller tillsammans med en kompis, innan du tar med en eventuellt seglingsovan familj, för att undvika minidraman och kanske hårda ord, för att befrämja det framtida seglingsintresset hos den.

 

I all välmening, och ber om ursäkt ifall detta uppfattas som pekpinnar, det är förstås inte alls meningen.

Redigerad av pannkaka
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad mer för problem och chockerande överraskningar kan komma vid en första stor och tung segelbåt? Förutom själva seglingen kanske.

 

Jag har tyvärr inte tid att byta upp mig gradvis mellan olika storlekar och skaffa erfarenhet. För jag skall bo permanent i båten. Så det får bli en stor omedelbart. Jag har inte levt båtliv tidigare, vi hade hus och eka istället. Har seglat jolle om somrarna och höstarna, som man enkelt drog upp på stranden. Men tänker att jag skall ta det extremt långsamt i början, studera och lära känna allting stegvis, krypa fram, köra/segla 1 meter, sedan tillbaka och lägga till, sedan 2 meter ut, lägga till igen, 4 m, lägga till, ut ur hamnfickan, och tillbaka igen, osv tills det känns tryggt. Hela tiden notera hur båten reagerar. Aldrig gå över gränsen för vad som känns tryggt i stunden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Terri:

Vad mer för problem och chockerande överraskningar kan komma vid en första stor och tung segelbåt? Förutom själva seglingen kanske.

Själva seglingen ser jag som det minsta problemet. Har man väl tagit sig ut på fritt vatten och har en båt där winchar och taljor är rätt dimensionerade spelar det ingen större roll. Nej, det är snarare i hamnmanövrar jag märker av storleken på en båt. En tyngre båt att bära av, en tyngre båt att dra sig ut med ankaret, ett tyngre ankare att hantera.
Det. 

Förutom att större är dyrare; segel, linor, block… allt ökar i pris. 
Så seglingen ser jag som det minsta problemet. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan, ska man bo permanent på båten, då skulle jag tycka att 30-33 fot är i minsta laget. Närmare 40 fot och en inre layout som är anpassad för längre vistelser, skulle jag räkna med.

 

Men själv tycker jag inte det är så stor skillnad på liten och stor båt. "Bära av"-argumentet ser jag ofta, men det är ju inget man ska hålla på med. Jag är superstrikt med att alla passagerare sitter stilla tills båten ligger stilla. Inget ta emot eller hoppa vid kaj eller brygga när båten är i rörelse - strängt förbjudet när jag är befälhavare! Man styr båten med motor och roder, och i förekommande fall bogpropeller. Inte med handkraft!
Den största skillnaden, som jag upplever, med en större båt är att den uppför sig lugnare. Saker händer inte lika snabbt och man kan i högre grad "ligga still" i många situationer. Förra båten gled som en tvål i en oljad tvålkopp.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bra om det finns skrovpropeller genom fören vid hamnmanövrar.

 

Det där med kostnader, inte minst i hamnar, gör att jag vill ligga i naturhamnar så mycket som möjligt. I det avseendet hade det varit bäst med en uppfällbar köl eller dubbelköl, då man kan lägga sig i stort sett var som helst. Men de båtarna är så svåra att få tag på, och dyra.

 

Edit: Jag menar bogpropeller.

Redigerad av Terri

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Terri:

Det är bra om det finns skrovpropeller genom fören vid hamnmanövrar.

 

Det där med kostnader, inte minst i hamnar, gör att jag vill ligga i naturhamnar så mycket som möjligt. I det avseendet hade det varit bäst med en uppfällbar köl eller dubbelköl, då man kan lägga sig i stort sett var som helst. Men det båtarna är så svåra att få tag på, och dyra.

Eller så lägger du en del slantar på att skaffa ett rejält ankarspel, 70-80 m grov ankarkätting och ett modernt ankare på kanske 25 kg eller så. Då kan du ligga på svaj mycket av tiden, och blir mindre känslig för djupgåendet.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

"Bära av"-argumentet ser jag ofta, men det är ju inget man ska hålla på med. Jag är superstrikt med att alla passagerare sitter stilla tills båten ligger stilla.

Så är det. Men ibland ligger man förtöjd och det kommer svall eller stora vågor pga vind, och man måste då bära av för att inte skada båten. Då är det såklart lättare men en båt som inte är stor och tung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka båtmärken finns som har uppfällbar köl eller dubbelköl? Jag känner till Southerly. Fler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Terri:

Vilka båtmärken finns som har uppfällbar köl eller dubbelköl? Jag känner till Southerly. Fler?

Dubbelköl får du nog främst leta efter bland märken från länder som har stora tidvattenväxlingar, som Storbritannien och Frankrike.

Sajten Sailboatdata har en stor databas, och där man kan söka på bland annat költyp, som de kallar "twin keel", medan det i brittisk engelska nog oftast benämns som "bilge keel".

Jag antar att alternativet "variable" för költyp omfattar fällbara och hissbara, men är osäker. Testa!

Här är en sökning på båtar med sån köl och längd mellan 29 och 38 fot:
https://sailboatdata.com/sailboat?paginate=25&filter[longer_than]=29&filter[shorter_than]=38&filter[hull_type]=mono&filter[keel_type][]=Twin%2FTriple&units=imperial&sort=name

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad är vitsen ned dubbelköl om det inte är kraftigt tidvatten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Hybro:

Och vad är vitsen ned dubbelköl om det inte är kraftigt tidvatten? 

Det är ju redan förklarat - för att minska djupgåendet. Som ett alternativ utöver fällköl/hissköl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev raol:

Det är ju redan förklarat - för att minska djupgåendet. Som ett alternativ utöver fällköl/hissköl.

 

Känns tveksamt att det skulle påverka djuphåendet... Jag ville också ha litet djupgående och så slutade det med en comfort 32 🙄

 

...men det finns många stora båtar med relativt okej djupgående ex omega-båtarna.

 

Själv har jag precis köpt en kappseglingsbåt med endast 96 cm djupgående.

 

Ser ingen vinst i dubbeköl för svenska vatten.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Dava:

 

Känns tveksamt att det skulle påverka djuphåendet...

Fast så är det. Dubbelkölade båtar har oftast mindre djupgående. Kölytan delas ju mellan två kölblad och därför kan man ha kortare/grundare kölblad.

På bilden är det en Moody 31 Mk II med dubbelköl. Den har ett djupgående på 112 cm, medan enkelkölsversionen har 152 cm.

image.png.d6818a31670d459dee5f3c8cccd14323.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 hours ago, Hybro said:

Och vad är vitsen med dubbelköl om det inte är kraftigt tidvatten? 

Uppfällbar köl är väl det allra bästa, men även dubbelköl ökar möjligheterna för var man kan lägga sig utan större oro.

 

Om jag själv får välja, och om jag har mod, så vill jag inte heller begränsa mig till Sverige. Skulle t.ex. gärna besöka Skottland.

 

Kölarna på dubbelskölad ser ganska små och tunna ut. Jag läste nånstans att de har mindre segelyta för att kompensera. Men de kanske inte heller är så säkra båtar för öppna oceanen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...