Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Stefan43

Suzuki 30hp (2021) slöare än Yamaha 30hp (2008) - varför?

Rekommendera Poster

Har haft en 30hp Yamaha (2008) på min Crescent styrpulpetbåt. Den har gått bra och planat hyfsat med sex personer i. Motorn blev dock skadad och jag bytte mot en ny 30hp Suzuki (2021). Den går lätt med två personer i båten, ungefär samma maxfart som tidigare, men är erbarmligt slö och planar inte alls ens med 5 pers i båten. Med sex personer i båten är det mer som att åka bogserbåt i 8 knop. En väldigt stor skillnad mellan de båda motorerna. Jag hade ju trott att 30 hp var det samma och blev mycket förvånad.

 

Varvtalsmässigt så går Suzuki på max 5850 när jag är ensam, 5400 med två och 5300 med fyra pers i båten. Enligt spec skall 6300 vara absolut max varvtal.

 

Är det någon som har någon liknande upplevelse och kanske förslag på vad som kan göras? Har funderat på att byta propeller eller att det kanske kan vara så att jag inte lyckats krama ur de sista dropparna kraft ur Suzuki på något vis? Idag sitter en original treblad propeller 10-1/4 *12 på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

suzukin verka behöva en prop. med mindre stigning . yamaha ser stark ut .rätt kåpa?  och

bägge är 2-takt? ps är inte erfaren med ovan setup,säkert finns det erf. här på forumet B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bägge är trecylindriga fyrtaktsmotorer. Yamaha med förgasare och Suzuki med elektronisk insprutning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Suzukin ser ut att ha en slagvolym på 0.49 liter och har ett varvtalsområde mellan 5300 och 6300 varv/min medan Yamahan har 0.75 liter och 4500-5500 varv/min. Två väldigt olika motorer. Gissar att Suzukin inte har vridmoment nog för att driva runt propellern tillräckligt för att få ut effekten som krävs när båten är tungt lastad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt till en 2" mindre (stigning) propeller. Sikta på att försöka nå 6000 rpm med 2 pers i båten. Den kanske aldrig blir lika stark som yamahan, men med en mindre prop ger du den i alla fall en chans att visa vad den går för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Kan det vara någon vits med fyrbladspropeller eller är det treblads som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...