Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
GTI

Läns under vattenytan

Rekommendera Poster

På min Monsun finns ett flertal dräneringar som mynnar ut under vattenytan. Från sittbrunnen är det fyra stycken varav två är utbytta av förra ägaren och med en ventil som kan stängas/öppnas efter behov. De två andra länsar direkt ut i vattnet under vattenytan och är, förmodligen, inte utbytta. Slangarna har mindre dimension än de som är utbytta. Vid utloppen finns det ärgade fäste åtminstone på ett ställe. Förutom de fyra länsarna finns det de normala genomföringar för intag till kylvatten, in o utlopp till wc och utlopp från vask/handfat. En hel del om man räknar ihop dem. En Monsungranne slog ihop dräneringarna i sittbrunnen och lade en ovanför vattenytan för att minska risken till ofrivilligt vattenintag vid spräckt slag etc. Slangarna sitter fast på genomföringarna med slangklämmor. Förutom att byta de äldre slangarna, är det något man kan tänka på/förenkla/eller är det s a s inbyggt i båten?

Redigerad av GTI

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant känns det ju som en ganska dålig lösning?

Man säger ju att en båt flyter på sina genomföringar.

Kan man bygga om så skulle jag föredra det.

Annars renovera om det ser ut att behövas?

Alltid skönt att veta att det är det är säkert.

Lycka till oavsett hur du löser det.

 

// Mats W

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Wergis:

Rent spontant känns det ju som en ganska dålig lösning?

Man säger ju att en båt flyter på sina genomföringar.

Kan man bygga om så skulle jag föredra det.

Annars renovera om det ser ut att behövas?

Alltid skönt att veta att det är det är säkert.

Lycka till oavsett hur du löser det.

 

// Mats W

Orustbåtar brukar ju vara väl genomtänkta. Men även jag kan finna den lösningen mindre bra. På min orustbyggda båt sitter genomföringarna till både handfatet och diskhon under vattenlinjen…. Det är inte så bra, vattnet rinner ned väldigt långsamt eftersom det måste övervinna vattentrycket utanför båten. Torde vara ungefär likadant men självlänsar. Men klart, man kan tömma handfatet nattetid väldigt diskret….

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...