Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
hallonBoat

Lacka sliten teakfaner

Rekommendera Poster

Det har blivit dags att göra något åt träinredningen i min båt. Teakfaner. På de flesta ställen ser den rätt bra ut, på vissa ställen har lacken flagnar men på ett fåtal ställen ser det väldigt matt och slitet ut. Mögel har förekommit. 

 

Nu söker jag tips på hur jag kan snygga till detta. Går det att få någorlunda ordning på de slitna delarna eller måste de farneras om? 

 

Efter att läst på forumet har jag tänkt göra följande:

 

1. Rengör allt trä med citronsyra och spola med vatten. De mögliga delarna rengör jag med mögeltvätt eller ättika.

2. Våtslipar evt. Försiktigt med väldigt fint sandpapper för att få bort den gamla lacken. 

3. Rengör med aceton och låt torka. 

4. Lackera 5 laget med epifanes teak lack:

https://www.seasea.se/båtvård/trävård-olja/teaklack-epifanes

 

5. Då jag föredrar matt yta lägger jag på ett lager epifanes sidenmatt:

https://www.seasea.se/epifanes-sidenmatt-1l?gclid=CjwKCAjw-rOaBhA9EiwAUkLV4hFAmHlBtjOx84UBuJeWuKktfzZidgjUXn6JLIJBLqoefFK_XLpa_RoCsesQAvD_BwE

 

Vad tror ni om detta? 

Behöver inte bli perfekt men kul om det blir snyggt, viktigast att det skyddar träet mot ytterligare slitage och mögel. 

 

Screenshot_20221017-220802_Gallery.jpg

Redigerad av hallonBoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har egentligen inga bra tips att ge men ifrågasätter om du ska tvätta med vattenbaserade medel (citronsyra, vatten, mögeltvätt etc). Risken som jag ser det är att du mättar trät med vatten som kommer få svårt att torka ut helt innan du lackar. Jag hade slipat och sedan tvättat med T-röd. Borde få bort mögel och annat oönskat tycker jag, men kan ha fel.

 

Det ser annars ganska klassiskt ut där fukt har trängt in via dåligt förseglade kanter och gjort att fanéren släppt och trät missfärgats. Gissar att det gått för långt för att kunna bli snyggt men du kan definitivt göra så det blir bättre och inte sämre men då måste du skruva bort trädetaljerna så du kommer åt på kanterna.

 

Sen är antalet lager en smaksak. Jag hade inte nöjt mig med mindre än sju lager innan jag la på matt lack. Tror också att du kommer behöva minst två lager matt lack för att det ska bli snyggt. Men det beror på hur noga du är.

 

Sen syns det inte på bilden hur tjock fanér du har. Den kan vara så tjock så den tål lite slipning men det ser du nog när grejerna tagits loss. 

Har ett liknande jobb på min båt i vinter där jag i stort sett bara kommer rugga upp ytan och tvätta med T-röd innan jag lackar. Men mina trädelar är inte lika skadade som den på din bild och jag har en jäkla massa mätare och annat som sitter på instrumentbrädan som jag ska lacka. Blir nog inte helt lätt.

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är teak?

Många äldre båtar har mahogny. Vad är det för båt och hur gammal är den?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för att slipa bort lacken kan jag rekommendera värmepistol och skrapa bort lacken.

Då riskerar man inte att slipa igenom faneren och det går fortare. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Rascal:

Är du säker på att det är teak?

Många äldre båtar har mahogny. Vad är det för båt och hur gammal är den?

Maxi 77, årsmodell 1980

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Rascal:

Är du säker på att det är teak?

Många äldre båtar har mahogny. Vad är det för båt och hur gammal är den?

Det ser ju mer ut som mahogny, men behöver för den skull inte vara vare sig det ena eller det andra.

Mahogny är i mångt och mycket ett handelsnamn som innefattar några olika sorters trä/-träslag.

Det finns olika mahognyträd i olika delar av världen, varav man förr ofta talade extra varmt om "Hondurasmahognyn" och misskrediterade den afrikanska mahognyn. Idag får man väl vara glad om man öht kan få tag i dessa olika ädelträ till överkomliga priser.

Det förekommer även att olika träslag säljs som teak, eller "teakliknande".

Men det spelar i detta sammanhanget ingen roll, behandlingen av dina faner är likadan ändå.

 

Jag hade nog också varit tveksam med vattenbaserad mögeltvätt.

Jag brukar tvätta med "thinner" men det är kanske så att T-röd är bättre?

Sedan hade jag försökt att få utspädd lack att tränga in i ändträet, om man nu kan säga som om laminat. Alltså försegla kanterna så att ny fukt inte kan tränga in.

Jag brukar försiktigt skrapa bort lös lack med rakbladsskrapa, sedan slipa väldigt försiktigt för hand med ett rätt så fint papper. Innan lack kan man ju försöka att betsa så att de skadade ytorna mer ser ut som de oskadade, men det kan vara svårt att få till rätt nyans så det kan ju vara dumt att misslyckas, kan vara bättre att låta bli, beroende då på ambitionsnivån.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar ju finnas ett sätt till att åtminstone dölja sådana fuktskador på ett "snyggt sätt"...

Nu kan ju denna metoden vara litet svår för trådskaparen, då skadan sitter längst ut på skivan...

 

Men om skadan hade funnits mitt på,  så kan man ju alltid dölja den med något annat snyggt, ett skeppsur, en barometer, eller en tavla på Titanics eller S/S Andrea Dorias förlisningar....

Mer lokalt kan man ju hänga upp en bild på passagerarfartyget "M/S Winston Churchill" när den står nästan uppe på land ute vid Vinga, man blir så sugen på kaffe bara när man ser den bilden, som om man måste bjuda på en kopp om det kom oväntat besök.

 

Ja i min förra båt satt det alltså både skeppsur och barometer mitt på skottet mellan förruffen och ankarboxen. Här mitt på var det en stor svart "blaffa" där det under en tid hade trängt in vatten genom ett skruvhål. detta åtgärdades enklast genom att byta ut hela den plywoodskivan som utgjorde det skottets beklädnad.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det ser ut att vara teakfanerad plywood och är den från 1980 är teakfaneret lite tjockare än det de använder nuförtiden. Minst 0.7 mm före putsning men har du tur är den 1.4 mm. Det går att putsa men var väldigt försiktig och använd i så fall bara en putsmaskin med fint papper så du fördelar putsytan och därmed minskar risken för genomputsning. 

Jag gjorde likadant för längesedan i en gammal Scand 26 och resultatet blev som nytt!

Det ser ut som plywooden kapilärsugit upp vatten i kanten. Hoppas du kan åtgärda det för annars kan det nog snart bli likadant igen.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...