Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
TonyJ

Jofa 435 bygga om bänkar.

Rekommendera Poster

Har sett dessa med förvaringsfack i bänkarna, har det någon betydelse för flytegenskaperna om jag sågar hål i dessa och gör förvaring i dom?

Mvh Tony

IMG_20221017_113551_439.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svaret på frågan känns så självklar för mig så jag undrar om jag uppfattat den rätt?

Självklart blir flytförmågan sämre i en vattenfylld båt om man tar upp hål i annars täta utrymmen!

Eller har jag missat något?

Sen är det ju du som kör båten som har ansvar för båtens sjöduglighet och ev passagerares säkerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja om den blir vattenfylld så förstår jag att det blir mindre som bär upp den, men jag tänker på om det gör någon skillnad på hur den flyter i vanliga fall, vid normalt åk-läge alltså.

Det är svårt för en novis att formulera sig rätt i dessa sammanhang, hoppas ni har förståelse för det. 

Jag är alltså bara ute efter lite smidig förvaring 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev TonyJ:

Ja om den blir vattenfylld så förstår jag att det blir mindre som bär upp den, men jag tänker på om det gör någon skillnad på hur den flyter i vanliga fall, vid normalt åk-läge alltså.

Det är svårt för en novis att formulera sig rätt i dessa sammanhang, hoppas ni har förståelse för det. 

Jag är alltså bara ute efter lite smidig förvaring 😊

Ok. Båten kommer säkert ”flyta” likadant oavsett extra förstyvningar och håltagningar eller ej.
Min gissning (OBS!) är att du kan behöva styva upp bänkarna lite om du tar hål i dem för att styrkan sidledes i skrovet ska bestå.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fått bra svar av @ChristerN. Jag skulle gissa (men gissar bara) på att det kommer att vara starkt nog om du gör luckorna så små som möjligt. Så att mycket material finns kvar. Luckorna bör också ha runda hörn och inte skarpa.

 

Men, som också har påpekats så förändras sjödugligheten. Båten är troligen eller har åtminstone varit osänkbar. Det förändras om du gör hål i flytelementen.

 

En kompromiss kan vara att montera inspektionsluckor likt denna:

 

https://www.axmarin.se/Inspektionslucka-280x380mm

 

Men det gör ju att utrymmena inte bli så lätta att komma åt, och fyller du dem med något tungt så är det ju samma problem som om de skulle vara fulla med vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Flytegenskaperna borde väl bli ungefär desamma oavsett om man lägger packningen ovanpå bänkarna eller om man stuvar ner den i hålen. Samma vikt, möjligen något högre upp vilket i mina öron inte låter bättre.

 

Men som sagt, flytegenskaperna kanske man ska fundera lite på. Båtdesignern har i alla fall ansett att flytelement är viktigare än stuvutrymme. Oavsett hade jag i alla fall tagit upp en inspektionslucka eller två för att kunna se hur där ser ut. Hur ser det ut i andra liknande båtar av andra fabrikat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för jättebra svar! Jag har sett samma båtmodell med jättefina stuvfack, men vet inte om det kom så på vissa original och att min är lite snikigare, men nu har jag mer kött på benen iallafall 😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg även att dom där luckorna var vattentäta, det måste ju vara klockrent!

Då får man in saker, men behåller ändå mycket flytbarhet.

Jättetack för tipsen, hade inte klurat ut detta själv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...