Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Tippler69

Årsmodell på Yamahamotor 60hk

Rekommendera Poster

Har precis köpt en båt där det sitter en Yamaha 60hk motor, en 2-takt Autolube, men förra ägaren hade ingen koll på vilken årsmodell det är på denna, men jag misstänker slutet av 90-talet.

Finns det något bra sätt att få reda på vilken årsmodell denna har? Sitter en liten plåt på utsidan som tyvärr är övermålad.

Bifogar lite bilder om det kan hjälpa



 

Båten 1.jpg

Båten 2.jpg

Båten 3.jpg

Båten 4.jpg

Båten 5.jpg

Båten 6.jpg

Båten 7.jpg

Båten 8.jpg

Båten 9.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är nog äldre än du tror. Jag tror slutet på -80 eller tidigt -90.

Tråkigt med övermålade skyltar. Jag tror din har en stansad bokstav längst ned till höger på skylten på babord sida. Tycker mig se spår av den. Den är väldigt svår att se även på skylt som inte är övermålad. Den syns nästan bara i släpljus.

 

Så här ser den ut på en av mina motorer. Bokstaven H, längst ner till höger på skylten är nästan omöjlig att se när man tittar på skylten, men syns tydligt på denna bild.

20220916_214506.thumb.jpg.adc10053c41033a0e373a24be2746088.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan så vara, dock hittar jag ingen info om att det fanns någon 60hk från Yamaha innan -94, letade på någon reservdelssida och då kom 60hk som ser likadan ut vid -94, dock kan det vara som så att företaget inte hade några reservdelar till 60hk med tidigare årtal, dock så verkar både 40hk och 50hk samt 70hk och uppåt funnits innan -94.

Redigerad av Tippler69

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det något smidigt sätt att lösa upp eventuell färg som id plåten har målats över med, funkar det med thinner eller finns det något bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har googlat lite. Kolla på den här sidan:

https://www.yamahadelar.se/60hk

Av choke-reglaget och det stora emblemet på framsidan av kåpan att döma skulle jag gissa på 88-89. Men jag kan så klart ha fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Tippler69 said:

Finns det något smidigt sätt att lösa upp eventuell färg som id plåten har målats över med, funkar det med thinner eller finns det något bättre?

Finns de på detta forum som är väldigt bra på vilka medel som är bra på vad. Jag tror det blir svårt. Helst vill fu ju inte ta bort det som är tryckt på plåten under färgen. Kolla och ta bilder i släpljus och från olika håll på plåten på babord sida. Framträder en stansad bokstav nära något av de nedre hörnen (troligen det högra) så vet vi vilken årsmodell det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Numret "6h301 Y-1" kan ju också vara ett ingångsvärde för en sökning på nätet ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Tippler69:

Finns det något smidigt sätt att lösa upp eventuell färg som id plåten har målats över med, funkar det med thinner eller finns det något bättre?

Jag skulle ha testat med aceton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...