Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
nissebrun

Saknar gnista på ett tändstift.

Rekommendera Poster

Hej. Efter att min motor inte startade vid upptagningen med bogsering som följd har jag idag konstaterat att det ena, av 2, tändstiftet inte ger någon gnista. Därför har jag några frågor och övriga tips tages tacksamt emot. Motorn det gäller är en riktigt gammal Evinrude 50hk från 70-talet. Fråga 1: Är det så

att motorn inte orkar att starta på endast 1 cylinder ?  Fråga 2:  Knappen på motorn som jag trycker in för att stänga av motorn, exakt hur fungerar den ? Nästa steg blir att kolla så den inte spökar. Bryter den strömmen till 1 eller 2 tändstift ? Vi hade nämligen varit ute en tur utan problem och nästa gång jag ska starta så finns ingen antydan till tändning. Det sista jag gjorde var ju att stänga av motorn med knappen så kanske kan den vara boven. Andra tips och goda råd tas tacksamt emot.

Mvh Conny.

Redigerad av nissebrun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

troligen en tändspole om inte tändkabelns anslutning(ar) vid tändhatt tändspole .

använd avdragare om  du behöver lyfta svänghjulet, börja med  kontroll anslutning tändhatt/kabel är åtkomligt enkelt. B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stoppknappen kortsluter tändningen till båda cylindrarna, om du kopplar loss kablarna till den så borde du kunna utesluta fel på den. Om din motor är riktigt gammal, tidigt sjuttiotal så har den brytarspetsar. För att kolla dem tror jag inte att du behöver dra av svänghjulet. Om jag minns rätt så räcker det att ta bort handstartapparaten för att komma åt att justera spetsarna genom öppningar i svänghjulet. En bild på styrbordssidan av motorn hjälper att att bestämma den..

 

Redigerad av Faderullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla först om det är avbrott i tändstiftet!!!! Ett fel som jag själv råkat ut för, det finns vissa stift som innehåller ett motstånd för att dämpa störningarna fån gnistorna till radiomottagning. om det motståndet brunnit av så blir det ingen gnista. Sådana stift brukar ha ett "R" i beteckningen. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev nissebrun:

Tack för svaret. Av vilken anledning menar du att jag ska lossa svänghjulet ?

utifallatt, tex om tändspolen  sitter under svänghjulet? . flytta komponenter mellan cyl för att se om felet följer med  .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Jag provade med olika stift när jag konstaterade att ena cyl. saknade gnista. Planen är att försöka flytta tändspolarna inbördes och se vad som händer då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror på brytarspetsar. 

Visst finns det en inspektionslucka ovanpå svänghjulet? 

Lägg upp bilder. 

 

Avstånd mellan spetsarna, oxid, annan skit...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag plockat bort spolen men den saknar tyvärr märkning. Kan man mäta upp den på något sätt om den är ok ? Bifogar några bilder. Tyvärr ingen inspektionslucka på svänghjulet så jag vet inte om den har några brytarspetsar.

C67F7219-BEF2-4A36-B781-CBE20C075754.jpeg

56550E12-6484-4BDD-AE20-9F63B5718DD4.jpeg

85FC7E0D-26E7-4F79-A848-C972D6D58316.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan undrar jag om något vet vad denna mackapär är ?

F7786828-38EC-4B09-93AA-8DBF0B431E40.jpeg

Redigerad av nissebrun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev nissebrun:

Sedan undrar jag om något vet vad denna mackapär är ?

F7786828-38EC-4B09-93AA-8DBF0B431E40.jpeg

Med så mycket oxiderade/rostiga och dåliga anslutningar ska du nog vara glad att du har gnista på något stift. Putsa och gör rent!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsättning följer. Efter att ha kontrollerat och  rengjort alla anslutningar och skiftat tändspolarna så fanns plötsligt gnista på båda stiften. Det var ju positivt. Då återstår nästa problem: gängan till ena stiftet är så pass dålig att renovering är ett måste. Det verkar finnas 2 olika varianter på insatsgänga på marknaden. En som jag tittat på verkar intressant men där är en sak jag undrar över. Insatsgängan på bilden har ju som en krage längst ut. Det gör ju att stiftet inte kommer lika långt in som tidigare. Har det någon betydelse ?

D8272F3A-AD90-4B30-9318-AC3169997A66.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har visserligen inte utfört exakt denna felsökning, men så här borde det väl vara.

 

Tändspolen har två lindningar, en för 12V och en för högspänning (för tändstiftet). De är sammankopplade i ena änden och därifrån går en kabel till jord, dvs motorblocket.

 

Eftersom du har loss båda tändspolarna kan du enkelt jämföra den misstänkta tändspolen med den som gick till tändstiftet med gnista.

 

1.  Börja med att grovt mäta resistansen (med ett universalinstrument, t ex från Biltema, för en hundring eller så) mellan jordkabeln och den andra kabeln med liten diameter, dvs 12Vlindningen, på den tändspole som är ok. Välj ett mätområde så du får ett tydligt utslag.

 

Upprepa sedan för den misstänkta tändspolen. Utslaget ska bli ungefär det samma. Om den visar ett extremt högt värde så är det avbrott i lindningen.

 

2.  Upprepa sedan för högspänningslindningen, dvs mät mellan jord och tändstiftskontakten för den ok tändspolen och jämför. Du behöver justera mätområdet igen så du får ett tydligt utslag.

 

Upprepa sedan för den misstänkta tändspolen. Utslaget ska bli ungefär det samma. Om den visar ett extremt högt värde så är det avbrott i lindningen.

 

Apropå avbrott i tändstiftet så köpte jag ett Champion tändstift till gräsklipparen från Amazon nyligen, som det var avbrott i. Här kan man också resistansmäta och jämföra, eller helt enkelt skifta tändstift och titta på gnistorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Typ:

 

Tack Gode Gud... 

Håll Dig ur vägen, så går det bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev pannkaka:

Jag har visserligen inte utfört exakt denna felsökning, men så här borde det väl vara.

 

Tändspolen har två lindningar, en för 12V och en för högspänning (för tändstiftet). De är sammankopplade i ena änden och därifrån går en kabel till jord, dvs motorblocket.

Nej, så är det inte. Redan tidiga 70-tals OMC av denna storlek hade CDI-tändning, med ca 200-300 V primärt. 12 V batteri-tändsystem är ovanliga på utombordare, fanns mest på tidiga Mercury.

 

Här är tändsystemet till 50 hk 1971:  CDI-boxen kallas Power pack på OMC (62).

https://www.boats.net/catalog/evinrude/outboard/50hp/50173s-1971/ignition-system

 

Genombrott i isoleringen är ett vanligt problem, som ofta inte går att se med en resistansmätning, med det fåtal volt multimetern använder sig av. Testen är inte helt värdelöst, men klart otillräcklig. Att spolen synbarligen är OK betyder inte att den är det.  Att skifta spolar mellan cylindrar om man har minst en som funkar är ett mycket bättre test.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där fick jag en uppdatering av mina kunskaper, tack för det!😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...