Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tippler69

Inbyggd badtermometer i båten

Rekommendera Poster

Hoppas någon kan ge mig några tips på badvattentermometrar till båten, alltså vill ha en som jag kan sätta i som instrument, jag har en öppen liten styrpulpetsbåt där jag skulle vilja ha tempen i vattnet, 12v finns i båten, men jag lyckas inte hitta något, och hittar jag något så kostar det skjortan.

Någon som sett något smidigt, vill att det skall passa in bland vanliga mätare i instrumenten, typ voltmätare osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog valt en enkel inne/ute-termometer för 100-150 kr från valfri elektronikbutik och bara satt den trådade "ute"-givaren på undersidan av skrovet.

Men vill du ha ett riktigt, infällt instrument blir det nog svårt. Marknaden för det är nog försvinnande liten.

Om du också funderar på ett enklare ekolod, så brukar såna givare ha en vattentempsensor inbyggda, men det blir ju inte riktigt som du vill ha det.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev No_jah:

Den är ju dyr redan i USA. Innan den kommit till mottagaren i Sverige lär det priset ha fördubblats med frakt, tull, postens avgifter och moms.

För samma pengar får man ett billigt ekolod med färgskärm där tempsensor finns i ekolodsgivaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite kort kabel till sensorn, men den kan ju förlängas av den händige:

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/termometrar-hygrometrar/utomhustermometrar/utomhustermometer-for-panel-p48696

 

Ett tips är att sätta givaren på insidan dikt an en skrovgenomföring i metall, och sedan dra en del tejp och/eller isolering utanpå hela paketet just där den sitter. Metall leder värme mycket bra, och den kommer då att visa vattentemperaturen inom någon grad när - trots att den sitter på insidan.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev raol:

Den är ju dyr redan i USA. Innan den kommit till mottagaren i Sverige lär det priset ha fördubblats med frakt, tull, postens avgifter och moms.

För samma pengar får man ett billigt ekolod med färgskärm där tempsensor finns i ekolodsgivaren.

Ja, den kostar en slant. Men frågan handlade ju om en termometer som passar l instrumentpanelen, och någon budget nämndes inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev No_jah:

Ja, den kostar en slant. Men frågan handlade ju om en termometer som passar l instrumentpanelen, och någon budget nämndes inte.


Detta:

2 timmar sedan skrev Tippler69:

och hittar jag något så kostar det skjortan.

tolkar jag som en "budget".
 

Redigerad av raol
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev IngemarE:

Kanske lite kort kabel till sensorn, men den kan ju förlängas av den händige:

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/termometrar-hygrometrar/utomhustermometrar/utomhustermometer-for-panel-p48696

 

Ett tips är att sätta givaren på insidan dikt an en skrovgenomföring i metall, och sedan dra en del tejp och/eller isolering utanpå hela paketet just där den sitter. Metall leder värme mycket bra, och den kommer då att visa vattentemperaturen inom någon grad när - trots att den sitter på insidan.

Sådana har jag i några av mina akvarier, fungerar bra, jag vet inte hur det är med precisionen, men där liksom i badvattnet spelar det ingen roll om den visar några tiondelar fel?

 

I båten har jag en inne/utetermometer från Biltema, nu ser jag att just den modellen har utgått, men denna modellen finns istället.

Det finns även en enklare modell.

Jag har gjort som så att har har fäst givaren med ett buntband runt  bordsgenomföringen (som är av brons) till diskhon, den visar då vattentemperaturen någon decimeter under ytan, utom de gånger man tappat ut potatis- eller pastavattnet i hon.... 

Men om du limmar givaren med en klick marintätningemedel på insidan av båtens botten så borde ju termometern visa rätt.

 

Sedan finns det ju flera modeller av flytande badtermometrar att köpa i båttillbehörsbutiker och på andra ställen. Sådana är ju lätta att använde i en mindre öppen båt.

Den i länken är visserligen avsedd att användas i en pool, men den funkar nog lika bra i havet eller i annat vattendrag.

 

Om du någon gång har tänkt dig att köpa ett ekolod till båten, så har många modeller en inbyggd tempgivare i ekolodsgivaren, som för det mesta (Garmin har problem med tempen i vissa givarmodeller) rätt temperatur.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-17 vid 14:03 skrev Georg_Ohm:

(Garmin har problem med tempen i vissa givarmodeller)

Sak samma för Navico. Men det är i en del fall faktiskt kombinationen MFD / Airmar som stökar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har sett är att temperaturgivaren efter ett tag börjar ge upp och temperaturen driver uppåt. Först med någon eller några grader per år som kan kompenseras i MFDn ("offset"), sedan efter tre-fyra år (i mitt fall precis innan garantin gick ut) så var det väääldigt varmt i vattnet, 40 grader typ, vilket var för mycket för att kunna kompensera. Fick en ny på garanti men den har börjat driva nu också. Fick justera ner den 4-5 grader i våras från förra säsongen...

 

Det är Airmar som gör dom och som VP säger ovan så det borde vara samma problem oavsett om man har instrument från Garmin, Navico, etc. I ärlighetens namn ska jag väl säga att den jag har nu är c:a 4 år gammal så dom kan ju ha kommit till rätta med problemen idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev ABC:

Det jag har sett är att temperaturgivaren efter ett tag börjar ge upp och temperaturen driver uppåt. Först med någon eller några grader per år som kan kompenseras i MFDn ("offset"), sedan efter tre-fyra år (i mitt fall precis innan garantin gick ut) så var det väääldigt varmt i vattnet, 40 grader typ, vilket var för mycket för att kunna kompensera. Fick en ny på garanti men den har börjat driva nu också. Fick justera ner den 4-5 grader i våras från förra säsongen...

 

Det är Airmar som gör dom och som VP säger ovan så det borde vara samma problem oavsett om man har instrument från Garmin, Navico, etc. I ärlighetens namn ska jag väl säga att den jag har nu är c:a 4 år gammal så dom kan ju ha kommit till rätta med problemen idag.

Låter märkligt. En tempgivare är ju oerhört okomplicerad. Jag har flera här hemma som visar samma år efter år. En har jag nog haft sen 2005, och den är lika pålitlig nu som när den var ny.
Det handlar ju bara om en liten bit metall som har en känd resistansförändring med temperatur. Inget som ändras över tid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan man ju tycka men dom har väl sparat in några ören på den givaren. Den blir dessutom uppvärmd av ekolodet så kalibrerar man temperaturen vid tillslag så ligger den någon grad fel efter ett tag. Gediget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev raol:

Låter märkligt. En tempgivare är ju oerhört okomplicerad

Visst är det så. Men ändå misslyckas de "fina" fabrikaten.

 

Och inte bara med det - som diskuterats i annan tråd har dessa även väldigt svårt att mäta en så enkel sak som matningsspänningen (12V). Min "fina" Raymarine MFD för femsiffrigt belopp visar t ex mer än en halv volt fel, och har gjort det redan från början.

Inget som går på någon garanti, enligt Raymarine så ligger visningen "inom 5% noggrannhet". Jovisst, men vem har satt den gränsen ?  En halv volt fel gör ju värdet i värsta fall oanvändbart.

 

Det är heller varken svårt eller ens fördyrande att designa elektronik & SW så man kommer ner i åtminstone någon tiondels volt i noggrannhet. T.o.m. båtens billiga kinavoltmetrar i panelen visar ju mindre än 1% fel. Men sämst i klassen är som sagt finfabrikaten.

 

Vad har hänt ?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Airmars kombinationsgivare med logg/lod/temp för NMEA2000 har nu varit i drift under 10 säsonger. Erfarenheten av temperaturen är att den efter påslag sakta ökar ett par grader och sedan ligger kvar där. Min misstanke är att ekolodet (som ju är en aktiv komponent) genererar värme som påverkar temperaturvisningen. Efter ett par graders ökning så hålls temperaturavvikelsen kvar av vattnet som kyler givaren.

 

Sen är temperaturkalibreringen i Raymarine-instrumenten bara möjlig i hela grader men visar temperaturen i tiondelar. Inledningsvis rätt irriterande (mina tidigare Silva Nexus kalibrerades på tiondels grader) men efter att ha insett den dåliga precisionen så inser jag att det är meningslöst med mer exakt kalibrering.

 

I kylboxen har jag en enkel temperaturmätare (separat givare o presentationsinstrument med kabel emellan) från Kina som kostade ett par tior. Den har avsevärt bättre precision än Airmargivaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Lintott:

Sen är temperaturkalibreringen i Raymarine-instrumenten bara möjlig i hela grader men visar temperaturen i tiondelar. Inledningsvis rätt irriterande (mina tidigare Silva Nexus kalibrerades på tiondels grader) men efter att ha insett den dåliga precisionen så inser jag att det är meningslöst med mer exakt kalibrering.

 

Då är Garmin mycket bättre, visar i hundradels grader!

 

image.png.84885ce3cb6facde37ce597f10cbca29.png

 

 

Påtalade detta för en representant på en båtmässa men han förstod inte problemet!  🙄

 

 

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Vad har hänt ?

Kanske det är så att vår lilla nöjesbåt med en MFD på 7", kanske 9", är ointressant för ex-vis Navico jämfört med bl.a. deras kommersiella ECDIS-produkter?

 

Men, för några år sedan träffade jag en person som arbetar inom Navico och den personen berättade att Navico avsåg att arbeta för en djupare integrering i båtproduktionen och därmed överlåta försäljningen av Navicos produkter till båtmarknaden.

 

Navico Group ägs sedan förra året av Brunswick (!) och tittar vi på denna sidan https://www.simrad-yachting.com/sv-se/integration/ så kanske vi som vill köpa vårt eget hopplock helt enkelt får hålla tillgodo med att inte vara "preferred customer".

 

Men nu kom jag långt från badtermometern, mjae kanske inte ändå...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde först att jag hade ställt om termometern i min Garmin 52 till grader Fahrenheit av misstag, men så var det inte. Jag hade en vattentemp på 73 grader Celsius, det är för varmt!

Däremot hade väl 73 farenheitgrader varit rätt ok, kanske litet för varmt, det är 22,8 grader Celsius.

 

Men det är nog inte så att det är fel på själva instrumentet, plottern eller ekolodet, det är givaren det är fel på. Vi har väl diskuterat det tidigare att det är en eller ett fåtal tillverkare av sådana givare som levererar till olika företag som tillverkar navigationselektronik.

 

Då är det bättre med en billig batteridriven termometer. Eller en gammaldags helt analog med sprit i, Hg är ju inte så bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en termometer inbyggd i loggen, men den visar några grader lägre än dopp-termometern (kanske delvis beroende på att loggen sitter en halvmeter under vattenytan).

image.png.d6a71c00010480f9489a8dd386de62bf.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser givaren vi har ut. Termometern sitter lite separerat från resten, som en liten "knöl", markerad med röd pil i bilden här. Räknar inte med att den ska visa fel i första taget.

image.png.df29b522879b4298f58e43dc8d66f99d.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...