Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Searaysearay

fråga angående komponent searay 220

Rekommendera Poster

Yes, den nedre "cylinderklumpen" på bilden är bränslefiltret för värmaren, den övre (som sitter fäst med en klammer) är pumpen. Gissningsvis går slangen nere till vänster till tanken och den rakt uppe i bilden till värmaren.

KAN också vara till någon form av bränsledriven värmeapparat av annat slag, ev. en bränsledriven spishäll. Men det är ovanligt, i alla fall på den här sidan Atlanten....

 

Pumpen är egentligen ett membran/kolv och en solenoid. För varje spänningspuls så drar solenoiden i kolven och pumpen pumpar en skvätt. Den drivs alltså av pulser (typiskt 1-4 per sekund) och gör då ett pumpslag per puls (därav att det "tickar" om pumpen). Om man ansluter den till t ex 12V som många gjort för att testa dem säger det bara "klonk" och kommer inte mer än en liten skvätt....och bara en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! En lite följd fråga bara,

då jag har en mercruiser bensinare, så måste detta va en bensin värmare som jag har i båten eller? Har bara hört talas om dieselvärmare nämligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Searaysearay:

Tack för svaret! En lite följd fråga bara,

då jag har en mercruiser bensinare, så måste detta va en bensin värmare som jag har i båten eller? Har bara hört talas om dieselvärmare nämligen.

Stämmer, om den inte har en separat liten tank förstås.

 

I båt är det nog rätt ovanligt med värmare installerat som går på bensin men det är lite vanligare på bensinbilar. T ex heter Eberspächers värmare "B.." istället för "D.." om de är för bensin, t ex B1L istället för D1L o.s.v. På luftkylda gamla VW var det nästan standard med en bensindriven värmare på våra breddgrader, i alla fall i de lite större modellerna. Så visst finns de 😉.

 

Värt att tänka på är att om man har bensindrivet i båt så får värmaren inte vara monterad i motor- och/eller tankutrymme, utan måste sitta i ett från dessa avskilt utrymme (stuvfack eller liknande). Nu har du en båt från ett annat ställe i världen så det är inte säkert den är byggd efter dessa regler. Men om den  - mot förmodan -  sitter i motor eller tankutrymmer skulle jag övervägt att flytta den.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Stämmer, om den inte har en separat liten tank förstås.

 

I båt är det nog rätt ovanligt med värmare installerat som går på bensin men det är lite vanligare på bensinbilar. T ex heter Eberspächers värmare "B.." istället för "D.." om de är för bensin, t ex B1L istället för D1L o.s.v. På luftkylda gamla VW var det nästan standard med en bensindriven värmare på våra breddgrader, i alla fall i de lite större modellerna. Så visst finns de 😉.

 

Värt att tänka på är att om man har bensindrivet i båt så får värmaren inte vara monterad i motor- och/eller tankutrymme, utan måste sitta i ett från dessa avskilt utrymme (stuvfack eller liknande). Nu har du en båt från ett annat ställe i världen så det är inte säkert den är byggd efter dessa regler. Men om den  - mot förmodan -  sitter i motor eller tankutrymmer skulle jag övervägt att flytta den.

Tack så mycket Ingemar!.
Uppskattar att du tog dig tid att förklara. 

Nu har man lite mer koll. :)

 

mvh

Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...