Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Searaysearay

Vinterkonservering sötvattenkyld Mercruiser 5.0 LX/ Alpha one

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar om nån här kan hjälpa mig lite, jag har precis köpt en båt där det sitter en värmeväxlare (sötvattenkyld) mercruiser v8 5.0 LX Med Alpha one drev och jag ska nu konservera motorn. Hittar ingen tydlig information om hur man ska utföra en korrekt konservering.


Behöver jag koppla muffar på drevet samt även koppla vatten till den bältes drivna sjövattenpumpen eller räcker det med muffar på drev när jag ska spola igenom?
 

Samt när jag sen ska köra glykol ska jag göra på samma sätt då också och koppla på både drev och vattenpump? Ska glykolen sen tömmas ur igen eller ska den vara kvar över vintern?

 

Behöver jag även byta glykol i kylsystemet? Eller tömma systemet så att det står tomt hela vintern? 

behöver jag byta båda impellrarna? I drev och pump?
 

Slutligen jag ska köra glykol i färskvatten tanken och spola igenom kranar samt toa, behöver jag sen tömma ur allt glykol ur septitanken? Nåt mer jag ska tänka på?
 

 

mvh

Alex 

 


 

 

15767F80-771F-4758-89B1-12DB9F4DA7D9.jpeg

540E4ECF-6981-49EA-BAFD-EDD0ABB944CD.jpeg

Redigerad av Searaysearay

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det finns bra servicemanualer på internet de är oftast på engelska så ifall du är bekväm med det så är det ju bara att ladda ner en sån. Och har du svårt med googlandet så kan jag ge dig ett handtag ifall du visar en bild på motor skylten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Searaysearay:

Slutligen jag ska köra glykol i färskvatten tanken och spola igenom kranar samt toa, behöver jag sen tömma ur allt glykol ur septitanken? Nåt mer jag ska tänka på?

Du ska INTE ha glykol i färskvattentanken!!! Glykol är giftigt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Rascal:

Du ska INTE ha glykol i färskvattentanken!!! Glykol är giftigt!

Yes är medveten om detta! jag va otydlig där, i färskvattentanken ska jag använda

(Vake organic Antifreeze). 
Jag trodde att de va nån sorts ofarlig glykol först när jag skrev detta inlägg, men insåg sen efter att ha läst på att det inte ens är

glykol.


Men Men hur som helst tanken är att inte dricka det vattnet ur kranen endå eftersom jag inte vet hur tidigare ägare gjort, båten är trots allt tillverkad 90.

 

Utan jag kommer att ha med mig en dunk med dricksvatten istället. Kanske bestämmer mig för att byta ut tanken samt alla slangar en vacker dag, men tack för varningen! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Henge9:

 

Det finns bra servicemanualer på internet de är oftast på engelska så ifall du är bekväm med det så är det ju bara att ladda ner en sån. Och har du svårt med googlandet så kan jag ge dig ett handtag ifall du visar en bild på motor skylten. 

Tack men det löste sig 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Searaysearay:

Yes är medveten om detta! jag va otydlig där, i färskvattentanken ska jag använda

(Vake organic Antifreeze). 
Jag trodde att de va nån sorts ofarlig glykol först när jag skrev detta inlägg, men insåg sen efter att ha läst på att det inte ens är

glykol.


Men Men hur som helst tanken är att inte dricka det vattnet ur kranen endå eftersom jag inte vet hur tidigare ägare gjort, båten är trots allt tillverkad 90.

 

Utan jag kommer att ha med mig en dunk med dricksvatten istället. Kanske bestämmer mig för att byta ut tanken samt alla slangar en vacker dag, men tack för varningen! :)

Man kanske inte ska överdriva, använd färskvattentanken efter en rejäl rengöring. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Searaysearay:

Yes är medveten om detta! jag va otydlig där, i färskvattentanken ska jag använda

(Vake organic Antifreeze). 
Jag trodde att de va nån sorts ofarlig glykol först när jag skrev detta inlägg, men insåg sen efter att ha läst på att det inte ens är

glykol.


Men Men hur som helst tanken är att inte dricka det vattnet ur kranen endå eftersom jag inte vet hur tidigare ägare gjort, båten är trots allt tillverkad 90.

 

Utan jag kommer att ha med mig en dunk med dricksvatten istället. Kanske bestämmer mig för att byta ut tanken samt alla slangar en vacker dag, men tack för varningen! :)

Jag har aldrig hört talas om att någon använder frostskydd i ”dricksvattensystemet”.

Töm tanken och sug ut kranarna med våtdammaugare eller blås med kompressor och lämna sen kranarna öppna.

Frostskydd i toasystemet är ju en bättre idé.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...