Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lilak

Laddningsinställningar för blybatteri Bosch L5 075 140Ah

Rekommendera Poster

Jag har sedan tidigare en Victron SmartSolar MPPT 75/15 och en Victron SmartShunt 500A.

Har nu köpt 2 blybatterier Bosch L5 075 140Ah som skall bli en 24V-bank.

 

Det följde inte med ngn info om hur batterierna bör laddas. Jag har på flera sätt kontaktat Bosch för att få reda på vilka parametrar/värden jag bör ställa in, men får till svar att dessa uppgifter är inget som Bosch har.

 

Nu vänder jag mig istället till Er här på Maringuiden.se och hoppas på hjälp.

 

Behöver ni mer information från mig, så säg bara till.

 

Mvh

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet verkar vara ett slutet fritidsbatteri av normalt snitt, så det blir nog inte alltför fel med en normal laddspänning på 14,4 (absorbtion) och en floatspänning kring 13,6 (detta x2 i ett 24V-system).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev speljakt:

Batteriet verkar vara ett slutet fritidsbatteri av normalt snitt, så det blir nog inte alltför fel med en normal laddspänning på 14,4 (absorbtion) och en floatspänning kring 13,6 (detta x2 i ett 24V-system).

Som diskuterats i många andra trådar - ställ max spänning något lägre, t ex till 14,0-14,2V, så förlänger du livet på batterierna men får bara egentligen ganska marginellt längre laddtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, IngemarE said:

Som diskuterats i många andra trådar - ställ max spänning något lägre, t ex till 14,0-14,2V, så förlänger du livet på batterierna men får bara egentligen ganska marginellt längre laddtid.

Jag är ingen expert på solcellsladdning, men...

 

Frågeställaren har av allt att döma ett normalt fritidsbatteri.

Standard laddspänning för absorbtion med en Victron Smart Solar är 14,4V.

Även en för lågt inställd laddspänning kan förkorta batteriets livslängd om inställningen leder till att batteriet inte hinner bli fulladdat under dagen. Citat ur manualen:

"Tänk på att det kan hända att solcellsladdaren tror att batteriet är fulladdat men att det i verkligheten inte är det. Detta kan inträffa när laddningsspänningarna har ställts in för lågt vilket får solcellsladdaren att för tidigt växla till absorptions- eller floatsteget."

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev speljakt:

Jag är ingen expert på solcellsladdning, men...

 

Frågeställaren har av allt att döma ett normalt fritidsbatteri.

Standard laddspänning för absorbtion med en Victron Smart Solar är 14,4V.

Även en för lågt inställd laddspänning kan förkorta batteriets livslängd om inställningen leder till att batteriet inte hinner bli fulladdat under dagen. Citat ur manualen:

"Tänk på att det kan hända att solcellsladdaren tror att batteriet är fulladdat men att det i verkligheten inte är det. Detta kan inträffa när laddningsspänningarna har ställts in för lågt vilket får solcellsladdaren att för tidigt växla till absorptions- eller floatsteget."

Inga problem, det kommer laddas fullt även i det lägre spänningsläget, så länge detta är högre än batteriets vilospänning/egna EMK som fulladdat (12,8-12,9V). Fast det kommer ta lång tid för dessa sista procent, men batterierna kommer garanterat inte att gasas ihjäl 😀.

Och ett 90% laddat bly/syrabatteri får inte kortare livslängd än ett som vanligen ligger på 100%. Sedan stämmer det inte att det måste bli fulladdat under dagen, vilket de flesta batterier som laddats ur en del f.ö. ytterst sällan blir, för det tar tid. Inte bara för solpaneler utan även vanliga laddare.

 

Sedan är risken faktiskt betydligt större att regulatorn drar på maxspänningen trots att batteriet är fulladdat, eftersom det råkar sitta lite mer som kan dra ström än bara batteriet i en båt. Då är det bra om den spänningen inte är på gränsen till gasning.

Tänk på att det mesta av intelligensen hos regulatorer och laddare ju förutsätter en annan verklighet än den vi har - de är konstruerade utifrån att det bara sitter ett batteri på utgången. Så snart man tänder en lampa t ex kommer alla smarta algoritmer att börja göra saker som de inte borde.

De enda installationer där detta inte gäller är där regulator/laddare och t ex batterimätshunt är konstruerade för att kommunicera med varandra.

 

Men det mesta kring vad som är optimala inställningar om man prioriterar batterilivslängd har redan avhandlats i andra trådar, så sök och läs där.

 

TS: Eftersom du har tänkt ladda en 24V-bank och dina 12V kommer ligga i serie så skall du naturligtvis ta nämnda spänningar x2. Dvs 28,0V om du vill ha lång batterilivslängd och 28,8V om du vill ha några procent snabbare fulladdning och samtidigt är beredd att ta risken att batterierna kan få kortare livslängd.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...