Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Paijanen123

Startapparat

Rekommendera Poster

Hela startsnöret for ut när jag skulle starta en liten båtmotor, när jag skulle fixa det så råkade jag göra det värre, returfjädern har åkt ut, går det att få till returfjädern när startapparaten sitter på plats? Vet heller inte riktigt hur returfjädern ska sitta? Antar att den ska sitta i "skåran"

Lite rörigt med ni kanske förstår, kan lägga upp bild om det behövs.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir tyvärr nog att öppna upp och linda in fjädern tillbaka på sin plats och få till lite förspänning på den. Det är inte någon raketkirurgi men det är lätt hänt att det kan bli några pappahammarscener :-) Fjädern är överraskande lång och oftast är den infettad med ett fett som inte är lätt att få bort om det hamnar på fel ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Paijanen123:

Hela startsnöret for ut när jag skulle starta en liten båtmotor, när jag skulle fixa det så råkade jag göra det värre, returfjädern har åkt ut, går det att få till returfjädern när startapparaten sitter på plats? Vet heller inte riktigt hur returfjädern ska sitta? Antar att den ska sitta i "skåran"

Lite rörigt med ni kanske förstår, kan lägga upp bild om det behövs.

 

Vi är nog flera stycken som gjort på samma vis.

Det är ju svårt att exakt beskriva hur man får ihop det igen, när man rullat upp fjädern och skall skruva ihop startapparaten utan att fjädern far iväg igen.

Men senast jag fixade en sådan var till en Johnson på 4hk… några tvingar, ett skruvstäd och några meter eltape kanske förenklade det hela.

Om jag haft tre eller fyra armar med lika många händer, eller en medhjälpare i verkstaden kunde det ha underlättat, om man nu inte bara var ivägen för varandra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Vi är nog flera stycken som gjort på samma vis.

Det är ju svårt att exakt beskriva hur man får ihop det igen, när man rullat upp fjädern och skall skruva ihop startapparaten utan att fjädern far iväg igen.

Men senast jag fixade en sådan var till en Johnson på 4hk… några tvingar, ett skruvstäd och några meter eltape kanske förenklade det hela.

Om jag haft tre eller fyra armar med lika många händer, eller en medhjälpare i verkstaden kunde det ha underlättat, om man nu inte bara var ivägen för varandra.

Men man borde skruva av apparaten ifrån kåpan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Paijanen123:

Men man borde skruva av apparaten ifrån kåpan?

Om man talar om vilken motor vi pratar om får man exaktare och bättre svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Rascal:

Om man talar om vilken motor vi pratar om får man exaktare och bättre svar.

Evinrude 2hk 2taktare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nåt tips när det se ut så här? Svårt att pricka i apparaten så den ligger rätt när man väl har rullat ihop fjädern

20221015_161220.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Paijanen123:

Evinrude 2hk 2taktare

Perfekt! Då har vi bara ca 70 olika årsmodeller att välja på.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Rascal:

Perfekt! Då har vi bara ca 70 olika årsmodeller att välja på.

Vet du vilka år dessa tillverkades? Och något enkelt som kännetecknar ungefärlig årsmodell.

 

Tillägger att jag nyss fått till fjädern, tack för hjälpen👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Paijanen123:

Vet du vilka år dessa tillverkades? Och något enkelt som kännetecknar ungefärlig årsmodell.

 

Tillägger att jag nyss fått till fjädern, tack för hjälpen👍

En bild på motorn vore till hjälp. Har du inte hittat någon info-plåt på motorn? Brukar sitta på sidan av motorfästet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Rascal:

En bild på motorn vore till hjälp. Har du inte hittat någon info-plåt på motorn? Brukar sitta på sidan av motorfästet.

Jo info plåt finns, kan kolla snart + bild

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lärt mig nu att inte skruva bort den centrala skruven som håller ihop hela "konkarongen".

Jag har ju mekat mer med andra sorters motorer än utombordare, men det finns några sådana på mitt samvete ändå, Evinrude/Johnson, Yamaha, Honda och kanske nån Thomos för 50 år sedan. Startapparaterna, magnapullstarten ser i princip likadan ut på samtliga, liksom på gräsklipparen... 

Så det allmänna rådet är att aldrig skruva loss skruven i mitten, det är oftast den som håller ihop det delarna med springfjädern. 

Det brukar gå bra att byta startsnöret ändå, och om man har kvar manualen eller googlar kan man där finna hur man går tillväga. För det är väl vid byte av startsnöret som man lyckas släppa iväg fjädern...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det där har man provat några gånger. Akta ögonen!

Det bästa är om man känner någon urstark myra eller så som kan stanna kvar på insidan och hålla ihop det när man skruvar ihop den. 😄 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev rejas:

Jo, det där har man provat några gånger. Akta ögonen!

Det bästa är om man känner någon urstark myra eller så som kan stanna kvar på insidan och hålla ihop det när man skruvar ihop den. 😄 

Fick till det tillslut innan.

 ska mara linda in startsnöret, åt vilket håll blir det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...