Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Ainars

Pentrypumpar

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är en ny ägare av en Nimbus. Undrar vad är det för blåaktig "burk" som syns i mitten av bilden mellan två pentrypumpar? 

 

Tack på förhand!

pentrypump.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En hydrofor, eller utjämningstank, för att du skall få att jämnt flöde i kranarna.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

En hydrofor, eller utjämningstank, för att du skall få att jämnt flöde i kranarna.

Den ger också en skonsammare körning av vattenpumpen med färre tillslag/lägre fart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev ChristerN:

Den ger också en skonsammare körning av vattenpumpen med färre tillslag/lägre fart.

Jag säger nu inte att dessa utljämningstankar är onödiga, de kan ju fylla en viss nytta. Men med dagens moderna pumpar kan man ju diskutera nyttan med dessa tankar. 
 

För längesedan var pentrypumparna av en enklare konstruktion än idag.

Jag vet inte hur många som minns ”Rem Johan” en relativt stor enkel membranpump som drevs av en elmotor via en kuggrem, en sådan där som lät ”tjoff, tjoff, tjoff” osv. Utan utljämningstank kom vattnet stötvis ut ur kranen, det  stänkte och skvätte en hel del. Där behövdes denna tank vill jag lova.

 

Sedermera har pumparna blivit bättre, många av dagens pumpar är ”fyrcylindriga” eller mer korrekt så har dom fyra mindre pumpkammare med var sitt membran, det finns även dom som har tre kammare. Dessa ger ett betydligt jämnare flöde. 

Det hände sig en sommar att min pentrypump av tidigt 2000-tal började läcka, trots flera försök gick den inte att täta. Så jag tröttnade och gick upp i land till en Watskibutik och köpte mig en ny pump. Den har fyra pumpkammare (den gamla hade två). Det var litet annorlunda slangkopplingar på den nya pumpen, så jag brydde mig inte om att ansluta utjämningstanken som även den hade läckt litet i en koppling, tillfälligt, tills jag fixat nya kopplingar, tänkte jag.

 Men det visade sig att denna nya pump gav ett bra flöde utan pulsationer, inget skvätt, så jag brydde mig aldrig om att ansluta tanken igen. Möjligen kan även det faktum att vattenslangen på pumpens trycksida till första förgreningen mot vv-beredaren och kallvattenslangarna mot tappställena är rätt så lång, omkring tre meter, möjligen kan det ske en utjämning i den slangen, trots att den är armerad.

 

Att pumpen startar utan att man tappat upp vatten, beror till 90% av att man har en liten läcka någonstans på trycksidan. Oftast en slangkoppling, med dåligt åtdragna slangklämmor, slangarna deformeras ju under slangklämmorna så emellanåt får man skära av slangen och ansluta på nytt där slangen inte är deformerad. Sedan kan det vara en kran som läcker, eller första biten av slangen från vv-beredaren där det varma vattnet gör att slangen deformeras mer och kan kalva under slangklämmorna.

 

Av resterande 10% kan kanske 5% bestå i ett fel i själva pumpen, där pumpens backventil, eller ventiler inte håller tätt mot trycksidan utan släpper tillbaka vattnet mot sugsidan. De övriga 5% kan ju vara ungefär vilka fel eller läckor som helst, även fel på pumpens tryckvakt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...