Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lilak

Isolated or non-isolated 24V-12V converter

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hoppas ni vill försöka hjälpa mig trots att det här gäller el i stuga och inte båt.

 

Jag ska byta till 24 V batteribank, men alla mina förbrukare är 12 V. Behöver därför konvertera från 24 - 12 V, detta kommer att ske med en Victron Orion-enhet.

Men jag har ingen aning om jag ska ha en isolerad eller icke-isolerad, skillnaden är att den isolerade har minus-anslutningarna separerade, medan på den icke-isolerade är minus-anslutningarna internt förbundna.

Vilken ska jag välja?

 

Tack!

 

Mvh

 

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Icke isolerade duger nog utmärkt, då du väl har samma minuspunkt för den totala 24V-batteribanken och dina förbrukare.

 

Om du däremot skulle vilja koppla in en DC/DC för att separatladda 12V-batterierna i en 24V-seriekoppling från en 12V-källa, måste minst den ena vara isolerad. Detta eftersom det "övre" batteriets minus ju inte kommer vara samma som den gemensamma minuspunkten.

Men för din applikation är det alltså sannolikt inte relevant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, Ingemar.

 

Det låter bra. Dels är de billigare och så kan man parallellkoppla 5st för ökad ström.

 

En följdfråga.

 

Jag har tänkt att göra en längre ledningsdragning för att få ner el i källaren. Där blir det en stor fördel med 24 V, eftersom jag kan gå ner i dimension på ledningen. Hur blir det här med en icke-isolerad (tanken är i det här fallet att sätta omvandlaren i källaren), måste jag då, eftersom minus är ihopkopplad, beräkna dimension som att hela längden är 12 V?

Hoppas det går att förstå hur jag tänker och vad jag menar.

 

/Jonas

Redigerad av Lilak
La till info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är strömmen på de olika sträckorna som styr dimensionen. Och den gäller givetvis både plus- och minuskabeln eftersom samma ström skall tillbaka också.

 

Så har du 24V ner till källaren och sätter 24>12V-omvandlaren där, är det för strömmen vid 24V som du dimensionerar båda ledningarna som går ner i källaren. Att minuskablarna sedan hänger ihop därnere på 12V och 24V spelar ingen roll, då pluskablarna på 24V och 12V inte gör det.

 

Tänk det som en sluten loop mellan "strömleverantören" och "förbrukaren". På vägen ner till källaren är omvandlaren förbrukaren. Efter den (på 12V) är den istället leverantör och prylarna förbrukare. Där går det alltså en annan ström i loopen, dvs 12V plus och minus, än det gör i 24V-loopen som ledningarna ner till källaren utgör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, Ingemar! Känner mig nu helt bekväm med att välja icke-isolerade.

 

Mvh

 

/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...