Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Tag bort generatorn!

Rekommendera Poster

För några dagar sedan visades på SVT i något nyhetsprogram att man i någon kommun gjort dieselbussarna bränslesnålare och därmed litet miljövänliga.

Dom hade tagit bort generatorn och ersatt den med en mindre solcellspanel, uppskattningsvis på 50W.

Kan det vara någonting? Hur mycket bromsar egentligen en generator som skall ladda upp ett startbatteri efter start, eller efter uttag av ström till bogpropeller och ankarspel?

Klart att det beror ju på generatorns effekt och på batterityp och batterikondition och hur länge man kört startmotorn, ankarspelet och bogpropellern.

Men i princip?

Vad tror ni andra om ett sådant tilltag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju räkna på det.

Säg att generatorn är på 100 A max och nominellt 24 V. Vi antar en verkningsgrad på 60 procent.
Vid absolut maxbelastning handlar det alltså om 4 kW, eller ca 5.4 hk. Med en specifik bränsleförbrukning på 0.33 L/hk blir den extra belastningen ca 1.8 L/tim.

Det är ett absolut tak för merförbrukningen, men det finns inte en chans att laddningen är maxad ens momentant, ju. Frågan är hur mycket bussens elsystem drar. Lampor, kameror, skärmar, signalsystem, det blir nog några ampere i grundförbrukning ändå. Säg 10 A som grundbelastning?
50 W solpanel, eller ens solpanel alls, lär inte täcka upp för det. Ska batteriet laddas ur när man kör i mörker?

 

Redigerad av raol
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel och det nu var samma inslag jag såg pratades det om en 2% ig besparing i bränsle. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den inbesparade strömmen måste ju ersättas någonstans ifrån för den var väl inte onödig från början? Och 50W från en solpanel räcker inte långt, inte ens till en i sammanhanget liten båt. Många stadsbussar har mycket elektronik och även extravärmare och belysning till passagerarna. Förstår inte riktigt konceptet... kanske man kan tipsa dom att skippa dieselmotorn också, då går den ännu snålare. Passagerarna kanske kan trampa...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad blir nästa steg, att ta bort startmotorn för att spara energin i batteriet? 😋

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De måste ju köra med släckta strålkastare om det där ska fungera. Det måste även vara mörkt i bussen nattetid.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

För några dagar sedan visades på SVT i något nyhetsprogram att man i någon kommun gjort dieselbussarna bränslesnålare och därmed litet miljövänliga.

Dom hade tagit bort generatorn och ersatt den med en mindre solcellspanel, uppskattningsvis på 50W.

Kan det vara någonting? Hur mycket bromsar egentligen en generator som skall ladda upp ett startbatteri efter start, eller efter uttag av ström till bogpropeller och ankarspel?

Klart att det beror ju på generatorns effekt och på batterityp och batterikondition och hur länge man kört startmotorn, ankarspelet och bogpropellern.

Men i princip?

Vad tror ni andra om ett sådant tilltag?

Lite mer än 50W är det allt.

https://www.bussmagasinet.se/2022/10/solen-ska-halla-luleabussar-rullande/

Och lite mer på samma tema

https://www.bussmagasinet.se/2022/08/solceller-pa-dieselbussar-minskar-utslapp/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev excel319:

Helt rätt, skulle uppskatta det till 300-500W på bussarna "i praktiken". Den andra artikeln visar en prototyp/demobuss, men så mycket paneler verkar inte vara monterade på de som verkligen sedan rullar.

Men det räcker inte långt under drift, och att tolka att "solcellerna laddar batterierna istället för generatorn" som att generatorn plockas bort är fel. Snarare skall man tolka det som att solcellerna ser till att batterierna är fulladdade när bussen skall användas (så generatorn slipper göra det efter start), och sedan skjuter till lite vid varje stopp/paus.

Som redan nämnts drar ett fordon, i synnerhet en buss, tiotals A för att bara vara i drift. En solig dag kan det kanske gå jämnt upp (beroende på vad AC-anläggningen drar då), men för att kunna köra bussen i alla väder och på natten kan man naturligtvis inte plocka bort generatorn.

 

Visst låter det bra med tolkningen att "generatorn kan plockas bort", men det är nog i så fall mest en journalistisk tolkning/vinkling som gjorts utan att (vilja) veta bättre.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att det är en hel del missuppfattningar som smugit sig in.

  • Ytan på solcellerna visar att det snarare rör sig om 1000 W än 50 W.
  • Generatorn monteras säkert inte bort rent fysiskt.
  • Målet är inte att just denna installation ska bli "bäst i världen".

Jag tror absolut att 1000 W solceller gör stor skillnad på hur mycket generatorn behöver ladda. Med lämplig styrning kan man låta batterierna tappa en del energi innan generatorn går in och då finns det chans att solen kommer till undsättning.

 

Om jag uppfattat det hela rätt så är huvudmålet att få erfarenhet inför kommande större elektrifiering av bussflottan, så om projektet inte blir 1000 % bra så ger det i alla fall önskad erfarenhet av colceller på bussar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då ska man väl ha något sånt här eller en motorbåt med stort tak och plats för många paneler :)
bild.png.0af28d590cb40a470df4df455194a6ff.pngbild.png.9b557ae976f965e4124573607334cf96.png

Redigerad av Makro
la till bild
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många bussar 12m och längre har 3 generatorer. När bussarna står still står de flesta (stadsbussar) med ständig laddning via batteriladdare. Har inte koll på hur mycket ström bussar normalt förbrukar men kameraövervakningssystem och system för att rapportera till kontoret var bussen är och vilken status den har samt uttag för laddning av passagerarna mobiltelefoner mm drar stora mängder. 

Stads och intercity bussar har ofta start och förbrukarbatterier just på grund av stora förbrukare.

Jag tror inte ett dugg på att ersätta generatorn med solceller.  Fler batterier måste vara lösningen För att få det fungera.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Makro:

Ja då ska man väl ha något sånt här eller en motorbåt med stort tak och plats för många paneler :)
bild.png.0af28d590cb40a470df4df455194a6ff.pngbild.png.9b557ae976f965e4124573607334cf96.png

 

Kanske en sådan (som en bekant till mig har). Bilden nedan är dock lånad från Greenlines hemsida:

image.png.90a24183161d4c433723e2a3711699a0.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev raol:

Man kan ju räkna på det.

Säg att generatorn är på 100 A max och nominellt 24 V. Vi antar en verkningsgrad på 60 procent.
Vid absolut maxbelastning handlar det alltså om 4 kW, eller ca 5.4 hk. Med en specifik bränsleförbrukning på 0.33 L/hk blir den extra belastningen ca 1.8 L/tim.

Det är ett absolut tak för merförbrukningen, men det finns inte en chans att laddningen är maxad ens momentant, ju. Frågan är hur mycket bussens elsystem drar. Lampor, kameror, skärmar, signalsystem, det blir nog några ampere i grundförbrukning ändå. Säg 10 A som grundbelastning?
50 W solpanel, eller ens solpanel alls, lär inte täcka upp för det. Ska batteriet laddas ur när man kör i mörker?

 

En orimlighet alltså.

Jag skulle kunna tänka mig att det även är så att den bromsande effekten av generatorn gör sig mer gällande ju mindre effekt motorn har. I segelbåtar med mindre dieslar under 25 hk kan ju motorvarvtalet sjunka betänkligt då generatorn börjar ladda, det har vi berört innan här på forumet. men det blir inte riktigt samma effekt hos mig med en maskin på drygt 250 Hk. 

16 timmar sedan skrev Cam72:

Om jag inte minns fel och det nu var samma inslag jag såg pratades det om en 2% ig besparing i bränsle. 

Ja det är ju ingenting att hänga i granen precis.

 

6 timmar sedan skrev IngemarE:

Helt rätt, skulle uppskatta det till 300-500W på bussarna "i praktiken". Den andra artikeln visar en prototyp/demobuss, men så mycket paneler verkar inte vara monterade på de som verkligen sedan rullar.

Men det räcker inte långt under drift, och att tolka att "solcellerna laddar batterierna istället för generatorn" som att generatorn plockas bort är fel. Snarare skall man tolka det som att solcellerna ser till att batterierna är fulladdade när bussen skall användas (så generatorn slipper göra det efter start), och sedan skjuter till lite vid varje stopp/paus.

Som redan nämnts drar ett fordon, i synnerhet en buss, tiotals A för att bara vara i drift. En solig dag kan det kanske gå jämnt upp (beroende på vad AC-anläggningen drar då), men för att kunna köra bussen i alla väder och på natten kan man naturligtvis inte plocka bort generatorn.

 

Visst låter det bra med tolkningen att "generatorn kan plockas bort", men det är nog i så fall mest en journalistisk tolkning/vinkling som gjorts utan att (vilja) veta bättre.

Moderna bussar har ju som sagts en hel del elektronik och elteknik. Men bara en sådan sak som halvljus eller drl kräver ju en hel del, och om det nu var i Luleå så är det ju väldigt mörkt en del av året, klart en viss instrålning av midnattssolen kanske hjälper till, norrskenet ger ju ingen effekt till solcellspanelerna 🌄.

 

Men det kanske ändå hade fungerat i min båt, klart jag har ju, plottrar,  AIS, VHF och radar igång under drift, och vid dålig sikt lanternor... Men om jag inte sätter igång radarn, bara använder en plotter och inte aktiverar ekolodet och AISen skulle det kanske fungera.. Motorn är ju förövrigt lättstartad, men klart bogisen används en del, och i naturhamn även ankarspelet...

 

Men jag tror då när jag såg inslaget., och nu att det kan röra sig om delvis felaktiga formuleringar av en icke tekniskt bevandrad journalist.

 

Jag ser på min Citroën att det finns en likadan elektromekanisk koppling som den till kompressorn på båtmotorn som då skall koppla bort generatorn när batteriet är fulladdat... och det kanske hade funkat i ett land utan halvljuslag, där man inte använder elsitsar, elbakruta och inte lyssnar på radion, eller har en dieselmotor utan commonrailelektronik, som min har.

 

Nej då lägger jag ned den iden utan att ens räkna på det.

Förövrigt har jag kopplat så att jag kan ladda startbatteriet med solcellspanelerna i nödfall, bara att flytta på en liten kabel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...