Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Bavaria_34_Sport

Övertrycksventil QL varmvattenberedare

Rekommendera Poster

Jag skulle tömma varmvattenberedaren i vår båt. Förra året tömde jag den via ett rör med dammsugaren. I år fick jag inte lös röret så jag vred på övertrycksventilen och vatten rann ut via evakueringsslangen som är kopplad till ventilen. Medan det rann vatten vred jag igen på ventilen men vattnet slutade inte att rinna.

Det verkade som att det bara gick att vrida ventilen åt ett håll, moturs. 

Är ventilen paj nu då jag vred på den? Om inte hur återställer man ventilen så att det inte fortsätter att rinna vatten då jag fyller vattentanken?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser tryckventilen ut, ser den ut som på denna bild?

Isåfall ska ju inte spaken vridas, utan snarare vipparmen lyftas för att öppnas

image.png.81200e0b09edb54e12042a272ed36d63.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att den ska stängas om du fortsätter vrida den åt samma håll tills den knäpper till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det kanske dags att kolla efter en ny säkerhetsventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju vara samma typ av ventil som på min Isotemp, man vrider medsols för att öppna och motsols för att stänga, har jag för mig, eller var det tvärtom? 
Och det hörs ett knäpp när man vrider ja.
Kan din ventil möjligen kärva? Går det inte att skruva loss ventilen och kika på den?

bild.png.2c5efe0073ef7ff9905fb4e14a3e2640.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, den ser typ ut sådär. Det blir väl att skruva lös den och kolla. Det kändes som att den bara gick att vrida åt vänster. Tog dock inte i. Har för mig att den har pilar till vänster också.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Bavaria_34_Sport:

Ja, den ser typ ut sådär. Det blir väl att skruva lös den och kolla. Det kändes som att den bara gick att vrida åt vänster. Tog dock inte i. Har för mig att den har pilar till vänster också.

 

När du vrider på den svarta plastratten så öppnas och stängs ventilen några gånger per varv.

Försök att ställa ventilen så att den är öppen, det är den när svarta plastratten är i sitt yttersta läge, den fjädrar nämligen inåt när den stänger. Inga konstigheter!

 

 När du tömt hela dricksvattensystemet:

Töm beredaren, låt ventilen stå öppen, det är bra om du på något vis kanske med hjälp av grovdamsugare eller tryckluft kan suga eller blåsa ut det som finns kvar.

Inte kul för dig eller sparkontot om beredaren fryser sönder… dom är ju rätt så dyra.

 

Ja har en likadan vv-beredare. Jag gör som så att jag lossar ingående kallvattenslang och utgående varmvattenslag, OBS: inte dom slangarna som går till och från motorn!

Jag har tillgång till tryckluft så jag blåser ut de sista decilitrarna.

Min beredare är monterad ”framstupa” så de sista dropparna borde rinna ut med slangarna borta… men det blir som sagt alltid lite kvar och det är inte så bra, tror jag…

 

Koppla även bort el-patronen om du har sådan, kanske en risk att det blir torrkokning annars(?) om du ansluter landström under torrsäsongen.

 

Glöm inte att stänga säkerhetsventilen innan du fyller vattentankarna till våren, det brukar jag göra.. och funderar då på varför pentrypumpen går konstant utan att det kommer något vatten i kranarna…. 

Den där killen Alois Alzheimer brukar ”hjälpa till” en höst gjorde jag ett dubbelfel bara därför… jag glömde tömma beredaren och (som tur var) glömde jag även att koppla bort elpatronen, jag har ju ”landström” i båten hela vintern. Idag hade det blivit fasligt dyrt om man inte bundit sina elavtal innan den där Vladimir började att härja runt.

 

Jag tänkte på en annan sak… pentrypumpen, det kan vara svårt att tömma den helt, jag brukar demontera den och ta in den i stugvärmen. 
Om du har dusch då samlas det alltid litet vatten i duschmunstycket, skruva loss det och töm!
 

Vidare kanske du har andra pumpar ombord som skall dräneras eller tas in i värmen?

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Det verkar ju vara samma typ av ventil som på min Isotemp, man vrider medsols för att öppna och motsols för att stänga, har jag för mig, eller var det tvärtom? 
Och det hörs ett knäpp när man vrider ja.
Kan din ventil möjligen kärva? Går det inte att skruva loss ventilen och kika på den?

bild.png.2c5efe0073ef7ff9905fb4e14a3e2640.png

Måhända har du en tappkran istället för en säkerhetsventil…?
Nej så funkar inte den grejen, den fjädrar utåt/inåt kanske två eller fyra gånger per varv, när den är i ytterläget är ventilen öppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! 

Jag har sugit ut vattnet med dammsugare från alla kranar, duschar och även varmvattenberedaren.

Kommer eventuellt att köra värme i båten hela vintern eller i alla fall så länge det är minusgrader.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade kanske samma problem på en av våra båtar för något år sedan. Jag testade då att vrida den svarta ratten runt, runt, runt i ett lugnt tempo så att ventilen fick knäppa, knäppa och knäppa. Givetvis var VVB då redan tömt så jag fyllde inte något kölsvin eller liknande under knäpparproceduren. Därefter fyllde jag vatten i systemet så att VVB blev fylld. Sedan placerade jag en "GB-låda" under ventilen och öppnade ventilen. Ut tillsammans med vattnet kom en liten mängd flagor av någon avlagring. Möjligen hade de små flagorna hindrat ventilen att knäppa sig tät, för efter denna lilla motionering blev det tätt igen.

 

Nu finns det säkert någon som anser att jag borde ha skickat flagorna för analys för att få reda på hur hälsovådliga avlagringar som byggs upp i en båts VVB, men jag delar inte det intresset utan konstaterade förnöjt att den båten skulle serva sin besättning med varmvatten igen.

 

Lycka till med Ditt varmvatten, när det behövs är det bra att ha.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-12 vid 15:46 skrev Georg_Ohm:

Måhända har du en tappkran istället för en säkerhetsventil…?
Nej så funkar inte den grejen, den fjädrar utåt/inåt kanske två eller fyra gånger per varv, när den är i ytterläget är ventilen öppen.

Det är en säkerhetsventil 🙂

Och nu har jag kollat funktionen, man kan vrida den under fjäderbelastning ca ett halvt varv motsols, vrider man lite till låser den i öppet läge och vattnet rinner ut, för att stänga vrider man medsols över låsläget och släpper då den stänger med fjäderkraften.

Men TS ventil kanske inte funkar riktigt likadant    och det verkar ju finnas lite olika varianter av säkerhets/ tömningsventil.

 

DFDB6A9C-D072-4DE1-ABFE-9CF0624C2B0A.jpeg

7017215E-E509-4C01-869E-9E568045DE81.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att dessa säkerhetsventiler är ungefär dom samma som används i vattensystem i hushållen, och där är det inte ovanligt att det kommer med avlagringar av olika ting, som kan lossna och sätta sej i ventilen, så försök blås eller suga lite försiktigt, så lossnar det säkert.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...