Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
filipmak

Mercruiser fukt/ vätska i avgaslimpa?

Rekommendera Poster

Hej, har en mercruiser 4cyl 3.0 130hk som vi har renoverat motorn på. 
Har bytts ut massa delar och allt har varit isärplockat. 

Nu har vi satt ihop den igen och testkört den, o den går väldigt fint! :)
Men vi har däremot upptäckt att när vi lyfte avgasknäet efter testkörning så fanns där något som såg ut som fukt/ vätska i botten på avgaslimpan.. 
Vi har köpt ett nytt avgasknä eftersom det förra var extremt rostskadat och troligtvis läckte på fler ställen och tänkte att det borde fixa det.

Här är några bilder inuti avgasknä (endast någon droppe uppe i böjen) samt i avgaslimpa där det nästan ser ut som en pöl, men vi fick endast upp någon droppe på pappret vi testade att torka med.. 

Kan det vara någon sorts fuktbildning utav avgaserna? Är det anläggningsytan på limpan som är så pass rost skadad att det läcker igenom från vattenhålen på sidorna, eller finns det någon annan idé?

*All packning/ massa har givetvis rengjorts innan vi satt på nya packningar

310850177_1084454518940213_7896831999913356228_n.jpg

310588357_776872766736469_6381480676673644059_n.jpg

311061279_5871192509571307_7118861718337044494_n.jpg

310830906_852507732779932_2152667526110262941_n.jpg

Redigerad av filipmak
tillägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fukt bildas vid förbränningen. Men det kan ju även vara ett litet läckage. Man borde hyfsat enkelt kunna ta reda på det genom att provtrycka kylkanalen. Gör ett lock av en stadig plåtbit som du skruvar fast tätt (med tätning) över anslutningen till knät och provtryck sedan genom att ansluta tex en cykelpump med manometer till vattenanslutningen på limpan. Lite meckigt men det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Eld- 
Vi har tillgång till en kompressor med tryckluft. Är detta något man kan använda för att testa?
Går det bra att testa detta med limpan ansluten till motorn eller bör det köras separat? 


Jag tänkte ju också att fukt kanske bildas vid förbränning, men hur mycket är för mycket, man vill ju inte ha in vätska förbi limpan in i motorn.
Sedan kanske det kan vara att limpans anläggningsyta har rostat så att det rinner vätska igenom någon liten kanal (alltså mellan avgasknä och limpans anläggningsyta).
Då är det väl bara till att köpa ny, jag tror inte man slippar det jämnt på egen hand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inget stort övertryck för att testa om den är tät. Risken med en kompressor är du väldigt fort får för högt lufttryck i i limpan. Det är inget tryckkärl. Dessutom måste du ha en manometer för att se om luften smiter ut någonstans. Du kommer ju inte åt med såpvatten inne i kanalerna.

 

Detta borde gå att göra med limpan på plats.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...