Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kenneth_S

Kolbyte bogpropeller

Rekommendera Poster

Behöver troligen byta kol i min bogpropeller, då det aldrig gjorts. Jag köpte båten 2013, och då satt bogisen redan där sen många år. Jag har heller inte bytt, så jag är lika stor kålsupare som de tidigare ägarna med detta 🙂

 

Bogisen är av det kända märket som jag inte kommer på just nu, Vetus kanske (?)

 

Jag har letat på Youtube efter film på hur man byter dessa, men inte lyckats hitta rätt. Letar troligen inte på rätt sätt. Någon som vet vart film finns, som letar på rätt sätt?

 

Ser fram mot relevanta tips från er kunniga här på forumet 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Kenneth_S:

Behöver troligen byta kol i min bogpropeller, då det aldrig gjorts. Jag köpte båten 2013, och då satt bogisen redan där sen många år. Jag har heller inte bytt, så jag är lika stor kålsupare som de tidigare ägarna med detta 🙂

 

Bogisen är av det kända märket som jag inte kommer på just nu, Vetus kanske (?)

 

Jag har letat på Youtube efter film på hur man byter dessa, men inte lyckats hitta rätt. Letar troligen inte på rätt sätt. Någon som vet vart film finns, som letar på rätt sätt?

 

Ser fram mot relevanta tips från er kunniga här på forumet 🙂

När du meddelat relevanta data, märke och modell på grejerna kommer du säkert att få bra tips av någon kunnig!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kenneth_S:

Behöver troligen byta kol i min bogpropeller, då det aldrig gjorts

Varför tror du kolen behöver bytas, går den bara sporadiskt eller är det annat "skumt" ?  Och i så fall - är du säker på att det är kolen, för minst 10 ggr oftare än motorkolen så beror sådana problem på oxiderade kontakter och dålig kontaktor/relä o.s.v.

 

Annars brukar inte kolen ta slut p.g.a. ålder i en elmotor utan p.g.a. gångtid. Och eftersom gångtiden är så kort per säsong på en bogprop kan de hålla mycket länge. Ibland hela båtens livslängd.

Så har du inte problem (som med säkerhet beror på kolen) så finns det nog bättre saker att byta "för säkerhets skull" på en gammal båt 😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev IngemarE:

Varför tror du kolen behöver bytas, går den bara sporadiskt eller är det annat "skumt" ?  Och i så fall - är du säker på att det är kolen, för minst 10 ggr oftare än motorkolen så beror sådana problem på oxiderade kontakter och dålig kontaktor/relä o.s.v.

 

Annars brukar inte kolen ta slut p.g.a. ålder i en elmotor utan p.g.a. gångtid. Och eftersom gångtiden är så kort per säsong på en bogprop kan de hålla mycket länge. Ibland hela båtens livslängd.

Så har du inte problem (som med säkerhet beror på kolen) så finns det nog bättre saker att byta "för säkerhets skull" på en gammal båt 😉

 

Tackar för svar.

 

Ja, det är nog kanske något jag fått för mig att det ska göras... Vet egentligen inget om det utan bara hört att det ska göras - Och eftersom bogisen är såpass gammal, så tänkte jag att det kan vara dags för kolbyte. Är det så som du skriver, så är det ingen idé att byta då den inte har speciellt många minuter per år, och istället ägna mig åt andra saker 🙂

 

Tackar för svar, och ha det gôtt 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Rascal:

När du meddelat relevanta data, märke och modell på grejerna kommer du säkert att få bra tips av någon kunnig!

Var nog mer att en bogpropeller är en bogpropeller, och konstruktionen borde inte skilja så väldans. Det är ju inte som att jämföra en moppemotor mot en raketmotor

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplevde ”ojämt ljud/varvtal” förra året på vår VP QL BP600 monterad 2002.

På vår bogpropeller sitter det en märketikett som jag fotade av, troligen finns det en sådan etikett oxå på din bogpropeller.

 

Eftersom jag inte kunde något om bogproppar skapade jag en tråd, fick lite tips och dokumenterade hur jag plockade av, isär, rengjorde (löst grafitdamm mm) och återmonterade. Efter rengöring av kolen/hållare kunde de glida lättare och elmotorn gick jämnt igen, mitt troende är att kolen kärvade lite innan rengöringen.

Har fungerat fint under 7 månaders längesegling.

 

Du får testa google så finner du säkert tips som matchar din bogpropeller. 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev skippeer:

Jag upplevde ”ojämt ljud/varvtal” förra året på vår VP QL BP600 monterad 2002.

På vår bogpropeller sitter det en märketikett som jag fotade av, troligen finns det en sådan etikett oxå på din bogpropeller.

 

Eftersom jag inte kunde något om bogproppar skapade jag en tråd, fick lite tips och dokumenterade hur jag plockade av, isär, rengjorde (löst grafitdamm mm) och återmonterade. Efter rengöring av kolen/hållare kunde de glida lättare och elmotorn gick jämnt igen, mitt troende är att kolen kärvade lite innan rengöringen.

Har fungerat fint under 7 månaders längesegling.

 

Du får testa google så finner du säkert tips som matchar din bogpropeller. 

Tackar för tips 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...