Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hallonBoat

Tips vid reparation av sprickor runt kölbultar

Rekommendera Poster

Ett av höstens/ vårens stora projekt tänkte jag skulle bli att snygga till ett par sprickor runt kölbultarna. Jag har haft båten ett par år och sprickorna har inte medfört nått problem mer än att de är tråkiga att titta på. 

 

Efter att ha läst på och kikat på Youtube funderar jag på att göra följande:

 

Slipa ner ytan ett par cm runt sprickorna, kanske på djupet för att se hur djupt de går. 

Fylla upp med glasfiberväv och polyster. En del av glasfiberväven tänkte jag kanske klippa till millimetersmå bitar och blanda med polyster för att trycka ner i de bredare springorna. 

 

Använda värmepistol för att skynda på härdning. 

 

Bör jag spackla med något efter härdning och slipning för att rätta till ojämningheter, ex. epoxispackel?

 

Behöver jag därefter grundmåla med något innan jag penslar på ny gelcoat?

 

 

 

 

20221011_235859.jpg

Redigerad av hallonBoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag var du så skulle jag tillverka stora brickor av syrafast plattsättning, brickorna som är där idag ser ju inte ut att fördela krafterna särskilt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

dom sagts tidigare byt ut brickorna till större och gärna tjockare, slipa ut ordentligt runt hålet o fyll med plast o glasfiber, om du använder epoxi spackel kan det bli svårt stt används gelcoat, men bättre att använda epoxifärg o måla hela utrymmet 

 

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Comfort4:

Hej

dom sagts tidigare byt ut brickorna till större och gärna tjockare, slipa ut ordentligt runt hålet o fyll med plast o glasfiber, om du använder epoxi spackel kan det bli svårt stt används gelcoat, men bättre att använda epoxifärg o måla hela utrymmet 

 

mvh Johan

Tack för tipset!

Om jag vill släta till ytan efter att jag slipat ner glasfibret, finns det då något annat spackel jag bör använda som gelcoat fäster på? Eller finns kanske gelcoat rent av som spackel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt du har?

 

När det gäller spackel så är nog som förslagits epoxispackel bäst, och sen måla ytan med epoxifärg.

 

Och ang. brickorna till kölbultarna så är det ju bra att varje bricka täcker så många bultar som möjligt så att krafterna fördelas över en större yta.

 

image.thumb.png.ddcd7da2f6a610107632130b4b7f40d0.png 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev No_jah:

Vad är det för båt du har?

 

När det gäller spackel så är nog som förslagits epoxispackel bäst, och sen måla ytan med epoxifärg.

 

Och ang. brickorna till kölbultarna så är det ju bra att varje bricka täcker så många bultar som möjligt så att krafterna fördelas över en större yta.

 

image.thumb.png.ddcd7da2f6a610107632130b4b7f40d0.png 

Maxi 77, så bultarna är ju inte dolda varav jag tänkte täcka ytan med gelcoat för att vi en fin yta att polera och som utseendemässigt smälter in, eppxi färgen har ju fel kulör. 

 

Hur bra hade det blivit om man ex. Spacklade på sånt gär över hela ytan på glasfibret?  https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/spackel/gelcoatspackel/gelcoatspackel-804-ljusgra

 

Redigerad av hallonBoat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert bra med gelcoat, men då brukar man oftast göra lagningen med polyester och glasfiber då det kan vara problem att få Gelcoat att fästa på epoxi.

Även om det är tenderar var en myt att det är omöjligt att använda gelcoat ovanpå epoxi.

 

Dessa videor är ett bra bevis på att det i många fall går bra med gelcoat på epoxi:

 

Själv hade jag gjort lagningen med glasfiber och epoxi, och sedan spacklat med epoxi, och därefter målat den synliga ytan under durkarna med epoxifärg.

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...