Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Nisse-H

VARNING för Dantracker GPS-spårare

Rekommendera Poster

Jag köpte Dantracker GPS-spårare för 3 år sedan med 10-årigt abonnemang. Nyligen gick företaget i konkurs och därmed försvann 7 års avgifter till dem.

Nya ägare (?) har nu köpt konkursboet och driver vidare företaget med samma produkter och samma namn, men erkänner inte inbetalda abonnemang eller garantitider. Istället skickar de mejl efter mejl om att man ska köpa nytt abonnemang hos dem. 

 

Dessutom så glömmer de nämna att deras produkter är kopplade mot Internet över 2G och  3G-mobildata som kommer tas ur drift 2023 och då kan man bara använda deras produkter som brevpress.  Nedläggningen av dessa telenät var inte bestämt, eller åtminstone inte offentligt diskuterat, när jag köpte min Dantracker GPS-spårare, i så fall hade jag naturligtvis inte köpt den.

 

Jag tror att "gamla Dantracker" kom på att de inte ville/kunde uppdatera alla sina abonnemangsprodukter till 4G-hårdvara och därför sattes företaget i konkurs för att bli av med alla gamla kunder krav på uppdatering/utbyte. Och vill nu sälja produkter som snart är obsoleta för att därefter gå i konkurs igen med nya fräscha abonnemangspengar i fickan.

 

Köp inte av Dantracker, förläng inte abonnemang hos dem!

 

För min del  så har jag hittat ett bra alternativ från annat företag men jag går inte in på vilket här för då kan vissa tro att denna text egentligen går ut på att promota dem.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan passa på att förtydliga att 2023 är sista året för 3G och 2025 För 2G.

MEN, på vissa platser där operatörerna ser att 2G och 3G används sällan kan det ske snabbare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Kane:

Räkna med 2G-tillgänglighet i 3 år till. Senaste infon från operatörerna och PTS från 4/10, https://api.screen9.com/preview/tZ_pL7y99VwK_h-LPkMGg2UbT9PZAxUBlQdXUdsF6wJtmupHFq9aH0EyQKcXLFy2

Nja....

Som nämnts innan är det ingen garanti med 2G-tillgänglighet i tre år till. Man har på många ställen redan plockat bort 2G-kapacitet till förmån för att kunna använda det fysiska utrymmet på mastsajterna för 4G/5G.

 

Visst kommer operatörerna kunna säga att man fortfarande har 2G under ett par år till, men kapaciteten har redan börjat skrotas ner, som sagt. Har redan märkt av sämre tillgänglighet under trafiktoppar en del 2G-utrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser i videon att Telia påstår att man skriftligen kontaktat och informerat alla IoT/M2M-användare av Telia 2G. Det stämmer inte alls. Jag har 4-5 sådana apparater privat via Telia och på jobbet har vi en halv fordonsflotta som kör på 2G/Telia och kommer drabbas. Ingen information från Telia överhuvudtaget....

 

Sedan kan man fundera på hur Telia (eller någon annan) skulle kunna ta dessa kontakter som de påstår ha gjort till "alla". För det finns ju inget register eller annat som pekar ut vilka abonnemang som används just av maskiner och vilka som sitter i vanliga 2G-telefoner.

 

Vad jag tror är att man tagit kontakt med alla som har en speciell typ av abonnemang för just tracking/IoT/M2M. Men dessa står nog inte ens för hälften av alla uppkopplade maskiner och apparater (tänk på alla som t ex har ett "kontantkort").

Så "mörkertalet" är nog väldigt stort, men inget man vill tala högt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...