Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Cammi

Vad har jag köpt för båt?

Rekommendera Poster

Skaffat mig denna båt men vet inte vad det är för någon och hur mycket jag än söker och letar info så får jag inga svar på mina frågor. Det jag vet är att den är 9 meter lång, 2 meter bred och är i aluminium men skulle så gärna vilja veta vad det är för båt och årsmodellen och eventuell fakta är ett stort plus. 

FC235E3C-84BC-4FC4-B25B-4934EB7D15C3.jpeg

11C5D307-8ADB-400D-A6EC-271468D866A2.jpeg

5752A556-A8BB-47EE-B69F-FB7EDEA12A1A.jpeg

0DDCB06A-59B2-4D73-98F6-DDC8EA353EC1.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jäkligt cool - hoppas du gör något fint av den 🙂
Jag kan inte mycket om motorbåtar, men killgissar på Boghammarvarvet som ju gjorde både arbetsbåtar i aluminium samt fritidsbåtar (som iofs tror var i plast).

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Peter_K:

Jäkligt cool

Instämmer! Riktigt läcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också den påminner om Boghammar. Men tittade i denna bok jag har och ser ingen riktigt liknande bland alla bilder. Men allt de gjort är nog inte med givetvis.

image.png.5c030f6c65bcf753e69d8d0839bb66b4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Boghammar är ju fortfarande aktivt, så kanske skicka ett mejl till dem med bilder och fråga om de vet mer.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterade precis att det är ett "T" i fören. Kan det vara första bokstaven i tillverkarens namn?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Cammi:

Skaffat mig denna båt men vet inte vad det är för någon och hur mycket jag än söker och letar info så får jag inga svar på mina frågor. Det jag vet är att den är 9 meter lång, 2 meter bred och är i aluminium men skulle så gärna vilja veta vad det är för båt och årsmodellen och eventuell fakta är ett stort plus. 

Den renoveringen ska bli jätteintressant att följa. Hoppas Du matar detta forum med uppdateringar och bilder. 🙏

 

Lycka till! 👍

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det är nog ett hembygge.

Klart att det kan vara det, men hemmabyggen brukar vara kantigare i formerna, denna är ju mer linjeskön. 

1 timme sedan skrev raol:

Noterade precis att det är ett "T" i fören. Kan det vara första bokstaven i tillverkarens namn?

 

Kan ju vara så, men det kan ju även vara första bokstaven i antingen båtens namn eller mer troligt ”rederiets namn” kanske begynnelsebokstaven i den första ägarens efternamn…

 

Iallafall förtjänar den en renovering. Tänk på att montera rätt sorts offeranoder på skrovet innan sjösättningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit i kontakt med boghammar utan framgång, men ska göra ett försök igen. Ja nog blev det ett stort projekt att påbörja. Men det kanske är värt det. Är inte alls så insatt i detta så vet inte alls vad värdet på denna båt kan uppnå eller är heller. 🫣

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Cammi:

Men det kanske är värt det. Är inte alls så insatt i detta så vet inte alls vad värdet på denna båt kan uppnå eller är heller

Renovera inte för värdet, utan med hjärtat.

 

Tyvärr kan man nog inte renovera någon båtmodell och räkna med att få igen pengarna vid en försäljning. Men det finns som sagt andra "värden" som driver de flesta renoveringar och renoverare. Till eftervärldens glädje och tacksamhet 😀

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Cammi:

Jag har varit i kontakt med boghammar utan framgång, men ska göra ett försök igen. Ja nog blev det ett stort projekt att påbörja. Men det kanske är värt det. Är inte alls så insatt i detta så vet inte alls vad värdet på denna båt kan uppnå eller är heller. 🫣

En så "cool" båt renoverar man med känsla och tillfredsställelse. Tänk på den dagen när Du är klar och kan beskåda en unik båt i unikt skick med en iskall öl i näven. Jisses, den "betraktelse-biran" smakar gott!

 

Låt någon "nörd-tidning" följa projektet...

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-11 vid 23:15 skrev Cammi:

Skaffat mig denna båt men vet inte vad det är för någon och hur mycket jag än söker och letar info så får jag inga svar på mina frågor. Det jag vet är att den är 9 meter lång, 2 meter bred och är i aluminium men skulle så gärna vilja veta vad det är för båt och årsmodellen och eventuell fakta är ett stort plus. 

FC235E3C-84BC-4FC4-B25B-4934EB7D15C3.jpeg

11C5D307-8ADB-400D-A6EC-271468D866A2.jpeg

5752A556-A8BB-47EE-B69F-FB7EDEA12A1A.jpeg

0DDCB06A-59B2-4D73-98F6-DDC8EA353EC1.jpeg


Såg en båt på Blocket idag som har många likheter med din båt. De är ju inte helt lika men har samma något unika stil, byggd i aluminium och sannolikt från samma årtionde (1960-tal). Ägaren har full historik på sin, kanske kan ge dig ledtrådar.

https://www.blocket.se/annons/uppsala/kabinbat/106002511

 

image.png.5eb5f9c03f9d8e643b34d0bebbc6c391.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...