Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
JonnyBravo

Mercrusier Cummins 4,2 qsd 320 hk

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ser att de finns lite äldre trådar om denna motorn men kanske någon kan ge en bild av hur denna motorn mår efter 1000 timmar+ och 10-15 år på nacken? 

 

Har tänkt att lägga bud på en DC 27 fotare nästa vecka och tänkte se om någon rekommenderar denna motorn här på forumet?

 

Mvh Jonny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen egen erfarenhet men ring och kolla med Öckerö Marinmotor som är duktiga på Cummins Mercruiser

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4,2 an har jag vart med om några gångar att de rasat tyvärr, det har hänt lite för många gånger för att kalla det ovanligt. Däremot har varje av de motorerna antingen haft dålig servicehistorik eller båtägare som servat själva. 

 

Annars är de lite vanliga fel såsom sensor till trycket på turbon, skurna vattenpumpar och en hel del med dreven. Men detta är vanliga punkter som alla båtägare får räkna med.

 

Låt inte texten skrämma dig, se istället till att få ordentligt med dokumentation på service så ska du vara lugn. 1000h är egentligen inget på en diesel. Kolla så drevet även är underhållt och senaste bälgbyte. 

 

Jag själv föredrar volvos d6:a 330 och uppåt. Men det finns även de som säger tvärt om... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en CMD 320 ES från 2006 som gått 900 timmar, d.v.s. utan de digitala reglagen. Vi har inte haft några tekniska problem med motorn förutom några kringinstallationer som tjorvat lite; strömmatningen till startmotorn hade en slarvig pressning; banjokopplingen till bränslepumpen gängade upp sig och sög luft samt att en bränsleslang blev dålig och släppte igenom för lite bränsle. Men inget av detta kan man väl beskylla själva motorn för. En trevlig motor i allt väsentligt!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...