Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Niklas-ES

Ekolodsgivare - Snipa

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har sedan innan ett ekolod m givare som jag skulle vilja använda. Det finns inget i båten i dag, dock så sitter det en skrovgivare, men kontakten är trasig, detta är till en gammal Lowrance X-65.  Det ekolodet jag har idag är dock med vanlig akterspegelgivare, vilket innebär att den hamnar bakom propellern.

Detta har väll aldrig funkat tidigare, men jag har ingen aning om hur det är nu, med tekniken som används nu, om det är lika känsligt.  Det viktiga är att den mäter djup i 3,4,5 knop. 

Klarar den göra det bakom en propp eller kommer sifforna visa galet?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att det sitter en skrovgivare med trasig kontakt, är det en inomskrovsgivare eller genomskrovsgivre?

 

Vad är det för snipa du har, om det är en halvplanande variant med relativt platt botten så bör det ju funka att använda en genomskrovsgivare, annars är det nog genomskrovsgivare som gäller

 

Att ha en ekolodsgivare som är monterad bakom propeller lär nog aldrig funka särskilt bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Niklas-ES:

Hej.

 

Jag har sedan innan ett ekolod m givare som jag skulle vilja använda. Det finns inget i båten i dag, dock så sitter det en skrovgivare, men kontakten är trasig, detta är till en gammal Lowrance X-65.  Det ekolodet jag har idag är dock med vanlig akterspegelgivare, vilket innebär att den hamnar bakom propellern.

Detta har väll aldrig funkat tidigare, men jag har ingen aning om hur det är nu, med tekniken som används nu, om det är lika känsligt.  Det viktiga är att den mäter djup i 3,4,5 knop. 

Klarar den göra det bakom en propp eller kommer sifforna visa galet?

 

 

 

Jag hade en snipa förut (den på min bild). 
Jag hade en akterspegelsgivare.
Monterade den ungefär i mitten på båten längsledes där botten var som plattast (lite luftning  var de ändå i skrovet) och ca halvvägs mellan kölen och vattenlinje  breddledes)
La en rejäl klick sikaflex som jag sen tryckte ner givaren i så den hamnade hyffsat rakt mot botten(får inte vara någon luft).
Den fungerade utmärkt till iallafall drygt 40m, djupare vet jag inte då jag aldrig åkte på djupare vatten med den. Säkerligen blev känsligheten sämre men man såg klart och tydligt botten.

Testa med givaren i en plastpåse så det fungerar innan du trycker fast den och sätt den inte för långt ut mot friborden så att du tappar mätning vid lite sjö.
 

Redigerad av Gullholmarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev No_jah:

Du skriver att det sitter en skrovgivare med trasig kontakt, är det en inomskrovsgivare eller genomskrovsgivre?

 

Vad är det för snipa du har, om det är en halvplanande variant med relativt platt botten så bör det ju funka att använda en genomskrovsgivare, annars är det nog genomskrovsgivare som gäller

 

Att ha en ekolodsgivare som är monterad bakom propeller lär nog aldrig funka särskilt bra. 

  Det är en Rospiggen 28, och det är en genomskrovsgivare som sitter där. 

 

 

 

 

7 minuter sedan skrev Gullholmarn:

Jag hade en snipa förut (den på min bild). 
Jag hade en akterspegelsgivare.
Monterade den ungefär i mitten på båten längsledes där botten var som plattast (lite luftning  var de ändå i skrovet) och ca halvvägs mellan kölen och vattenlinje  breddledes)
La en rejäl klick sikaflex som jag sen tryckte ner givaren i så den hamnade hyffsat rakt mot botten(får inte vara någon luft).
Den fungerade utmärkt till iallafall drygt 40m, djupare vet jag inte då jag aldrig åkte på djupare vatten med den. Säkerligen blev känsligheten sämre men man såg klart och tydligt botten.

Testa med givaren i en plastpåse så det fungerar innan du trycker fast den och sätt den inte för långt ut mot friborden så att du tappar mätning vid lite sjö.
 

Intressant. Du råkar inte ha någon bild på installtionen? 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en inombordsgivare funkat hade det också varit en altenativ att komplettera med.

om det går att hitta till denna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Niklas-ES:

  Det är en Rospiggen 28, och det är en genomskrovsgivare som sitter där. 

 

 

 

 

Intressant. Du råkar inte ha någon bild på installtionen? 

 

 

 

Ok, om du har en genomskrovsgivare nu så har du ju redan genomföringen klar, så om själva givaren inte fungerar så är det ju klart smidigast att skaffa en nu sådan givare.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Niklas-ES:

  Det är en Rospiggen 28, och det är en genomskrovsgivare som sitter där. 

 

 

 

 

Intressant. Du råkar inte ha någon bild på installtionen? 

 

 

 

Tyvärr inte, men se på bilden som trådstartaren lagt upp. i tråden nedan så kanske det förklarar något
Skulle givaren inte hamna helt rakt är det ingen fara. givaren skickar ut en strål-kon,  så sitter den 5 grader snett kommer den ändå visa korrekt ljup.

TRÅD
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar.

Det är ju värt att testa. Men om jag förstår det rätt.

1. Testa givare med vattenfylld påse, funktion, placering.

2. satta fast givare på testat plats med sikaflex utan luftbubblor

3. sätta rör över, täta mot skrov, fyll röret med glycering

 

Två funderingar kring detta. Detta måste utföras på när båten är i vattnet va? givaren ger inget utslag om båten står på land? samt varför glycering? funkar inte annat typ glykol?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Niklas-ES:

Tackar för svar.

Det är ju värt att testa. Men om jag förstår det rätt.

1. Testa givare med vattenfylld påse, funktion, placering.

2. satta fast givare på testat plats med sikaflex utan luftbubblor

3. sätta rör över, täta mot skrov, fyll röret med glycering

 

Två funderingar kring detta. Detta måste utföras på när båten är i vattnet va? givaren ger inget utslag om båten står på land? samt varför glycering? funkar inte annat typ glykol?

Glykol fungerar, eller för all del vatten men då måstet du tömma ut det innan frosten kommer.

Det finns även genomskrovsgivare, köpte en sån till nuvarande båten.
sån här har jag nu

 


Ja den måste vara i vatten. 
Glykol går bra, det står det att det skall vara i manualen för min nuvarande ekolodsgivare. En sån här

Finns säkert till Lowrance med, inombordsgivare. Men nu hade du ju en.
 

Redigerad av Gullholmarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...