Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
-PLM-

Märkligt elfel, Jordfel,fast tvärtom?

Rekommendera Poster

Har en 350Mpi i en Sea ray 260 där elen började bete sig underligt under semestern.

 

Det började med att båten inte ville starta. Startmotorn ville inte snurra fast batterimätaren visade att det ska finnas kräm nog, tror dock att det visade ca 9volt i smartcraft instrumentet. När jag mäter med multimeter över batterierna visade de samma som batterimätaren, dvs att det ska finnas kräm.

 

Kopplade igång elverket och då fick jag igång motorn. Reagerade sedan på att mätaren indikerar att det laddar svagare än normalt, ca 13volt. 

 

som en parentes, jag har inte separat startbatteri.

 

Mäter jag över generatorn så är det bra laddning, ca 14.2Volt.

 

Jag drar då en kabel från generatorns plussida till plus på batteribanken. Nu funkar allt som vanligt igen, dock drar det tjuvström när båten är avstängd med sladden mellan generator och batteribank.

 

Jag hittar inget som ser konstigt ut, så jag tar tacksamt emot råd och förslag på vad som kan vara problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju som att du harr spänningsfall pga. dålig kontakt någonstans, börja med att leta efter oxiderade kontakter och kablar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev -PLM-:

fast batterimätaren visade att det ska finnas kräm nog, tror dock att det visade ca 9volt i smartcraft instrumentet

9V är INGENTING. Batteriet är säkerligen slut, kaputt, finito. Bara att lämna till återvinningen.

Sen håller jag med @No_jah om att du har spänningsfall någonstans och hur vet du att det inte ligger och tjuvdrar något även vid vanlig koppling?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men innan man dödförklarar batteriet kanske det är billigare att hitta varför det är en diskrepans mellan batterimätaren och smartcraftinstrumentet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvudströmbrytaren (Batterifrånskiljaren) kan med åren bli oxiderad. Prova med att mäta den eller koppla förbi den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev ChristerN:

9V är INGENTING. Batteriet är säkerligen slut, kaputt, finito. Bara att lämna till återvinningen.

Sen håller jag med @No_jah om att du har spänningsfall någonstans och hur vet du att det inte ligger och tjuvdrar något även vid vanlig koppling?

 

Men batteribanken är inte på 9Volt, det är systemet som endast känner av 9volt om jag inte kopplar en sladd mellan generatorns plus och batteripolens plus, då känner systemet av verklig spänning på batteriet (som i detta fall var ca 12.5volt efter en natt)

Frågan är vilken kontakt är det rimligt att det blivit fel på? Allt ser superfint ut och kapslade kopplingar, så svårt att felsöka.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Rascal:

Huvudströmbrytaren (Batterifrånskiljaren) kan med åren bli oxiderad. Prova med att mäta den eller koppla förbi den.

Skadar inte att testa. Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-10 vid 10:50 skrev -PLM-:

Skadar inte att testa. Tack!

Huvudbrytaren, är den en sådan där röd och rund grej med ett svart vred uppepå?

 

Polskorna, alltså de stora kabelskorna på batteriet plus och minuspoler liksom själva batteripolerna är väl rena..? Och hårt åtdragna? Det kan vara så att mindre strömmar tillåts passera men det blir stopp, eller nästan stopp för den jättestora strömmen som startmotorn vill ha.

 

Om du inte har en solenoid på startmotorn så har du ett startrelä att kolla anslutningarna på, kort sagt (igen) följ och nagelfar kablarna från batteriet till startmotorn. Se även till att minuskabeln är ok, gissningsvis är väl den ansluten till motorblocket..? Se till att alla sådana anslutningar är hela och rena från oxid, samt ordentligt åtdragna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...