Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
cmarlow

Tips på 4m styrpulpet till 20hk

Rekommendera Poster

Har idag en Crescent 410 som går ganska dåligt med min motor stampar massa och är väldigt baktung även fast jag fördelar  vikt frammåt och trimmar. Den är gjord för 10hk..

 

Skulle vilja ha tips på styrpulpeter 4-4,5 meter som skulle passa en 20hk 4t kortrigg Gärna något lättdrivet men stabilt som jag kan få upp i 20+ knop.

 

Tack på förhand //Calle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som du skulle ha en RIB, alltså en kombination av glasfiberskrov med uppblåsbara pontoner. Finns ju en uppsjö olika konfigureringar med jockeysäten eller aluminiumskenor. Rattstyrning eller rorkult. Det är bara din plånbok som kanske begränsar dig.

https://www.blocket.se/annons/norrbotten/quicksilver_mercury_ribbat_340_350__nastan_som_ny__hostpris/104226803

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde tidigare en Vator 14R med en 20 hästars 2-taktare. Den gjorde ca 20 knop och funkade bra i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant känns det som att dom flesta båtar i 4-4,5 borde komma upp i 20+ knop med 20 hk fyrtakt, men det är väll inte lika många som klarar en 20hk fyrtakt på akterspegeln, men det finns naturligtvis undantag. 

Jag slår ett slag för Uttern, typ 4501. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-11 vid 12:01 skrev Niklas-ES:

Spontant känns det som att dom flesta båtar i 4-4,5 borde komma upp i 20+ knop med 20 hk fyrtakt, men det är väll inte lika många som klarar en 20hk fyrtakt på akterspegeln, men det finns naturligtvis undantag. 

Jag slår ett slag för Uttern, typ 4501. 

Båten jag har nu går bra upp till 20 knop om man trimmar in till max, tiltar man upp lite går den fortare men blir stampig efter 15 knop. Tror dock den skulle gå fortare än 20 om det inte var för det. Känns som man slösar massa kraft på att hålla båten nere liksom. Kanske svårt överlag att få så små båtar att gå över 20 knop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag sen på bollen kanske. Men har du kvar motorn så borde det inte vara några problem att hitta rätt båt. Jag hade själv en RIB på 3.30 som gjorde 30+ knop med en 20hk. En lätt aluminiumbåt  borde vara ditt val om du inte redan hittat rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamarin 410 är ett billigt och bra alternativ, om du kan hitta en sådan. Vi hade en Yamma 30:a på vår och den gjorde 28-29 kn. Den går säkert förträffligt med 20:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips. Sluta med att jag bytte in motorn och köpte ny en ny båt, då jag hade en kompis med en långrigg jag kunde få för billig peng!

 

Så nu är jag väldigt nöjd vart en ny Terhi 450c med en bättre begagnad mercury 40 hästare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-10 vid 10:07 skrev Rascal:

Jag körde tidigare en Vator 14R med en 20 hästars 2-taktare. Den gjorde ca 20 knop och funkade bra i sjön.

Hur många personen kunde den plana med? Jag har en Vator 14R med en numera trasig 30hk 2-takt som kommer att få en ny 20hk 4-takt. Toppfart är mindre viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bumlingen:

Hur många personen kunde den plana med? Jag har en Vator 14R med en numera trasig 30hk 2-takt som kommer att få en ny 20hk 4-takt. Toppfart är mindre viktigt.

Vi var nog aldrig fler än 2 så vet inte max antal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...