Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Brandten

Första vinterförvaringen 😬 tips?

Rekommendera Poster

Hej,

Börjar bli ensamt i hamnen så det är väl inte länge innan pärlan ska upp. Första båten så är väldigt osäker på vinterförvaring och det enda jag lyckats Googla mig till är:

 

1) Ta av kapell och förvara varmt hemma.
Borde gå smidigt även om det såklart hade varit smidigast att bara låta det sitta kvar 😬.

 

2) Montera av hjulen och palla upp trailern.
Inte så svårt.

 

3) Tvätta och skura rent.
Inte så svårt.

 

4) Motorn kommer krokas av och förvaras + servas hos aukt Yamaha center.
Nästa år har jag säkert mer kunnskap och kan fixa det själv. 

 

5) Täckställning.
Här är jag osäker. Finns flera på Blocket. Bara att slänga över en presenning på stålram? Köpa komplett Noa eller EasyTec?

 

Båten är en Yamarin 5150 som står på en Brenderup 87F trailer.

20221008_165627.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Brandten:

1) Låter lämpligt, ev kan man kanske skippa det vid varmförvaring, men det kanske finns andra som vet det bättre, jag har min ute på tomten så plockar alltid bort det.

 

2) Fick även jag tipset när jag skaffade båt 5 år sedan, men har aldrig tagit bort dom. Tänker att om det brinner i närheten så vill man snabbt kunna forsla undan båten. Låter för mig som att det är direkt olämpligt om den förvaras på marina eller i varm hall med andra båtar, med anledning av risk för spridning av brand. 

 

3) -

 

4) Enl mig ser det ut att vara en för stor motor att kroka av och på varje säsong, lär nog kosta en hel del. Har servat min F115 sen dag ett och startar än så länge problemfritt på våren. Tar 30-40 min och är helt okomplicerat för en utombordare.

 

5) Min står ute så jag har en däckställning framförallt får att regn och snö ska glida bort på sidorna. Under tak klarar du dig kanske med något enklare, men du bör väl ha den på någon slags höjd och öppet i ändorna så att luften cirkulerar och fukten kan åka ut. Lägger du den bara platt på så lär det väl binda fukten och en massa kondens som droppar ned i båten. Så enklast är kanske att köpa en beggad ställning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kojak77:

2) Fick även jag tipset när jag skaffade båt 5 år sedan, men har aldrig tagit bort dom. Tänker att om det brinner i närheten så vill man snabbt kunna forsla undan båten. Låter för mig som att det är direkt olämpligt om den förvaras på marina eller i varm hall med andra båtar, med anledning av risk för spridning av brand. 

Låter naivt att tro att man kan få bort båten vid brand om den står på marina eller i varmhall.
1. Det är "fullpackat" med båtar varav majoriteten stor på bockar/stöttor. 2. Man måste vara där i tid, förmodligen innan branden startar.....

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste att tänka på när det gäller täckställning och presenning är att får till tillräcklig lutning och att presenningen är sträckt så att inte snö och regnvatten blir liggande, det kan bli ganska många hundra kilo.

 

Om du ska köpa färdig täckställning så verkar ju Easytec vara det billigaste och enklaste alternativet.

Men något jag noterat på båtklubben på ett flertal båtar är att den typen av ställning verkar ha en tentens att vilja kollapsa, jag gissar att det beror på att sidostöttorna och dess spännband som ska hålla toppröret centrerat inte har varit tillräckligt spända eller felaktigt fastsatta.

 

Annars tycker jag däckställning typ NOA eller Press & Son är bästa köpealternativen, omän ganska dyra. Men det är ju en engångsinvestering.

Till det skaffar du en presenning som är så tung som du orkar eller har lust att hantera.

 

Annars är det ju väldigt enkelt att konstruera en egen A-ställning med träreglar som blr betydligt billigare. 

 

Jag såg även denna ganska intressanta konstruktion i Praktiskt Båtägande:

https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/stadig-tackstallning-for-hundralappar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kojak77:

1) Låter lämpligt, ev kan man kanske skippa det vid varmförvaring, men det kanske finns andra som vet det bättre, jag har min ute på tomten så plockar alltid bort det.

 

2) Fick även jag tipset när jag skaffade båt 5 år sedan, men har aldrig tagit bort dom. Tänker att om det brinner i närheten så vill man snabbt kunna forsla undan båten. Låter för mig som att det är direkt olämpligt om den förvaras på marina eller i varm hall med andra båtar, med anledning av risk för spridning av brand. 

 

3) -

 

4) Enl mig ser det ut att vara en för stor motor att kroka av och på varje säsong, lär nog kosta en hel del. Har servat min F115 sen dag ett och startar än så länge problemfritt på våren. Tar 30-40 min och är helt okomplicerat för en utombordare.

 

5) Min står ute så jag har en däckställning framförallt får att regn och snö ska glida bort på sidorna. Under tak klarar du dig kanske med något enklare, men du bör väl ha den på någon slags höjd och öppet i ändorna så att luften cirkulerar och fukten kan åka ut. Lägger du den bara platt på så lär det väl binda fukten och en massa kondens som droppar ned i båten. Så enklast är kanske att köpa en beggad ställning.

1) Glömde skriva i min första post att den förvaras utomhus på hamnplan så den får monteras av.

 

2) Vi hade brandövning förra veckan och även om vi har brandgator mellan kvarteren så brinner troligtvis ett helt kvarter på 10 minuter. Är väl inte så mycket att stjäla iof om jag tar av motorn och släpet har säkerhetsklassat kulkopplingslås.

 

4) Förvaring 1800kr + av/påmontering 2200kr. Tanken är inte att köra det varje säsong utan bara denna då jag är helt grön och inte känner mig trygg med konserveringen etc.

 

5) Fanns som sagt begagnade på Blocket för 600kr upp till någon tusing så det kan det ju vara värt.

 

51 minuter sedan skrev Kane:

Låter naivt att tro att man kan få bort båten vid brand om den står på marina eller i varmhall.
1. Det är "fullpackat" med båtar varav majoriteten stor på bockar/stöttor. 2. Man måste vara där i tid, förmodligen innan branden startar.....

Precis... tyvärr brinner det fort såg vi när brandkåren var hos oss och informerade om brandsäkerhet i båtar och hamnområdet förra veckan. :(

 

36 minuter sedan skrev No_jah:

Det viktigaste att tänka på när det gäller täckställning och presenning är att får till tillräcklig lutning och att presenningen är sträckt så att inte snö och regnvatten blir liggande, det kan bli ganska många hundra kilo.

 

Om du ska köpa färdig täckställning så verkar ju Easytec vara det billigaste och enklaste alternativet.

Men något jag noterat på båtklubben på ett flertal båtar är att den typen av ställning verkar ha en tentens att vilja kollapsa, jag gissar att det beror på att sidostöttorna och dess spännband som ska hålla toppröret centrerat inte har varit tillräckligt spända eller felaktigt fastsatta.

 

Annars tycker jag däckställning typ NOA eller Press & Son är bästa köpealternativen, omän ganska dyra. Men det är ju en engångsinvestering.

Till det skaffar du en presenning som är så tung som du orkar eller har lust att hantera.

 

Annars är det ju väldigt enkelt att konstruera en egen A-ställning med träreglar som blr betydligt billigare. 

 

Jag såg även denna ganska intressanta konstruktion i Praktiskt Båtägande:

https://www.praktisktbatagande.se/batnytt/stadig-tackstallning-for-hundralappar 

 

Tack för tips och råd... ska kolla länken och kika på något begagnad på Blocket. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

Låter naivt att tro att man kan få bort båten vid brand om den står på marina eller i varmhall.
1. Det är "fullpackat" med båtar varav majoriteten stor på bockar/stöttor. 2. Man måste vara där i tid, förmodligen innan branden startar.....

Där ser man, har min hemma på tomten så vet inte hur det ser ut i hallarna. Trodde även att det fanns regler just för att undvika spridning av brand. Men då är det ju helt onödigt att ta av hjulen om det är så packat att det är ett projekt att flytta båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byggde ett litet skydd för någon tusenlapp + pressen. Torrt hela vintern och gott om plats att komma upp i båten och ha lite koll samt utföra lite småfix. 

Screenshot_20230721_031019_Gallery.jpg

Screenshot_20230721_031005_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...