Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Chrillechrille

Suzuki df 140 -06a problem

Rekommendera Poster

Guestsson beskrivning av systemet och mätmetodiken var mycket bättre än den jag försökte med.  Jag fyller i lite med hur sensorsystemet fungerar;

 

Spridarnas öppning och stängning styrs framförallt av signal från CKP/CMP sensorerna. CKP mäter vinkeln på vevaxeln 34 gånger per varv och CMP mäter kamaxelns position 4 gånger per varv. Skillnaden vid start ögonblicket är att alla 4 spridarna öppnar vid kompression takt, oavsett vilken av de 4 cylindrarna som är i denna takt. Det innebär att spridarna öppnar 2ggr istället för 0,5 ggr per vevaxelvarv under start, vilket ger en fetare blandning.

 

De andra sensorerna (MAP, Temp, IAT, Voltmätare m.fl) kompenserar öppettiderna. ECM har felsäkert läge för dessa sensorer och jag inte tror att de kan påverka mängden insprutad bensin i den omfattningen som verkar vara problem här. 

 

Förslag på fortsatt felsökning;

Om du hade en annan Suzuki motor, kan du prova att byta spridarna?

 

Kan det vara fel på likriktaren/regulatorn som gör att ECM inte fungerar som den ska under start? Detta är en lätt del att byta om du har en liknande motor.

 

Det sitter en reglerventil i returen till VST-tanken. Den ska se till att bensintrycket inte överstiger 36 Psi. Denna sitter tyvärr inte så lättåtkomligt.

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inser att ett tillägg kan vara på sin plats.

Du kan inte mäta på transistorns anslutning till spolen (kollektorn) utan att spolen är ansluten. För att transistorn skall funka som switch måste det finnas en så kallad pull-up kopplad till plus. Det kan vara spolen, en lampa eller en resistor som drar lite ström. Men, att lossa anslutningen till spolen och bara ansluta en multimeter till +12 V som last funkar sannolikt inte. Jag har dock aldrig testat detta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...