Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gonza

Laga plastad träbåt

Rekommendera Poster

Hej på er! 

Ny här och ny med båt men inte främmande för renoveringsobjekt. Jag har en Västkustsnipa, fd motorseglare som i grunden är av trä men har plastats någon gång för ett tag sen. I dag tog jag upp båten och insåg snabbt att plasten släppt på ett antal ställen och att vatten då legat mellan plasten och skrovet, oklart hur länge. Jag ser skrovet inombords och det ser väldigt fint ut. Jag har gjort borrhål för att "tömma" den på vatten vilket var lyckat. Så, nu till frågan - hur tycker ni jag ska gå vidare för att fixa plastningen som släppt? 

Snälla, jag är inte ute efter långa diskussioner om hur fel det är att plasta träbåtar osv. Den är plastad, punkt! Nu behöver jag tips från er som har erfarenhet på hur jag ska fixa det. 

 

Trevlig helg och ser fram emot tips!

Mvh, Carl

 

 

 

 

IMG_20221007_091727.jpg

Redigerad av Gonza

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Gonza:

Hej på er! 

Ny här och ny med båt men inte främmande för renoveringsobjekt. Jag har en Västkustsnipa, fd motorseglare som i grunden är av trä men har plastats någon gång för ett tag sen. I dag tog jag upp båten och insåg snabbt att plasten släppt på ett antal ställen och att vatten då legat mellan plasten och skrovet, oklart hur länge. Jag ser skrovet inombords och det ser väldigt fint ut. Jag har gjort borrhål för att "tömma" den på vatten vilket var lyckat. Så, nu till frågan - hur tycker ni jag ska gå vidare för att fixa plastningen som släppt? 

Snälla, jag är inte ute efter långa diskussioner om hur fel det är att plasta träbåtar osv. Den är plastad, punkt! Nu behöver jag tips från er som har erfarenhet på hur jag ska fixa det. 

 

Trevlig helg och ser fram emot tips!

Mvh, Carl

 

IMG_20221007_091727.jpg

Välkommen till forumet Gonza.

 

Skälet till att diskussionerna om lämpligheten med att plasta träbåtar uppstår är just det problem du råkat ut för. Nog om den delen av diskussionen och till åtgärdandet.

 

Först lite teori.En plastad träbåt är jättekänslig för skador som medför att det kommer in fukt mellan plastskikt och trä. Minsta fukt så kommer plasten att släppa och trät att börja ruttna.

 

Lösningen är att få bort all fukt, få ny vidhäftning mot trät och få plastskiktet tätt igen.

 

Det räcker inte att borra hål och tro att vattnet rinner ut i tillräcklig omfattning. Du måste få bort all fukt. Annars kommer problemet tillbaka.

 

Ett aktivt sätt att torka ur fukt är att vacuumsuga. Då borrar du hål (som du redan gjort) och kopplar en vacuumsug till hålet. Med lägre tryck så sänker du ångbildningstemperaturen och det blir enklare att få fukten att lämna skrovet. Detta ska pågå under lång tid.

 

För att återfå vidhäftningen mellan plast o trä så är en bra metod att borra små hål och injicera epoxy mellan trä och plast.

 

Sen återstår att undvika nya skador som får in vatten igen....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om det där fenomenet. Plasten brukar släppa där man inte fått bort allt fett eller färg från träet innan man plastat. Feta träslag brukar också vara knepiga när det gäller att få polyestern att fästa, tex mahogny.

Om det inte är jättestora områden så skulle jag ta bort den lösa plasten helt och låta träet torka under vintern. Till våren slipar man träet och torkar med aceton. Sedan fasar man av glasfiberkanten och lägger på nytt glasfiber. Det blir lite slipande och nötande för att få det att se bra ut men jobbet är ingen raketkirurgi.

 

Kom sedan ihåg att behandla insidan av båten precis som man skall med träbåtar, en glasfibrad träbåt är fortfarande en träbåt. Många tror att en glasfibrad träbåt blir en glasfiberbåt men träet måste fortfarande behandlas precis som förr och båten måste få torka innan det fryser på.

 

I teorin kan man kanske trycka in (injicera) epoxi genom hål i glasfibern och pressa ytorna mot varandra. Fast det är svårt att garantera att man får in epoxi precis överallt.

Det som orsakat att glasfibern lossnat finns fortfarande kvar där under och det kan hända att man får göra om processen inom något år. Metoden rekommenderas bara för erfarna titthålskirurger...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svaret.

Jag har funderat i dem banorna som du beskriver, funderar dock på hur träet mår just nu bakom plasten. Ett sätt, som dock är jobbigare är ju att skära bort all lös plast, då ser jag träet, kan torka det lättare då vet jag att det inte ligger något och jäklas i framtiden...så länge det inte uppstår skador såklart. Skador har uppstått mellan sudbandet och skarndäcket, där är sprickor och man har försökt laga det med sicaflex 😳 ...det blev inte bra. Där tänker jag mig att skära längs med hela kanten och ta bort en bit så jag kan plasta ordentligt och enhetligt över kanten. Sedan sätta ett nytt sudband, idag är det en kopparlist på typ 15 mm med en massa skruvar...

 

 

IMG_20221007_211117.jpg

IMG_20221007_211101.jpg

Redigerad av Gonza

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är ena orsaken till att man inte skall plasta en träbåt. Andra orsaken är att det blir svårt att reparera själva träbåten. Gjort är gjort och nu får man göra det bästa av det.

 

Jag har aldrig reparerat någon plastad träbåt men jag har sett andra ta bort den lösa plasten och plasta på nytt där det hade släppt. Om vidhäftningen är riktigt riktigt usel över hela båten kan det möjligen gå att ta bort hela plastskalet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

har själv en plastad skuta från 1925 som plastades rejält på 80-talet.

som säkert många skriver måste du har torrt underlag att plasta på..lappa bitar är ju inget problem och även fett trä kan plastas utan problem bara man sveper över med en trasa aceton så ytan blir fettfri.

ta bort en bra bit runt om så du kan fästa i plasten som är fräsch men som sagt..det måst vara torrt.

personligen hade jag slipat bort lös plast med en vinkelslip och lammelskiva. ingen finslipning utan grovt som f-an så du får rejält fäste när du skall plasta.

sen hade jag lagt en pressening över med god ventilation och gått hem och firat jul.

har du tur blir januari o februari torra så skrovet får torka.

under tiden kan du kika lite på videos om plastning och lära lite mer i lugn och ro innan du sätter igång till våren.

och du gör helt rätt i att riva bort den där hemska relingen och plasta helt över.

har du rötna bitar så riv bort dom och kika lite sen på ett medel som heter LIGNU.

har funkat ypperligt i andra oplastade träbåtar jag har haft.

dyrt men attans så drygt så det räcker till ganska mycket.

lycka till :)

har säkert missat något men det kommer säkert fler utförliga svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...