Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
SilverFang

Kustskepparintyg Prov

Rekommendera Poster

Hej, 

Någon som gjort provet för Kustskepparintyg och kan svara om det är med svarsalternativ eller inte, och ungefär hur många frågor är det? 

 

/Har nyligen tagit intyg för Förarintyg, VHF, samt praktik för både dag och mörker. 

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varje provförrättare skapar sitt eget prov utifrån kunskapskraven för provet. Så det finns ingen standard för hur provet ser ut. De prov jag har gjort, dock inte kustskepparen, har varit öppna frågor där jag förväntats skriva svaret fritt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde det i våras, var väl 80-100 frågor om jag kommer ihåg rätt, blandad envals/flervals/rena skriv-svar. Har ngt minne av att man skulle räkna lite missvisning/deviation och skriva ner var man landade efter X nm enligt kurs Y ovan osv.

 

Vi hade 120 minuter på oss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, enligt dokumentet är det 72 frågor. 

 

Tack

 

Återkommer efter jag gjort den🙂

Redigerad av SilverFang

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klarade provet. 

 

Det var som sege skrev, olika sorters frågor. 

De flesta var med alternativ, sen fanns det frågor man behövde räkna ut kurs, missvisning och deviation osv, sjökort för kust och passare osv behövs. 

Det var 95 frågor fördelade på 7 delar, vissa frågor var man tvungen att ha rätt på alla för att det ska godkännas. 

 

Var knappt frågor om fyrkaraktär och ljus. 

Men en fråga om ett märke, och det var Moské som svar, lustigt nog ute bland vatten ska man lära sig det. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis SilverFang!

För att fylla i lite så kan jag bekräfta att även Kustskepparintygsproven centraliserats, och att det inte duger om man missar på ett av delområdena. Följande gäller resp delområde:

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev pannkaka:

Grattis SilverFang!

För att fylla i lite så kan jag bekräfta att även Kustskepparintygsproven centraliserats, och att det inte duger om man missar på ett av delområdena. Följande gäller resp delområde:

image.png

Betyder det att en provförrättare inte längre får sätta ihop ett prov på egen hand? Utan att de måste använda färdiga som de får från en central källa?
Dumt, eftersom det avsevärt ökar risken för provfusk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, så uppfattade jag min provförrättare. Han tyckte inte det var en bra förändring. Osäker dock om detta var helt genomfört i våras.

 

Uppfattade det som att det åtminstone skulle vara olika prov för ost- och västkust, eftersom kurserna använder olika övningssjökort beroende på var kursen hålls. Har också uppfattat att de centrala proven ska ändras fyra gånger per år. (Kanske någon intresserad kan verifiera allt detta hos ansvarig instans?)

Redigerad av pannkaka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag gjorde provet för Förarintyg sa förrättaren att vi i rummet hade olika prov, så det spelade ingen roll om vi tjuvkikade. 

I ett annat ställe jag gjorde SRC prov, sa förrättaren att han bara skriver ut och att frågorna kommer ut slumpmässigt. 

 

Ska göra provet för Kanalintyg, där får man använda sig av boken under provet fick vi veta. 

Redigerad av SilverFang

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 hours ago, SilverFang said:

Klarade provet. 

 

Var knappt frågor om fyrkaraktär och ljus. 

Men en fråga om ett märke, och det var Moské som svar, lustigt nog ute bland vatten ska man lära sig det. 

 

Först; GRATTIS!

 

Moské-frågan fick jag också, helt vansinnig. Jag fick nog rätt med uteslutning, kände igen de andra men inte den. Jag hittar inte det märket någonstans. Helt vansinnigt att fråga om något som inte finns i någon kursdokumentation, någon bok osv. Idioti.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 hours ago, SilverFang said:

Ska göra provet för Kanalintyg, där får man använda sig av boken under provet fick vi veta. 

När behövs kanalintyg? Eller är det mest för skojs skull?

 

Sugen på att ta kanalintyg, utsjöskeppare och lite annat när man ändå är i farten. Kul att lära sig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev sege:

När behövs kanalintyg? Eller är det mest för skojs skull?

 

Sugen på att ta kanalintyg, utsjöskeppare och lite annat när man ändå är i farten. Kul att lära sig.

 

När och om du ska gå i kanalerna genom Tyskland och Frankrike ner till medelhavet så krävs ett kanalintyg, och sedan måste båten ha ett visst antal hk eller en viss fart genom vattnet för att få lov att gå där om jag inte har helt fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dock krävs inget kanalintyg för Kiel-kanalen. Förmodligen för att den inte är del av ett flodnätverk och inte har nån egentlig ström i sig, och har annan typ av trafik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev SilverFang:

Kanalintyget är bara för skoj skull, ganska billigt för lära sig. 

 

"EUROPEISKA REGLER FÖR FÄRD PÅ INRE VATTENVÄGAR" kostar 204kr med frakt, provet kostar 500kr. 

 

https://www.nautic-center.se/sv-se/shop/europeiska-regler-for-fard-paa-inre-vattenvagar-baa-9789197327343

Kanalintyget, VHF och kustskepparn är väl dom enda som ger någon form av behörighet resten är väl bara för skojs skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Skoter:

Kanalintyget, VHF och kustskepparn är väl dom enda som ger någon form av behörighet resten är väl bara för skojs skull.

I Sverige:
- Kustskepparintyg
- SRC
- LRC (meningslös för segling i svenska vatten men reglerna gäller ju även här)

Kanalintyg används inte i Sverige, så det är väl tveksamt om man kan säga att det har nån juridisk betydelse här. Men man kan ju ta det här, och det har betydelse utomlands, så ja...
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att få ett certifikat bara för dig själv är också coolt, även om det inte har något juridiskt värde.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...