Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Gualof

Yanmar ysb8 problem

Rekommendera Poster

Har en yanmar ysb8 som startat o gått bra hela sommaren,men sist jag skulle ut så gick den lite orent en minut för att sedan då.startar inte igen eller tänder till.

var felsöker man först?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.skulle gärna vilja veta vart jag ska börja med det?finns väl ingen handpump på en sån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och personen i denna video har monterat en bränsleblåsa som man normalt har till utombordare för att förenkla luftningen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen,ska försöka,men verkar ju inte så enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Gualof:

Tack för tipsen,ska försöka,men verkar ju inte så enkelt.

Att lufta en dieselmotor är ju något man måste kunna om man har just en dieselmotor i sin båt, och helst bär man ju kunna göra det med förbundna ögon ifall man skulle råka ut för motorstopp mitt i natten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Gualof:

Har en yanmar ysb8 som startat o gått bra hela sommaren,men sist jag skulle ut så gick den lite orent en minut för att sedan då.startar inte igen eller tänder till.

var felsöker man först?

Om motorn gått bra sedan tidigare så skulle jag rekommendera att kolla efter föroreningar i tank, bränsleslangar och bränslefilter innan du sätter igång och börjar lufta systemet..

 

En qvickfix för att kolla om det är bränsleproblem eller motorproblem är att koppla en liten dunk med diesel direkt till insprutningspumpen och försöka få igång motorn med den bränsletillförseln.

 

Då får du en inkörsport till var du ska fortsätta felsökningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså bara en vanlig dunk,lossa slangen från filtret o stoppa ner den i dunken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Gualof:

Alltså bara en vanlig dunk,lossa slangen från filtret o stoppa ner den i dunken?

Du måste lufta även i detta fall.

Insprutningspumpen har inte mycket sugförmåga..

Om det sitter en luftblåsa i en insprutare så den bli blockerad.

 

För att eliminera alla felkällor med bränsletillförseln så ska dunken helat anslutas efter filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men alltså att lufta i rätt ordning då:öppna luftskruven på filtret,tills bara diesel kommer.nästa steg?

nån luftskruv på pumpen?trodde aldrig den va så komplicerad,gamla motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter nån manuell pump på dieselpumpen?vat knappt var den sitter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad har ni för vattenavskiljare efter tanken i era yanmar?ingen aning om vad jag har,så går nog inte hitta nytt filter.någon rekommendation på nåt bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 
Jag har en Virbosnipa med Yanmar YSB8-e. Båten är till salu!
Lufta systemet måste man göra lite då och då. Och det har hjälpt vid motorstopp. Speciellt om du kört tomt och bränslet tagit slut.  

Problemet med smuts i tanken löste jag enkelt - Jag bytte ut tanken mot en lös tank från Biltema  och använder inte båtens inbyggda tank.

Bifogar några sidor ur handboken. Jag har bara gjort punkt 1, 2, 3 och 4 .

Ysb8_24.jpeg

Ysb8_25.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också virbosnipan.jaså det räckt för dig med fyra första punkterna.trodde man måste fortsätta till spridaren.men då sitter det luftskruv då på insprutningspumpen?eller måste lossa något rör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom bara till första punkt i luftningen.öpnnade luftskruven några varv på filtret från tanken,men där kom inte en droppe diesel.filtret verkade va Mahle 17w06,men hittar inget sånt på google.kom på när jag kom hem,att jag inte hade tändningen på,sitter ju en elpump en bit ifrån filtret,så den måste kanske va igång då..?

bild2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gualof och jag har skrivit lite meddelanden och jag hoppas han klarar motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla tips här!

fasta tanken bortkopplad o får rengöras sen,dieselalger o stopp i bränsleslang o förfilter.

ersatt tills vidare med 24 liters trycktank,dieseln filtrerad o tillsatt additiv.

så tack,bra forum.

IMG20221016163738.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...