Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Helleman

Vinterkonservera Volvo Penta 5,7 GXi

Rekommendera Poster

Har sökt på forumet men inte lyckats hitta svar på min specifika fråga angående vinterkonservering av en bensinmotor med insprutning.

Hur gör ni med konserveringen av själva förbränningsutrymmet?

På min förra båt hade jag en förgasarmotor och på den sprutade jag Tectyl vinterkonserveringsspray in i förgasaren under drift (flamdämpare bortmonterad).

Jag har förstått att detta inte är att rekommendera på en motor med insprutning.

Har läst om att man kan köra på någon slags konserveringsbränsle. Gör någon av er det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konserveringsbränsle 1_20200627_0005_NEW.jpg

Konserveringsbränsle 2_20200627_0001_NEW.jpg

Konserveringsbränsle 3_20200627_0001_NEW.jpg

Konserveringsbränsle 4_20200627_0001_NEW.jpg

Redigerad av Rollen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Rollen:

Konserveringsbränsle 1_20200627_0005_NEW.jpg

Konserveringsbränsle 2_20200627_0001_NEW.jpg

Konserveringsbränsle 3_20200627_0001_NEW.jpg

Konserveringsbränsle 4_20200627_0001_NEW.jpg

Tack! Hade faktiskt en tanke att göra ungefär så, men funderade lite på om folk verkligen gör detta eller om det är en överdriven instruktion från motortillverkarna för att klara sig från garantiåtgärder.

Gör du enligt detta Rollen?

 

Jag tänker att jag kör denna rutinen, sen efter det så kör jag snabbt igenom glykol genom sjövattensystemet. Borde ju inte förstöra ovanstående procedur om jag då kör på samma bränsleblandning, eller hur?

 

Oavsett så stort tack för instruktionen. Nu vet jag exakt tid och varvtal till och med, 👍

Redigerad av Helleman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en sak; bränsleslangen mellan lågtryckspump och bränsleslang, behöver den primas med bränsle, och isf, skulle det funka att använda en bränsleslang med primerblåsa likt denna: https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/bransleslangar/bransleslang-8-mm-2000047725

 Funderar på om det är helt tätt på pumpsidan så att det inte går att pumpa bränsle med primerblåsan?

Eller hur gör ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tanken använder vi. Vi kopplar slangen på ingången till filtret och fyller filtret med blåsan innan vi startar motorn. Sitter en avstängningskran i änden på slangen, för att undvika spill. 

IMG_1810[1].JPG

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-08 vid 13:39 skrev Rollen:

Den här tanken använder vi. Vi kopplar slangen på ingången till filtret och fyller filtret med blåsan innan vi startar motorn. Sitter en avstängningskran i änden på slangen, för att undvika spill. 

 

Jaha, ok, innan filtret? Betyder det att ni alltså byter filter först?

Tänkte mig en sån där tank samt slang med blåsa faktiskt.

Var får man tag i avstägningskranen? Är det en vanlig vvs-ballofix?

Hur vet jag att filtret blivit fullt? Stummnar blåsan då kanske, precis som med en utombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...