Jump to content
Saturday 03 December 2022
Helleman

Vinterkonservera Volvo Penta 5,7 GXi

Recommended Posts

Har sökt på forumet men inte lyckats hitta svar på min specifika fråga angående vinterkonservering av en bensinmotor med insprutning.

Hur gör ni med konserveringen av själva förbränningsutrymmet?

På min förra båt hade jag en förgasarmotor och på den sprutade jag Tectyl vinterkonserveringsspray in i förgasaren under drift (flamdämpare bortmonterad).

Jag har förstått att detta inte är att rekommendera på en motor med insprutning.

Har läst om att man kan köra på någon slags konserveringsbränsle. Gör någon av er det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du kan ju blanda lite, 2%, 2 taktsolja i bränslet alternativt ta bort tändstiften och spraya in lite konserveringsolja.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Konserveringsbränsle 1_20200627_0005_NEW.jpg

Konserveringsbränsle 2_20200627_0001_NEW.jpg

Konserveringsbränsle 3_20200627_0001_NEW.jpg

Konserveringsbränsle 4_20200627_0001_NEW.jpg

Edited by Rollen
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 timmar sedan skrev Rollen:

Konserveringsbränsle 1_20200627_0005_NEW.jpg

Konserveringsbränsle 2_20200627_0001_NEW.jpg

Konserveringsbränsle 3_20200627_0001_NEW.jpg

Konserveringsbränsle 4_20200627_0001_NEW.jpg

Tack! Hade faktiskt en tanke att göra ungefär så, men funderade lite på om folk verkligen gör detta eller om det är en överdriven instruktion från motortillverkarna för att klara sig från garantiåtgärder.

Gör du enligt detta Rollen?

 

Jag tänker att jag kör denna rutinen, sen efter det så kör jag snabbt igenom glykol genom sjövattensystemet. Borde ju inte förstöra ovanstående procedur om jag då kör på samma bränsleblandning, eller hur?

 

Oavsett så stort tack för instruktionen. Nu vet jag exakt tid och varvtal till och med, 👍

Edited by Helleman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kom på en sak; bränsleslangen mellan lågtryckspump och bränsleslang, behöver den primas med bränsle, och isf, skulle det funka att använda en bränsleslang med primerblåsa likt denna: https://www.biltema.se/bat/batmotor/bransletillbehor/bransleslangar/bransleslang-8-mm-2000047725

 Funderar på om det är helt tätt på pumpsidan så att det inte går att pumpa bränsle med primerblåsan?

Eller hur gör ni?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den här tanken använder vi. Vi kopplar slangen på ingången till filtret och fyller filtret med blåsan innan vi startar motorn. Sitter en avstängningskran i änden på slangen, för att undvika spill. 

IMG_1810[1].JPG

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2022-10-08 vid 13:39 skrev Rollen:

Den här tanken använder vi. Vi kopplar slangen på ingången till filtret och fyller filtret med blåsan innan vi startar motorn. Sitter en avstängningskran i änden på slangen, för att undvika spill. 

 

Jaha, ok, innan filtret? Betyder det att ni alltså byter filter först?

Tänkte mig en sån där tank samt slang med blåsa faktiskt.

Var får man tag i avstägningskranen? Är det en vanlig vvs-ballofix?

Hur vet jag att filtret blivit fullt? Stummnar blåsan då kanske, precis som med en utombordare?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...