Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Yopphedi

Ankarspel, bogpropeller, plast eller lyx

Rekommendera Poster

3 minuter sedan skrev raol:

Hmm, när jag ser vår båt utifrån kan jag inte fatta hur man ens kan stå rak där inne för att den ser så liten ut. Ändå går det alldeles utmärkt. Så för mig är det då rakt motsatt.

Du kanske är kort i rocken?

Man kan ju ibland undra hur definitionen för ”ståhöjd” och ”fullängdskojer” lyder. Kanske har man

mätt på  pygmeér av genomsnittlig normallängd. När det gäller kojerna, sovplatserna, kanske man 

refererar till nyförälskade pygmeér…. 
Jo båtar ser mycket större ut då man betraktar dem snett underifrån, då de står på land, särskilt segelbåtar. Inget konstigt med det, det är ju inte ens en synvilla.

 

Men mitt råd kvarstår, och kolla noga på båtar, och då som flera redan skrivit, om du tvingas välja båt efter de dyra hjälpmedlen, välj båten med bogpropeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev raol:

Jag förstår inte varför alla såna ska vara så fula. Men de är säkert jättefina inuti.

Tyvärr har de skrov som maximerar svall. Ser man en sån där bör man genast se till att öka avståndet så mycket som möjligt innan vågorna kommer. Den typen av båtar har genererat de kraftigaste svallvågor jag nånsin upplevt. Båten föll en meter och saker skakade loss inne i salongen.

 

Tycker Fleming 55 är en väldigt snygg båt och under 8-9 knop drar den nästan inga svall alls. Drar man däremot på så blir det såklart grova svall. Men vi har väl sjövärdiga båtar? ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Du kanske är kort i rocken?

Man kan ju ibland undra hur definitionen för ”ståhöjd” och ”fullängdskojer” lyder.

Nä, nyss stigen ur sängen nosar jag på 179 cm. Så hyfsat normal.

Full ståhöjd skulle jag se som minst 185 cm. Då kan ca 90 procent av den vuxna befolkningen stå rak. Ca 80 procent av männen och nästan 100 procent av kvinnorna.

Fullängdskoj är minst 200 cm, anser jag. Min säng hemma är 200 cm och kortare skulle jag inte kunna sova i.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte ge min input i val av båt, i en annan synvinkel, underhållskostnader och svårighet. 

 

Aquador 23, jättevanlig och bra förstabåt. De flesta har dieselmotor D3-190 vilket ofta är att föredra med mindre bränslekostnader, och i mina ögon bättre driftsäkerhet än amerikanare med bensin V8.

Alla mekaniker (om du nu tänkt ta in hjälp för service mm)  jobbar gärna med aquador om än lite trångt. Men allt ombord är vanliga märkesprodukter (lampor, ankarspel, värmare, kylskåp, landström, mätare, fönster mm) så det mesta går att få tag på vid eventuella reparationer. 

 

Sedan kommer vi till Sea Ray, "alla" sea ray innan typ 2015 är det tveksam kvalitet på. Inte kanske båten (plasten) i sig, men all kringutrustning. Därav de billigare priserna. Motorerna är ofta dåligt servade av en en hemma mek som inte ens vet vad knän och limpor är. Bälgbyten som ligger efter med flera år. Mycket utrustning som bara finns att köpa reservdelar i USA och utrustning som vi svenska verkstäder inte är vana med. Mycket som ofta strular. Kylskåp, brytarpaneler, vvb, landström, uttag, ankarspel, mm är produkter som är svåra att få tag på i sverige och som vid reparation ofta får byggas om för att passa våra svenska mått. 

 

Jag jobbar mycket med att laga "garanti" ärenden åt sålda båtar via båtförmedlare. Sea ray toppar listan med marginal, vi pratar läckande styrtappar, el ombord funkar dåligt, värmare strular, knän läcker, dålig motorgång, läckage fönster och mycket mer. Istället med Aquador så händer reklamationer knappast, vid otur så är det någon batteriladdare som pajat eller en lampa i taket, produkter som finns i närmaste båttillbehörsbutik. 

 

Jag känner många mekaniker och båtförmedlare som helst inte rör gamla sea ray båtar (desamma gäller de flesta gamla amerikanare) pga mycket problem och dåligt underhålla.

 

Med denna text kanske jag trampar många på tårna, om främst ägare till sea ray... Men det här är min uppfattning och mina kollegors. 

 

Jag rekommenderar finsk byggda båtar om du är ute i samma klass som aquador 23. Kolla gärna Yamarin 68 DC som bör ligga i samma prisklass. Yamarin 76 dc om plånboken tillåter. Utombordare bra mycket billigare att underhålla än inombordare också. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@niklassOkej, så du höjer en liten varningsflagg för sea ray alltså. Hur är det med de andra amerikanska båttillverkarna typ chaparral, monterey, larson m.fl.?

 

Yamarin 68/76 DC har jag kikat på, riktigt fina, men de faller förmodligen på avsaknaden av separat toa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-10 vid 08:23 skrev Yopphedi:

@niklassOkej, så du höjer en liten varningsflagg för sea ray alltså. Hur är det med de andra amerikanska båttillverkarna typ chaparral, monterey, larson m.fl.?

 

Yamarin 68/76 DC har jag kikat på, riktigt fina, men de faller förmodligen på avsaknaden av separat toa.

 

 

Ja tyvärr en varningsflagg för amerikanarna. Detsamma gäller deras syskon som du nämner, även fast min erfarenhet är mindre med de modellerna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar, då har jag mer kött på benen! Det blir till att åka och kika och överväga fördelar och nackdelar med de olika alternativen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-09 vid 09:46 skrev Niklasss:

Tänkte ge min input i val av båt, i en annan synvinkel, underhållskostnader och svårighet. 

 

Aquador 23, jättevanlig och bra förstabåt. De flesta har dieselmotor D3-190 vilket ofta är att föredra med mindre bränslekostnader, och i mina ögon bättre driftsäkerhet än amerikanare med bensin V8.

Alla mekaniker (om du nu tänkt ta in hjälp för service mm)  jobbar gärna med aquador om än lite trångt. Men allt ombord är vanliga märkesprodukter (lampor, ankarspel, värmare, kylskåp, landström, mätare, fönster mm) så det mesta går att få tag på vid eventuella reparationer. 

 

Sedan kommer vi till Sea Ray, "alla" sea ray innan typ 2015 är det tveksam kvalitet på. Inte kanske båten (plasten) i sig, men all kringutrustning. Därav de billigare priserna. Motorerna är ofta dåligt servade av en en hemma mek som inte ens vet vad knän och limpor är. Bälgbyten som ligger efter med flera år. Mycket utrustning som bara finns att köpa reservdelar i USA och utrustning som vi svenska verkstäder inte är vana med. Mycket som ofta strular. Kylskåp, brytarpaneler, vvb, landström, uttag, ankarspel, mm är produkter som är svåra att få tag på i sverige och som vid reparation ofta får byggas om för att passa våra svenska mått. 

 

Jag jobbar mycket med att laga "garanti" ärenden åt sålda båtar via båtförmedlare. Sea ray toppar listan med marginal, vi pratar läckande styrtappar, el ombord funkar dåligt, värmare strular, knän läcker, dålig motorgång, läckage fönster och mycket mer. Istället med Aquador så händer reklamationer knappast, vid otur så är det någon batteriladdare som pajat eller en lampa i taket, produkter som finns i närmaste båttillbehörsbutik. 

 

Jag känner många mekaniker och båtförmedlare som helst inte rör gamla sea ray båtar (desamma gäller de flesta gamla amerikanare) pga mycket problem och dåligt underhålla.

 

Med denna text kanske jag trampar många på tårna, om främst ägare till sea ray... Men det här är min uppfattning och mina kollegors. 

 

Jag rekommenderar finsk byggda båtar om du är ute i samma klass som aquador 23. Kolla gärna Yamarin 68 DC som bör ligga i samma prisklass. Yamarin 76 dc om plånboken tillåter. Utombordare bra mycket billigare att underhålla än inombordare också. 

 

Vet inte vart jag ska börja med alla konstiga påståenden...

Vi kan börja med att du rekommenderar Volvo Pentas genom tidernas sämsta(välkänt) motor D3 och beskriver den som driftsäker?

Redan där måste jag ifrågasätta om du verkligen jobbar med båtar?

Att alla Sea Ray innan 2015 skulle har dålig kvalité är ganska skrattretande och vi hamnar direkt på meningen ovan denna tyvärr

Lätt att häva ur sig saker utan fakta och kunnighet

Du nämner tex läckande styrtappar och limpor och javisst förekommer det på Sea Ray men likaså på Aquador som med bensinmotor och till viss del diesel har exakt samma Mercruisermotorer, sköld och drev

Sea Ray och Aquador har inte bara samma leverantör av motorer och utan stor del av just kringutrustningen är samma saker så som på väldigt många andra fabrikat alltså tvärtemot vad du påstår

Aqaudor och Sea Ray hade till och med samma ägare Brunswick under många år tills 2018 då Nimbus köpte Aquador så givetvis är det mycket av kringutrustning som är samma

 

Du nämner försenade bälgbyten, dålig motorgång, strulande värmare mm mm

Vad har detta med Sea Ray att göra? Det mesta du nämner har med ägaren att göra och allt du nämner är också väldigt uppenbara fel som en ev köpare/besiktningsman upptäcker

Eftermonterad värmare vad har det med Sea Ray att göra?

Ägare som inte bryr sig finns som alltid i alla läger

Det är även så att det finns mycket fler Sea Ray än Aquador i Sverige så det skulle vara underligt om dessa inte dök upp oftare på marinor för jobb kontra Aquador

 

Vad är det på en Sea Ray som svenska mekaniker inte är vana vid? Snälla förklara

Blev först full i skratt av påståendet men sen tänkte jag till och det kanske är seriöst sagt och så du känner

Förklarar i så fall en hel del i det inlägg och resonemang samt uppenbara okunnighet om båtar...

 

Sea Ray och Aquador är byggda för olika marknader och skiljer självklart men det är absolut inte så som Niklasss skriver

 

Niklasss antyder att alla mekar gärna jobbar gärna med Aquador. Själv och de mekar jag känner skulle alla dagar i veckan välja att serva eller reparera en motor i en Sea Ray kontra Aquador pga utrymme mm

 

Mitt råd till trådskaparen är att ta det Niklasss skriver med en stor nypa salt, åk och titta på båtarna du är intresserad av

Du ser ganska snabbt om båten är misskött eller ej och ha även med dig att varvskött ej betyder välskött

Ta reda på historik. Många USA-båtar som importerats kommer från Florida med vatten och klimat som tar hårt om de ligger utomhus. Ofta därför du ser Sea Ray med bytt motor då de i regel saknar sötvattenskylning och gått i väldigt salt vatten

Skulle du också kolla på tex chaparral, monterey, larson så kommer du märka att Sea Ray håller högre kvalité men det skiljer också i priser

Som alltid och oavsett märke gäller det att hitta rätt båt

 

 

P.S nej jag äger ingen Sea Ray men har ägt några genom åren i storlek 29-40 fot samt vänner som haft väldigt många olika modeller

Har även erfarenhet samt grejat med Aquador så kan även dessa båtar 

Ägt och skruvat med mängder av olika båtar och nej Aquador är inget som imponerar 

 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm..okey, så vad är att föredra? En svensksåld sea ray med äldre motor eller en floridabåt med bytt motor? Allt annat lika.

Alltså ska man generellt undvika importerade båtar?

Förstår att det är svårt att svara på, så många parametrar att väga in, men generellt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Yopphedi:

Hmm..okey, så vad är att föredra? En svensksåld sea ray med äldre motor eller en floridabåt med bytt motor? Allt annat lika.

Alltså ska man generellt undvika importerade båtar?

Förstår att det är svårt att svara på, så många parametrar att väga in, men generellt.

 

 

Kan du inte själv avgöra vad som är ett bra köp genom att gå igenom båten och ställa de rätta frågorna till en säljare så tycker jag att du ska ta med någon som är duktig på båtar eller kanske anlita en besiktningsman med gott renommé?
Det är ju ändå ganska mycket pengar i de båtar som diskuteras i tråden och jag håller med @Capitan, det finns välvårdade importbåtar som är skötta av entusiaster och det finns svensksålda och på varv "misskötta" båtar som på pappret borde vara felfria men som är dåliga köp, så det är dumt att generalisera.
Till varvens försvar (de som sköter sig) ska tilläggas att fast varvet/ mekanikern rekommenderar ägaren vad som ska göras och bytas så finns det båtägare som snålar och ber dem att bara göra det allra nödvändigaste och sen hävdar båtägaren vid försäljning att båten minsann är varvskött och det är den ju, men inte nödvändigtvis enligt tillverkarens rekommendationer.
 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Capitan:

 

Vet inte vart jag ska börja med alla konstiga påståenden...

Vi kan börja med att du rekommenderar Volvo Pentas genom tidernas sämsta(välkänt) motor D3 och beskriver den som driftsäker?

Redan där måste jag ifrågasätta om du verkligen jobbar med båtar?

Att alla Sea Ray innan 2015 skulle har dålig kvalité är ganska skrattretande och vi hamnar direkt på meningen ovan denna tyvärr

Lätt att häva ur sig saker utan fakta och kunnighet

Du nämner tex läckande styrtappar och limpor och javisst förekommer det på Sea Ray men likaså på Aquador som med bensinmotor och till viss del diesel har exakt samma Mercruisermotorer, sköld och drev

Sea Ray och Aquador har inte bara samma leverantör av motorer och utan stor del av just kringutrustningen är samma saker så som på väldigt många andra fabrikat alltså tvärtemot vad du påstår

Aqaudor och Sea Ray hade till och med samma ägare Brunswick under många år tills 2018 då Nimbus köpte Aquador så givetvis är det mycket av kringutrustning som är samma

 

Du nämner försenade bälgbyten, dålig motorgång, strulande värmare mm mm

Vad har detta med Sea Ray att göra? Det mesta du nämner har med ägaren att göra och allt du nämner är också väldigt uppenbara fel som en ev köpare/besiktningsman upptäcker

Eftermonterad värmare vad har det med Sea Ray att göra?

Ägare som inte bryr sig finns som alltid i alla läger

Det är även så att det finns mycket fler Sea Ray än Aquador i Sverige så det skulle vara underligt om dessa inte dök upp oftare på marinor för jobb kontra Aquador

 

Vad är det på en Sea Ray som svenska mekaniker inte är vana vid? Snälla förklara

Blev först full i skratt av påståendet men sen tänkte jag till och det kanske är seriöst sagt och så du känner

Förklarar i så fall en hel del i det inlägg och resonemang samt uppenbara okunnighet om båtar...

 

Sea Ray och Aquador är byggda för olika marknader och skiljer självklart men det är absolut inte så som Niklasss skriver

 

Niklasss antyder att alla mekar gärna jobbar gärna med Aquador. Själv och de mekar jag känner skulle alla dagar i veckan välja att serva eller reparera en motor i en Sea Ray kontra Aquador pga utrymme mm

 

Mitt råd till trådskaparen är att ta det Niklasss skriver med en stor nypa salt, åk och titta på båtarna du är intresserad av

Du ser ganska snabbt om båten är misskött eller ej och ha även med dig att varvskött ej betyder välskött

Ta reda på historik. Många USA-båtar som importerats kommer från Florida med vatten och klimat som tar hårt om de ligger utomhus. Ofta därför du ser Sea Ray med bytt motor då de i regel saknar sötvattenskylning och gått i väldigt salt vatten

Skulle du också kolla på tex chaparral, monterey, larson så kommer du märka att Sea Ray håller högre kvalité men det skiljer också i priser

Som alltid och oavsett märke gäller det att hitta rätt båt

 

 

P.S nej jag äger ingen Sea Ray men har ägt några genom åren i storlek 29-40 fot samt vänner som haft väldigt många olika modeller

Har även erfarenhet samt grejat med Aquador så kan även dessa båtar 

Ägt och skruvat med mängder av olika båtar och nej Aquador är inget som imponerar 

 

 

 

 

Vad bra att du kan rätta mig vad JAG tycker (!?) 

Jag börjar mitt inlägg i vad JAG har för input och tycke om de 2 båtvalen. 

 

Absolut, D3:an är inte Volvos mest felfria motor, men i 99% av fallen funkar dom mycket bra. 

 

Att sedan jämföra en besinare i en aquador mot en bensinare i en sea ray är fullkomligen irrelevant, absolut hade jag rekommenderat att ha  en bensinare i aquadoren hade jag försått ditt påstående, men nu jämförde jag aquador diesel (som är absolut vanligast) mot sea ray bensinare. 

 

Att även påstå att sea ray och aquador har samma utrustning och kvalitet för att de har samma ägare har inget med saken att göra. Är en VW Polo samma kvalitet som Bugatti bara för att Volkswagen group äger båda tillverkarna? 

 

Sedan de problem jag nämner som är vanliga på sea ray båtar som du säger emot. Jag förklarar hur det ser ut på marknaden, vad vi ser på dagarna, vad mina kollegor och vänner i samma bransch ser på dagarna. Det ÄR fakta att det är mycket strul med sea ray. Och i de flesta fall handlar det om bristande underhåll och jag ska förklara vad det har med sea ray att göra. Sea ray är mycket båt för pengarna, de är billiga, prisvärda eller vad man vill kalla det. Det resulterar i att ett visst klientel skaffar dessa båtar för att de är billiga för sin storlek. Sedan förstår de inte underhållskostnaderna med en större båt och väljer då att ge vika på service mm.  Det har i sig inget direkt med Sea Ray som tillverkare att göra, men med pga vår marknad som jag nyss förklara så brister underhållet på dessa båtar med resultat som jag skrev i mitt första svar.  

 

Jämfört mot aquador som är mindre båt för pengarna än sea ray, så är båtarna ofta oerhört dyra även efter 10-15 år. Det resulterar i att man oftare bryr sig mer om sin båt om den kostar så pass mycket mer och då har lättare att förstå kostnaderna i att underhålla den i bra skick.

 

Det finns massa olika jämförelser med olika märken att göra, finns säkert flera tillverkare som slår aquador på fingrarna. Men i detta fall så jämförs Aquador 23 och Sea Ray.

 

Angående utrustning i sea ray som inte förekommer i sverige (normalt sett) kan jag ge dig flera exempel. Landströmmen är omvandlad från 120 till 230 volt i många fall, produkter som inte finns i sverige. Apparater som går på 120 volt som inte går att ersätta när de pajar. Märken på kylskåp som är okända och med andra standard mått än de vi har i sverige.  Varmvattenberedare som inte finns att tillgå i sverige. Air condition system som är mycket ovanliga och många mekaniker inte känner till eller kan serva/reparera. De flesta av dessa system kan man såklart bygga om till svenska mått, men är ofta onödigt kostsamt. 

 

Sen att många inte vill jobba med sea ray handlar inte om utrymmet i båten som du beskriver. Det handlar  TILL EXEMPEL om att om jag som mekaniker är och byter tändstift i motorn och limpan har droppat ner vatten i tändstifthålet som sedan gjort att tändstiftet rostat fast. Om jag då bryter av tändstiftet, vem tror du står för den reparationen? Jo företaget och inte ägaren. Eller om en mekaniker är och servar motorn som är dåligt underhållen och sedan 1 vecka efter servicen så tappar 1 cyl komp. Då kommer självklart ägaren försöka skylla detta på företaget som servat den, men i grund och botten handlar det om en redan innan dåligt underhållen motor. Alltså vad jag försöker säga är att man vill inte jobba med motorer eller utrustning som är dåligt underhållna pga risken att få backjobb som man inte är skyldig till. 

 

I ditt svar till mig vrider och vänder du på mina ord för att få det att låta värre, det är bara onödigt, tack.

 

Sedan att sitta och anklaga, påstå och ifrågasätta min yrkesroll är ytterst kränkande och tråkigt agerat. Bara för du läser en text DU inte håller med om så behöver du inte anklaga mig för det.

 

Jag förklarade vad vi som mekaniker ser med sea ray båtar på vardagen, vi som JOBBAR med det. Om du då som lekman inom yrket (som jag förstår det i din text) ska motsäga oss som mekaniker så måste du ha en oerhört kärlek till sea ray eller bara gillar säga emot folk på nätet :)  Jag varnade att min text skulle trampa folk på tårna, och ja dina verkade bli redigt mosade....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-13 vid 10:12 skrev Yopphedi:

Hmm..okey, så vad är att föredra? En svensksåld sea ray med äldre motor eller en floridabåt med bytt motor? Allt annat lika.

Alltså ska man generellt undvika importerade båtar?

Förstår att det är svårt att svara på, så många parametrar att väga in, men generellt.

 

 

 

Svensksålda Sea Ray kryllar det inte av

Går tyvärr inte att generalisera. Finns tex väldigt fina Floridabåtar som alltid legat inomhus och endast varit i vattnet när de används osv då det är väldigt vanligt med denna typ av förvaring

Dessa båtar spolas alltid av och motorn körs igenom med sötvatten innan den hamnar på sin "pallplats"

Likaså mängder av i våra ögon lik som alltid förvaras i vattnet eller på lift i den starka solen med motorer som aldrig körs igenom med sötvatten

Generellt vill jag påstå att det är ganska enkelt att se hur en båt varit skött eller vilket liv den levt om man har ett lite vant öga och kunnighet om båtar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-13 vid 21:58 skrev Niklasss:

Vad bra att du kan rätta mig vad JAG tycker (!?) 

Jag börjar mitt inlägg i vad JAG har för input och tycke om de 2 båtvalen. 

 

Absolut, D3:an är inte Volvos mest felfria motor, men i 99% av fallen funkar dom mycket bra. 

 

Att sedan jämföra en besinare i en aquador mot en bensinare i en sea ray är fullkomligen irrelevant, absolut hade jag rekommenderat att ha  en bensinare i aquadoren hade jag försått ditt påstående, men nu jämförde jag aquador diesel (som är absolut vanligast) mot sea ray bensinare. 

 

Att även påstå att sea ray och aquador har samma utrustning och kvalitet för att de har samma ägare har inget med saken att göra. Är en VW Polo samma kvalitet som Bugatti bara för att Volkswagen group äger båda tillverkarna? 

 

Sedan de problem jag nämner som är vanliga på sea ray båtar som du säger emot. Jag förklarar hur det ser ut på marknaden, vad vi ser på dagarna, vad mina kollegor och vänner i samma bransch ser på dagarna. Det ÄR fakta att det är mycket strul med sea ray. Och i de flesta fall handlar det om bristande underhåll och jag ska förklara vad det har med sea ray att göra. Sea ray är mycket båt för pengarna, de är billiga, prisvärda eller vad man vill kalla det. Det resulterar i att ett visst klientel skaffar dessa båtar för att de är billiga för sin storlek. Sedan förstår de inte underhållskostnaderna med en större båt och väljer då att ge vika på service mm.  Det har i sig inget direkt med Sea Ray som tillverkare att göra, men med pga vår marknad som jag nyss förklara så brister underhållet på dessa båtar med resultat som jag skrev i mitt första svar.  

 

Jämfört mot aquador som är mindre båt för pengarna än sea ray, så är båtarna ofta oerhört dyra även efter 10-15 år. Det resulterar i att man oftare bryr sig mer om sin båt om den kostar så pass mycket mer och då har lättare att förstå kostnaderna i att underhålla den i bra skick.

 

Det finns massa olika jämförelser med olika märken att göra, finns säkert flera tillverkare som slår aquador på fingrarna. Men i detta fall så jämförs Aquador 23 och Sea Ray.

 

Angående utrustning i sea ray som inte förekommer i sverige (normalt sett) kan jag ge dig flera exempel. Landströmmen är omvandlad från 120 till 230 volt i många fall, produkter som inte finns i sverige. Apparater som går på 120 volt som inte går att ersätta när de pajar. Märken på kylskåp som är okända och med andra standard mått än de vi har i sverige.  Varmvattenberedare som inte finns att tillgå i sverige. Air condition system som är mycket ovanliga och många mekaniker inte känner till eller kan serva/reparera. De flesta av dessa system kan man såklart bygga om till svenska mått, men är ofta onödigt kostsamt. 

 

Sen att många inte vill jobba med sea ray handlar inte om utrymmet i båten som du beskriver. Det handlar  TILL EXEMPEL om att om jag som mekaniker är och byter tändstift i motorn och limpan har droppat ner vatten i tändstifthålet som sedan gjort att tändstiftet rostat fast. Om jag då bryter av tändstiftet, vem tror du står för den reparationen? Jo företaget och inte ägaren. Eller om en mekaniker är och servar motorn som är dåligt underhållen och sedan 1 vecka efter servicen så tappar 1 cyl komp. Då kommer självklart ägaren försöka skylla detta på företaget som servat den, men i grund och botten handlar det om en redan innan dåligt underhållen motor. Alltså vad jag försöker säga är att man vill inte jobba med motorer eller utrustning som är dåligt underhållna pga risken att få backjobb som man inte är skyldig till. 

 

I ditt svar till mig vrider och vänder du på mina ord för att få det att låta värre, det är bara onödigt, tack.

 

Sedan att sitta och anklaga, påstå och ifrågasätta min yrkesroll är ytterst kränkande och tråkigt agerat. Bara för du läser en text DU inte håller med om så behöver du inte anklaga mig för det.

 

Jag förklarade vad vi som mekaniker ser med sea ray båtar på vardagen, vi som JOBBAR med det. Om du då som lekman inom yrket (som jag förstår det i din text) ska motsäga oss som mekaniker så måste du ha en oerhört kärlek till sea ray eller bara gillar säga emot folk på nätet :)  Jag varnade att min text skulle trampa folk på tårna, och ja dina verkade bli redigt mosade....

 

Nej 99% av D3 funkar absolut inte bra/tillfredställande och det är inte särskilt schysst att påstå detta för en båtköpare när verkligheten ser helt annan ut

Väldigt trevlig motor när den funkar som den ska men det är en motor man bör undvika vilket vilken pentamek som helst kan intyga

Att en omvandlare 220/110 skulle vara ett problem har lite svårt att se. En mycket enkel pryl med två kablar in och två ut

Kan inte heller se problemet med 110V apparater i båt. När de går sönder så ersätter man de helt enkelt med 220V vilket inte alls är särskilt problematiskt

Båtar som haft 110V och varit i Sverige några år brukar i regel ha delar av eller alla 110V apparater bytta

Och nej det sitter inga okända prylar i en Sea Ray. Allt är från stora välkända märken av bra kvalite. Att dessa är okända för DIG är en helt annan sak

Nu finns det ju inte AC/värmeanläggning av den typ du syftar på i Aquador 23 men de anläggningar som sitter i Sea Ray är av samma fabrikat som de flesta Nordiska båtbyggare monterar i de båtar som sälj till tex Medelhavet

Säger Dometic dig något? Stora i hela världen och även i Sverige och lagerför båda nya anläggningar och reservdelar på två olika ställen i Sverige

Går tex Attwood varmvattenberedaren sönder i en Sea Ray så är den enkelt bytt mot tex en Isoterm

Attwood är likt Isoterm är kopplad med flexibla slangar och kablar. Ev nån koppling som kan behövas bytas på sin höjd

 

Ser du samma problem med tex Princess och Fairline som inte heller har samma prylar som en Aquador?

Eller tex en båt som är lite äldre där en ny pryl inte passar rätt av?

 

Om du eller företaget du jobbar åt blir ansvarig för att ett tändstift skulle gå av på en uppenbart rostskadad motor så få ni skylla er själva om ni tar på er kostnaden förutsatt att ni inte klantat er

De flesta båtägare skulle förstå genom att ni visar foton

Ni har även rätt i sak och juridiskt

Normalt vid ett sådant scenario så kontaktas kunden och informeras om hur det ser samt vilka problem som kan uppstå

 

Får dessvärre stå kvar vid min ståndpunkt i att jag ifrågasätter din yrkesroll pga vad du skriver och känner du dig kränkt så får du skaffa mer kunskap om båtar

Du framstår som väldigt trångsynt och enkelspårig i din yrkesroll

 

Har absolut ingen förkärlek till Sea Ray. Inte ägt någon på snart tio 

Har inte heller nån förkärlek till att säga emot folk på nätet

Däremot så har jag inga problem med att säga till när folk har uppenbart fel och kommer med konstiga rekommendationer 

 

Jag skulle alla dagar i veckan hellre köpa en ägareskött båt än en som är varvsskött 

De ägare som inte sköter sina båtar rätt och inte har rätt kunskap ja där syns det tydligt så de väljer man bort alt pris därefter

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...