Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Yopphedi

Ankarspel, bogpropeller, plast eller lyx

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nu såhär på höstkanten sitter jag och funderar på att byta ut min 5.5 m bowrider till en lite större bobar båt.

Användningsområdet kommer att vara enstaka övernattningar, men främst dagsturer. Vi som kommer att  åka är en familj bestående av två vuxna och två barn i åldrarna 8 och 10.

 

Fråga 1:

Efter att ha sonderat marknaden har jag kommit fram till att jag lutar åt en aquador 23 alternativt någon amerikanskt typ sea ray 240 sundancer.

 

Fördelarna med den amerikanska är:

+bättre kojplatser

+mindre teak

+verkar lättare att hitta med utbytt/nyare motor

+ mindre teak och känns mer oöm

 

-högre och därmed svårare att manövrera i hamn?

-köket i kabinen

 

Aquador

+ Lite mindre (ja, jag ser det som en fördel, lättare att hantera vid tilläggning)

+ skarndäck

+lyxigare

+lättare att hitta med ankarspel och bogpropeller

+kök ute

 

-Känns som det blir lite mer att ta hand om i och med mycket teak

-sämre boplatser

 

Är det någon som har någon vettig input så tar jag gärna emot.

 

Fråga  2:

Eftersom jag är hyfsat ny på sjön (3 säsonger) och fortfarande känner mig lite osäker på tilläggning vill jag gärna ha lite hjälpmedel om jag kliver upp i storlek.

Så vad tycker ni underlättar livet på sjön mest? Ankarspel eller bogpropeller?

Vilket av de  båda alternativen är dyrast att komplettera med i efterhand? Tänker om man hittar ett bra exemplar som saknar det ena eller andra...eller båda.

 

MVH 

Yoppheidi

 

edit:

typo

 

 

 

 

 

Redigerad av Yopphedi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har ryggproblem eller liknande, så är ankaret som behövs för den storleken båt knappast ett problem. Ankarspel borde därför vara lite lägre prioriterat.

Bogpropeller gör mer nytta om båten är lätt och grund, som de flesta planande eller halvplanande motorbåtar är, i synnerhet när de är höga med mycket vindfång. Så där skulle jag lägga prion i din situation.


Att eftermontera en bogpropeller är jobbigt och dyrt, eller i värsta fall närmast omöjligt (beroende på vad som finns inne i båten just där).
Att eftermontera ett ankarspel är lätt. Allt är ovanför vattenlinjen och i det enklaste fallet handlar det bara om att borra några hål, skruva i några skruvar och se till att det blir tätt. Har man en badplattform kan man till och med göra en fristående montering på den, med en låda eller liknande för ankarlina/kätting.

 


Så, bogpropeller röstar jag för!

 

Redigerad av raol
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för input.

Min tanke med ankaspelet är främst inte tyngden, utan att det skulle vara skönt att slippa ränna mellan akter och förarplatsen för att fälla det. Har haft problem redan med det min lilla båt jag har nu. Är det lite sidvind så hinner båten gärna sticka iväg åt något håll under tiden jag har lagt i ankaret och hunnit tillbaks till förarplatsen. Men det kanske är som allt annat, övning ger träning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Yopphedi:

Tackar för input.

Min tanke med ankaspelet är främst inte tyngden, utan att det skulle vara skönt att slippa ränna mellan akter och förarplatsen för att fälla det. Har haft problem redan med det min lilla båt jag har nu. Är det lite sidvind så hinner båten gärna sticka iväg åt något håll under tiden jag har lagt i ankaret och hunnit tillbaks till förarplatsen. Men det kanske är som allt annat, övning ger träning.

Ett ankare måste inte nödvändigtvis släppas i från aktern. Man kan t ex plocka ut det i god tid utanför hamnen, fira ner så att ankaret hänger strax under vattenytan, och är redo att fällas. Går bra att göra från sidan intill styrplatsen, om man förstås inte är helt "inbyggd". När ankaret är fällt får man bara se till att inte köra över linan (det kan vara bra att ha vinden in från samma håll som ankaret så man driver bort från det), men man kan direkt lyfta upp linan och rikta den bak över däck ner till aktern, om man vill. Beror ju på hur båten ser ut, men det bör funka i de flesta lägen.
Så fort nån mer med förmågan är med ombord är det ju en ickefråga också.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller en lösning som denna:
image.png.f53aa1d5e273b6e499647363484e47cd.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant, det är ju helt klart lättare att få någon av passagerarna att släppa i ett ankare än att få dem att hoppa i och puffa fören i rätt riktning.

Du har helt rätt angående att ankaret inte behöver läggas i från aktern, bra tips!

 

För övrigt, var i hunnebostrand för första gången på typ 20 år i somras. Attans fint ställe!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur du tänker. Det är enklare att köpa en båt som redan har den utrustningen som man önskar. Om du vet vad du vill ha så gäller det bevaka Blocket och slå till när rätt objekt dyker upp. 
Om du överväger en budget för Aquador 23 kan du lika gärna titta på större båtar där du oftast får mer prylar. Utöver bogprop och och ankarspel kan du också överväga andra trevliga funktioner som rymligt motorrum, bred skandäck för enkel tilläggning när du är själv. Pentry ute eller inne är en smaksak. Är det ute får du bra kontakt med vännerna när du lagar mat men oftast till bekostnad av en trängre sittbrunn. 
Med pentryt nere får du oftast mer skåp och förvaring och kaffe nära sängen på morgonen. 

Jag övervägde Aquador en gång i tiden men hittade Jeanneau 805 Leader som var mer båt för pengarna. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår första bo-båt var en 24 fots Draco som inte hade varken ankarspel eller bogpropeller men eftersom vi ofta ligger i naturhamn så föll valet på att montera ankarspel i första hand.

Visst fanns det tillfällen då jag saknade bogpropellern men en drevbåt styr ju bra så allt går med god planering.

Askeladden 705 Voyager är också en trevlig liten bobåt vid sidan av de som redan nämnts.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åk och titta på båda båtarna 

Aquador 23 är inte mycket till bobåt jämfört med Sea Ray 240 då den är väldigt liten i ruffen

Skarndäcket på Aquador 23 är för litet för att uppskattas och att gå genom luckan i ruffen är ingen vettig lösning heller

Däremot kommer du uppskatta att kunna gå genom rutan på Sea Ray 240. Säkert och enkelt för både barnen och er

Aquador har ingen dörr tillbadbryggan vilket visserligen ger lite mer soffa men också klivande i soffan hela tiden 

Liten badbrygga på Aquador jämfört med Sea Ray. Stor skillnad 

Lyxen du får i Aquador är bara en känsla pga bra marknadsföring av varumärket samt lite teak

Jag brukar alltid säga att Aquador är ett premiummärke men absolut ingen premiumbåt 

Sea Ray klarar även grov sjö bättre än Aquador

 

Bäst/störst utrymmen i Sea Ray 240 får du om du väljer modellen som tillverkades tom 2005 som är lite rymligare än den som kom 2006

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående större båt så är jag lite begränsad av min båtplats, den tillåter en båt på längd 8 m och bredd 2.60. På längden går det säkert med ett par decimeter till, men eftersom det är y-bommar så blir det knepigare med bredden. Dessutom kommer förmodligen majoriteten av turerna bli dagsturer, och då offrar jag gärna lite av den komforten ökad storlek ger mot de fördelar en mindre båt ger. Jag är rätt lat av mig,  men vill gärna ha ha ordning och reda på prylarna, så av den anledningen är mindre bättre.

Dock så kräver delar av hushållet en separat sanitetsavdelning, så det begränsar antalet båtar något.

 

Askeladden 705 ska jag kika på, den har undgått min radar. Vi vill nog också mest ligga i naturhamn, men tänker att stressnivån är högre när man väl ska lägga till i gästhamn mot i naturhamn. Så det är nog så att bogpropeller smäller högre såhär långt in i tråden. Men jag är öppen för argument åt alla håll, så det kan nog svänga:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra input gällande sea ray vs aquador. Det är lite åt det hållet jag lutar. Aquador ser lyxigare ut, men det kräver också lite mer av mig att hålla reda på, och har dessutom lite sämre utrymmen...och är dyrare. Får åka och klämma och känna på lite olika båtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Yopphedi:

Angående större båt så är jag lite begränsad av min båtplats, den tillåter en båt på längd 8 m och bredd 2.60. På längden går det säkert med ett par decimeter till, men eftersom det är y-bommar så blir det knepigare med bredden.

Tänk också på att många Y-bommar har flytkroppar i ändarna som ger upp till 20-25 cm smalare öppning än mellan de egentliga bommarna. Beroende på hur flytkropparna ser ut och var på höjden de är tjocka, kan det bli mindre kvar i användbar bredd än man tror. Sen är det inte dumt att kunna få plats med fendrar av nåt slag också. Vår båtplats är 3.5 m och båten är 3.2 m bred, så det är jobbigt att klämma ner fendrarna ibland.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Capitan:

Lyxen du får i Aquador är bara en känsla pga bra marknadsföring av varumärket samt lite teak

Nu trampar jag säkert en del på tårna men jag håller med ovanstående.

Dessutom är ”lite teak” ofta bara fanér och deras reklam för ”körsbärsinredning” ger jag inte mycket för. Har sett exemplar där körsbärs-fanéren spruckit upp så att plywooden är blottad och detta har på några varit båtar som har förvarats inomhus på vintern.

Har ingen aning om det är enskilda modellår eller om det är allmänt. Har heller ingen erfarenhet av nämnda Searay-modeller. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Yopphedi:

Bra input gällande sea ray vs aquador. Det är lite åt det hållet jag lutar. Aquador ser lyxigare ut, men det kräver också lite mer av mig att hålla reda på, och har dessutom lite sämre utrymmen...och är dyrare. Får åka och klämma och känna på lite olika båtar. 

Ja många båtar som ser bra ut på "pappret" och när man kollar på bilder, kan ju visa sig vara något helt annat när man väl är på plats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev ChristerN:

Nu trampar jag säkert en del på tårna men jag håller med ovanstående.

Dessutom är ”lite teak” ofta bara fanér och deras reklam för ”körsbärsinredning” ger jag inte mycket för. Har sett exemplar där körsbärs-fanéren spruckit upp så att plywooden är blottad och detta har på några varit båtar som har förvarats inomhus på vintern.

Har ingen aning om det är enskilda modellår eller om det är allmänt. Har heller ingen erfarenhet av nämnda Searay-modeller. 

 

4 timmar sedan skrev Makro:

Ja många båtar som ser bra ut på "pappret" och när man kollar på bilder, kan ju visa sig vara något helt annat när man väl är på plats.

 Medhåll!

 

Att trampa folk på tårna är ju dumt, men jag undrar ändå om det öht är möjligt att rättvist jämföra us-båtar med båtar byggda i norden…? Klart att det finns olika divisioner av kvalitet på båda sidorna av Atlanten… men båtar byggda på denna sidan av nämnda ocean brukar i allmänhet vara anpassade till de föhrållanderna som här råder.

Det är väl inte längre någon hemlighet, men jag skulle aldrig ens komma på tanken att köpa en us-båt, inte ens gå ombord på en sådan… även om det hänt av misstag en gång. Möjligen skulle jag kunna tänka mig en Grand Banks, men den är väl inte byggd i USA, bara konstruerad där..?

 

I Bohuslän är det numera väldigt vanligt att det finns fasta akterförtöjningar i gästhamnarna, antingen bojar eller fasta linor. Jag vet inte hur det ser ut på på andra ställen, men vad jag förstått av diskussioner på detta forum är det ungefär samma förhållanden utefter andra kuster. 
Således är ankarspel relativt onödigt om man bara skall lägga till i gästhamnar. 
Sedan i övrigt om man skall ha ankarsel akteröver eller ej beror ju på några olika parametrar. Vad finns det för plats på akterdäck att stå på när man skall fälla, respektive ta upp ankaret med lina och kätting? Vad väger ankaret? Hur stark är du? Har du anlag för diskbråck? etc, etc. 

En hel del modernare båtar har ett begränsat utrymme akterut, även om det finns en badbrygga. Det brukar ju sällan vara några problem att fälla ankaret om detta har förberetts innan anlöp till hamn. Värre kan det vara att stå på litet utrymme och balansera samtidigt som man skall hala upp ankarlinan utan att ha någonting att hålla sig i. Att det sedan är tungt smutsigt av bottensedimentet och en lina fullsmetat med otäcka manttrådar samt att båten gungar gör inte saken bättre. Förvisso väger ju ankaret och kättingen betydligt mindre under vattnet, men det skall upp över vattenytan och helst inte skava ned friborden eller akterspegeln också.

 

Att vara utan bogpropeller vid manövrering i en trång hamn där man blir utsatt för en oberäknelig sidvind är inte heller speciellt roligt, särskilt inte som nybörjare och med en oinbjuden publik på närliggande bryggor. Som @Makro skriver kan man klara sig bra ändå om båten har drev, värre är det om båten har vanlig propelleraxel. Båtar med drev är relativt lydiga på backen, då brukar man kunna komma dit man vill. Att backa en båt med rak propelleraxel är ofta som ett lotteri, ett sådant där riggat lotteri som bara har nitlotter.

Oavsett båttyp så krävs det på att man övar tilläggning x flera i olika situationer. En bogpropeller underlättar ju i nästan alla sammanhang, visst är det så, men det är väl bra om man först lär sig hur båten reagerar i olika situationer, innan man tar hjälp av glädjepinnen som manövrerar bogisen.

 

Nu har mina senaste båtar haft både ankarspel och bogpropeller… jag vill idag inte vara utan något utav dessa hjälpmedel, men om jag bara anlöpt gästhamnar med fasta akterförtöjningar hade jag kunnat avstå ankarspelet, som då @raoul redan nämnt är detta något mindre dyrt och något lättare att installera än en bogpropeller, eller ”nybörjarvisp” som belackarna kallar detta hjälpmedel för.

 

Men titta igenom höstens- och vinterns båtannonser, kolla på båtar irl, försök att bilda dig en uppfattning om hur praktiskt eller opraktiskt det skulle vara att vistas eller bo i olika båtar. Kolla hur däckslayoten är, kan man vistas på däcket utan att riskera att trilla i. Hur är det att laga mat och äta ombord? Hur praktiska är toalett och hygienutrymmet? Hur sover man? Hur många besättningsmedlemmar skall du ta ned och hur många finns det plats för i kojerna och runt matbordet? Vad har båten för maskin? Och hur är den underhållen? Personligen väljer jag direkt bort båtar med bensinmotorer, men det får man ju avgöra själv hur man vill ha det.

 

Det är lätt att stirra sig blind på häftiga tillbehör såsom flashig navigationselektronik, klart är det ju bra med sådan, men den blir snabbt omodern och i det hela taget inte så himla dyr att byta ut, även om engångskostnaden är relativt hög, men inte på långa vägar lika dyr som en bogis med installation. Däremot kan ju en plotter med gps-mottagare och ekolod kosta ungefär detsamma som att ankarspel….

 

Så titta först på den tilltänkta båtens övergripande konstruktion, det tilltänkta objektets kondition, sedan då hur detta objekt är utrustat, börja inte med att titta på tillbehören, utan på båttypen och dess kondition, det andra är relativt sekundärt!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det är väl inte längre någon hemlighet, men jag skulle aldrig ens komma på tanken att köpa en us-båt, inte ens gå ombord på en sådan… även om det hänt av misstag en gång. Möjligen skulle jag kunna tänka mig en Grand Banks, men den är väl inte byggd i USA, bara konstruerad där..?

Eller ännu hellre en Fleming 55… 😀

Iofs byggd i Taiwan men fortfarande en US båt.

https://www.flemingyachts.com/model/Fleming-55

 

Ja, drömma kan man ju alltid…

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Men titta igenom höstens- och vinterns båtannonser, kolla på båtar irl, försök att bilda dig en uppfattning om hur praktiskt eller opraktiskt det skulle vara att vistas eller bo i olika båtar. Kolla hur däckslayoten är, kan man vistas på däcket utan att riskera att trilla i. Hur är det att laga mat och äta ombord? Hur praktiska är toalett och hygienutrymmet? Hur sover man? Hur många besättningsmedlemmar skall du ta ned och hur många finns det plats för i kojerna och runt matbordet? Vad har båten för maskin? Och hur är den underhållen?

Ett bra råd som jag vill komplettera med att man bör vara förberedd på att en båt på land, speciellt i en hall, ser väldigt stor ut. Betydligt större än den ser ut i vattnet.

Fråga inte varför jag vet, men frugan blev den gången omöjlig att övertala. Gick bättre när vi landat i en båt i mellanstorlek först. Sen, två år senare, köpte vi just den båten jag ville ha men hon tyckte var för stor. (Sen är det en annan historia att vi köpte en annan båt, nuvarande, några år senare.)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev ChristerN:

Eller ännu hellre en Fleming 55… 😀

Iofs byggd i Taiwan men fortfarande en US båt.

https://www.flemingyachts.com/model/Fleming-55

 

Ja, drömma kan man ju alltid…

Jag hade förmånen att följa med på och köra en sådan för några veckor sedan. Det är inte en båt - det är ett mindre skepp. Där kan man tala om väl planerat och välbyggt.

Tony Fleming som designat båten är visserligen amerikanare. Skälet att han startade tillverkningen av Fleming-serien var att att han blev besviken på Grand Banks. Han var chefsdesigner där men sa upp sig när GB började tulla på kvaliteten. Det var det som fick honom att med all sin erfarenhet skapa den fantastiska båt som Fleming är.

 

Men jag drömmer inte om en Fleming. Den ligger långt utanför mina ekonomiska ramar både i inköp och drift. Men jag måste erkänna att det är en fantastiskt genomtänkt och välbyggd båt i yppersta kvalitet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev raol:

- - -

Sen är det inte dumt att kunna få plats med fendrar av nåt slag också. Vår båtplats är 3.5 m och båten är 3.2 m bred, så det är jobbigt att klämma ner fendrarna ibland.

Det finns en alldeles utmärkt uppfinning som heter "bomfender"

 

Den rullar aldrig upp när båten körs in på bryggplatsen och ger mer utrymme mellan båt och bom än konventionell fender.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Lintott:

Det finns en alldeles utmärkt uppfinning som heter "bomfender"

 

Den rullar aldrig upp när båten körs in på bryggplatsen och ger mer utrymme mellan båt och bom än konventionell fender.

Har såna. Men de är svåra att få att stanna kvar. De vill lätt rotera runt. Som ungefär hälften av de 10-12 vi har redan har gjort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så, för att sammanfatta de senaste svaren så ska jag alltså köpa en Fleming 55 och köpa nya fendrar för att få in den på min båtplats?😉

 

Skämt åsido, vad är problemet med us-båtar egentligen? Som spekulant utan erfarenhet av sådana blir jag genast nyfiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Lintott:

Men jag drömmer inte om en Fleming. Den ligger långt utanför mina ekonomiska ramar både i inköp och drift. Men jag måste erkänna att det är en fantastiskt genomtänkt och välbyggd båt i yppersta kvalitet.

Det finns ju Lotto ;)

Fast, handen på hjärtat, så är jag inte säker på att jag skulle köpa en sån ens om jag vann rejält med pengar. Men en häftig båt är det ju med en byggkvalitet som lär gå utanpå det mesta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Yopphedi:

Skämt åsido, vad är problemet med us-båtar egentligen? Som spekulant utan erfarenhet av sådana blir jag genast nyfiken.

Min åsikt är att US båtars största nackdel är mattan som alltid ligger i båten. Lär bli rätt smutsig i vårt klimat.

Nackdel 2 är nog, vad jag hört, den dåliga elektriska standarden i dem. Har bara skruvat i en och det var en utmaning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev raol:

Har såna. Men de är svåra att få att stanna kvar. De vill lätt rotera runt. Som ungefär hälften av de 10-12 vi har redan har gjort

Om du lyckas få en bomfender att rulla runt så har du inte förstått hur den ska monteras.......

bild.png.86e395c87f84d21db99a31ed3fb463d2.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Lintott:

Om du lyckas få en bomfender att rulla runt så har du inte förstått hur den ska monteras.......

bild.png.86e395c87f84d21db99a31ed3fb463d2.png

Det finns olika modeller.

Andra halvan av bommen tillhör en annan båtplats, så den sidan kan vi inte inkräkta på.
Vi har såna här:
image.thumb.png.eb20bcdb58b55879813f628ea44adebb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev raol:

Det finns olika modeller.

Andra halvan av bommen tillhör en annan båtplats, så den sidan kan vi inte inkräkta på.
Vi har såna här:
image.thumb.png.eb20bcdb58b55879813f628ea44adebb.png

Ja det finns ett antal modeller. Alla bygger på att de fästs med buntband som dras åt hårt runt fender och bom. Buntbandet påverkar inte båtgrannens användning av sin sida av Y-bommen.

 

Det brukar även finnas en tejpremsa på fendern anliggningsyta mot bommen för att minska kasrisken. Om det inte finns på den modell du köpt så går det att komplettera med en dubbelhäftande tejp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev ChristerN:

Ett bra råd som jag vill komplettera med att man bör vara förberedd på att en båt på land, speciellt i en hall, ser väldigt stor ut. Betydligt större än den ser ut i vattnet.

Fråga inte varför jag vet, men frugan blev den gången omöjlig att övertala. Gick bättre när vi landat i en båt i mellanstorlek först. Sen, två år senare, köpte vi just den båten jag ville ha men hon tyckte var för stor. (Sen är det en annan historia att vi köpte en annan båt, nuvarande, några år senare.)

Där nämner du ett fenomen som är vanligt vid första båtköpet, att båten blir ett sätt att känna på båtlivet. När du sedan kommer ut på sjön och ser hur man vill använda sin båt så blir det enklare att köpa den båten man egentligen vill ha. Med lite tur för hälsa på i andras båtar där du upptäcker finneser som du inte visste att du behövde innan. Första båten blir som en "träningsbåt"
Därför är kanske viktigare att den första båten är lätt att sälja. Därför kan en klassisk Aq 23 eller en Ryds 23 DC vara ett bra val. De är populära båtar att sälja. 
 

Själv började vi med en Askeladden Beetle. När vi hängde på en kompis som hade en liten gummibåt på sin större båt så såg vi hur praktiskt det var kunna hämta pizza och lägga om ankaret med dingen.  Därför blev målet att få en stor badbrygga på nästa båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev ChristerN:

Ett bra råd som jag vill komplettera med att man bör vara förberedd på att en båt på land, speciellt i en hall, ser väldigt stor ut. Betydligt större än den ser ut i vattnet.

Hmm, när jag ser vår båt utifrån kan jag inte fatta hur man ens kan stå rak där inne för att den ser så liten ut. Ändå går det alldeles utmärkt. Så för mig är det då rakt motsatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev ChristerN:

Eller ännu hellre en Fleming 55… 😀

Iofs byggd i Taiwan men fortfarande en US båt.

https://www.flemingyachts.com/model/Fleming-55

 

Ja, drömma kan man ju alltid…

Det har de senaste åren dykt upp några sådana utefter bohuskusten, eller det kanske bara är en enda båt som jag sett flera gånger, visst säkerligen en bra båt. Men den är ju stor. Då får man sälja villan och bosätta sig på båten året runt. 
Litet för stort steg att ta feån en bowrider till en 55 fots Fleming… liksom i gen båt man drar upp på en trailer….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför alla såna ska vara så fula. Men de är säkert jättefina inuti.

Tyvärr har de skrov som maximerar svall. Ser man en sån där bör man genast se till att öka avståndet så mycket som möjligt innan vågorna kommer. Den typen av båtar har genererat de kraftigaste svallvågor jag nånsin upplevt. Båten föll en meter och saker skakade loss inne i salongen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...