Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Gusten84

Förbrukning Yamaha F60 FETL??

Rekommendera Poster

Har en Yamarin Cross 49BR med en Yamaha F60 FETL.

Hur jag än exprimenterar med tiltning av motor och olika varvtal så kommer jag inte under 1,5 liter/nm. Är detta normalt för 1-2 pers i båten?

Mätaren visar ingen stor skillnad mot när skrovet är rent och nu i sluitet av sässongen med påväxt. Kanske inte kan lita på mätaren?

Har läst här på forumet bland annat att många ligger under litern per nm! Hur är det möjligt?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju verkligen lite mycket för en modern fyrtaktare måste säga, har du instrument som får motordata via NMEA 2000, eller mäter du förbrukningen på annat vis?

 

När du skriver "Hur jag än exprimenterar med tiltning av motor och olika varvtal så kommer jag inte under 1,5 liter/nm."

Är det då även på låga varv, alltså när båten går i deplacementsfart, under 4-5 knop? isåfall är ju något definitivt galet.

 

 

Stämmer maxvarvtalet då får med motors specifikation?

 

 

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minutes ago, No_jah said:

Det låter ju verkligen lite mycket för en modern fyrtaktare måste säga, har du instrument som får motordata via NMEA 2000, eller mäter du förbrukningen på annat vis?

 

När du skriver "Hur jag än exprimenterar med tiltning av motor och olika varvtal så kommer jag inte under 1,5 liter/nm."

Är det då även på låga varv, alltså när båten går i deplacementsfart, under 4-5 knop? isåfall är ju något definitivt galet.

 

 

Stämmer maxvarvtalet då får med motors specifikation?

 

 

Det jag vet är att propellern inte är orginal och har annan stigning. Byttes av förra ägaren för att få mer acceleration i utbyte mot toppfart. Kan det påverka?

 

Alltså jag har inte gjort något vetenskapligt test mer än att kolla på yamahas mätare. 

Tror det är dessa typ:image.png.9b248cc3da623b2da39327b7b75e58bc.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det samma förbrukning även vid krypfart, och stämmer ditt maxvarvtal med motorns spec?

 

Här hittade jag tester av Yamahamotoret på diverse båtar:

http://www.kallhallsmarin.se/documents/batvaruhuset/documents/korfakta_2008_svenska_tcm36-127035.pdf

 

Jag vet inte hur mycket man ska lita på siffrorna, men det borde ju ge en fingervisning iallafall.

 

Bla.a  Buster X c-4 som verkar jämförbar med din båt när det gäller längd och vikt, och då ser förbrukningen ut såhär.

 

 

FireShot Capture 364 -  - www.kallhallsmarin.se.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minutes ago, No_jah said:

Är det samma förbrukning även vid krypfart, och stämmer ditt maxvarvtal med motorns spec?

 

Här hittade jag tester av Yamahamotoret på diverse båtar:

http://www.kallhallsmarin.se/documents/batvaruhuset/documents/korfakta_2008_svenska_tcm36-127035.pdf

 

Jag vet inte hur mycket man ska lita på siffrorna, men det borde ju ge en fingervisning iallafall.

 

Bla.a  Buster X c-4 som verkar jämförbar med din båt när det gäller längd och vikt, och då ser förbrukningen ut såhär.

 

 

FireShot Capture 364 -  - www.kallhallsmarin.se.png

hmmm. Ja det är något som inte stämmer om det egentligen bara ska dra hälften.

 

När jag puttrar i låg deplacementsfart ligger det run 2,1 l nm

Redigerad av Gusten84

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer förbrukningen som instrumentet visar med verkligheten då, alltså att du kommer bara ca. 16-17 sjömil på en 25 literstank?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns väl ingen Yamahamätare som visar l/nm. Det är inte 1,5 nm/l du läser?

Vad varvar motorn på max?

 

image.thumb.png.0a8051d4d350ed538468cd7ac1536dfa.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minutes ago, Kane said:

Finns väl ingen Yamahamätare som visar l/nm. Det är inte 1,5 nm/l du läser?

Vad varvar motorn på max?

 

image.thumb.png.0a8051d4d350ed538468cd7ac1536dfa.png

Hmm, ja det kanske är nm/l - är det någon skillnad? Osäker. Motorn varvar runt 5500-6000rpm

Redigerad av Gusten84

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Kane:

Finns väl ingen Yamahamätare som visar l/nm. Det är inte 1,5 nm/l du läser?

Vad varvar motorn på max?

 

image.thumb.png.0a8051d4d350ed538468cd7ac1536dfa.png

 

Ok, det förklarar ju siffrorna TS ser.

För om motorn drar så mycket som påståtts så måste det ju märkas att den går dåligt på något vis. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Gusten84:

Hmm, ja det kanske är nm/l - är det någon skillnad? 

Minst sagt!

nm/l är inversen på l/nm, dvs 1,5 nm/l är lika med 0,67 l/nm och 2 nm/l är 0,5 l/nm osv.

 

6 minuter sedan skrev Gusten84:

Osäker. Motorn varvar runt 5500-6000rpm

Då verkar propellern vara rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, No_jah said:

 

Ok, det förklarar ju siffrorna TS ser.

För om motorn drar så mycket som påståtts så måste det ju märkas att den går dåligt på något vis. 

Eller betyder nm/l på yamaha-mätaren att jag i den stunden avverkar 1,5 sjömil på en liter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Gusten84:

Eller betyder nm/l på yamaha-mätaren att jag i den stunden avverkar 1,5 sjömil på en liter? 

Vad skall det annars betyda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, Kane said:

Minst sagt!

nm/l är inversen på l/nm, dvs 1,5 nm/l är lika med 0,67 l/nm och 2 nm/l är 0,5 l/nm osv.

 

Då verkar propellern vara rätt.

Dåså! Problem solved :) Tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Gusten84:

Hmm, ja det kanske är nm/l - är det någon skillnad? Osäker. Motorn varvar runt 5500-6000rpm

Om det är någon skillnad... Såklart det är!

 

Det är ju stor skillnad om du kommer 1,5 sjömil per liter jämfört med om motorn dricker 1,5 liter per sjömil.

 

för att räkna ut hur många liter per sjömil din motor drar när du kommer 1,5 sjömil per liter så dividerar du 1 (liter) med 1,5 (sjömil) = 0,67 liter/sjömil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Kane said:

Vad skall det annars betyda?

Får återkomma med vilken enhet det är efter jag kolalt i båten. Men om du själv har en yamaha så kanske du vet att det är nm/l.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten fråga...

Går det inte att ställa om visningen på Yamahainstrumenten så att instrumentet istället visar l/nm, det känns väl lite mer logiskt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Gusten84:

Får återkomma med vilken enhet det är efter jag kolalt i båten. Men om du själv har en yamaha så kanske du vet att det är nm/l.

Jag har Yamaha, dock med annat instrument och det kan visa liter per timme eller gallons per timme.

Edit: Samt ekonomimätare som visar km per liter eller miles per gallon. Bra att titta i manualen ibland....... Och det går att se nm/l också.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...