Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
pesj

Örnvik 640 weekend, vindrutetorkare motor

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga!

Har köpt mig en Örnvik 640 weekend och det visade sig att motorn till vindrutetorkaren inte fungerar på styrbord sida. Är det någon som har bytt sådan eller vet var jag kan inköpa ny. Verkar inte vara något som kan inköpas via hjertmans eller dylikt. Örnvik är kontaktad och de hade ingen motor att sälja... Fan.

 

Hoppas på hjälp av er,

Mvh Per Sjöström 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en bild på den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade också problem med vindrutetorkarmotorn när jag hade en Örnvik 640 Weekend. Problemet var lite korrosion i motorn. Öppnade upp motorn, rengjorde och lödde om kontakterna - vips så fungerade den igen! Lite pill men ett trevligt höstprojekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

25-890_xxl_1.thumb.jpg.d0aeb22fa01ddcfdd74c37d1ae1a9eee.jpg

 

Gissningsvis är det en sådan här du skall ha?

Den finns hos Biltema, sannolikt även (till högre pris) hos  Seasea och Hjermans.

Biltemas torkararm är inget vidare, det finns andrdra och bättre, se till att få tag i en arm som man kan fästa vanliga torkarblad till bilar på, då får du ett torkarblad som är bättre och billigare. Men din nuvarande torkararm kanske duger ett tag till?

Bosch torkarblad är bäst! Jag misstänker att bladet kan vara 30 cm, och sådana finns det ju flera olika av, vanligtvis till bakrutetorkarna på personbilar. 

 

Var uppmärksam på torkarmotorns utgående axel, längden och tjockleken kan skilja sig år mellan olika fabrikat.

 

Om det inte är den torkarmoton på bilden, har Biltema även en kraftigare, som är en kopia av Roca eller American Bosch, även den betydligt billigare än de som båttillbehörsbutikena säljer. Och den funkar bra, jag har sedan några år tillbaka två sådana (och en original American Bosch) som jag är väldigt nöjd med.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar! 

Uppskattas väldigt mkt. Bifogar bilder, men jag får montera ned motorn men det är lite skruvning först. Då det är 2 axlad arm så kanske det inte passar. isf byta båda sidorna?  Ja ett fint höstarbete framför mig;)

 

Mvh Per

IMG_5345.jpg

IMG_5346.jpg

IMG_5352.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev rejas:

Har du en bild på den?

Ja jag tog lite bilder på plats. Är säkerligen inte tillräckligt. Får montera bort den för att få bättre klarhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

25-890_xxl_1.thumb.jpg.d0aeb22fa01ddcfdd74c37d1ae1a9eee.jpg

 

Gissningsvis är det en sådan här du skall ha?

Den finns hos Biltema, sannolikt även (till högre pris) hos  Seasea och Hjermans.

Biltemas torkararm är inget vidare, det finns andrdra och bättre, se till att få tag i en arm som man kan fästa vanliga torkarblad till bilar på, då får du ett torkarblad som är bättre och billigare. Men din nuvarande torkararm kanske duger ett tag till?

Bosch torkarblad är bäst! Jag misstänker att bladet kan vara 30 cm, och sådana finns det ju flera olika av, vanligtvis till bakrutetorkarna på personbilar. 

 

Var uppmärksam på torkarmotorns utgående axel, längden och tjockleken kan skilja sig år mellan olika fabrikat.

 

Om det inte är den torkarmoton på bilden, har Biltema även en kraftigare, som är en kopia av Roca eller American Bosch, även den betydligt billigare än de som båttillbehörsbutikena säljer. Och den funkar bra, jag har sedan några år tillbaka två sådana (och en original American Bosch) som jag är väldigt nöjd med.

Tack för svar! Ska kolla om den passar. Nuvarande motor är 2 axlad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev rpetersson:

Hade också problem med vindrutetorkarmotorn när jag hade en Örnvik 640 Weekend. Problemet var lite korrosion i motorn. Öppnade upp motorn, rengjorde och lödde om kontakterna - vips så fungerade den igen! Lite pill men ett trevligt höstprojekt.

Hej!

Ja ibland räcker det med lite extra vård och kontroll. Får prova mig fram:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev pesj:

Tack för svar! Ska kolla om den passar. Nuvarande motor är 2 axlad.

Ok, anpassad för parallelltorkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-06 vid 17:54 skrev pesj:

Hej!

Ja ibland räcker det med lite extra vård och kontroll. Får prova mig fram:)

Min motor va kaputt. Inte lika lätt och hitta en liknande😬

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-07 vid 15:35 skrev Georg_Ohm:

Ok, anpassad för parallelltorkare.

Tror du att det går att sätta in Biltemas?Mest estetisk att det inte är lika på båda sidor? Ska kolla vidare lite och se vad som finns på marknaden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev pesj:

Tror du att det går att sätta in Biltemas?Mest estetisk att det inte är lika på båda sidor? Ska kolla vidare lite och se vad som finns på marknaden. 

En sådan motor har jag aldrig sett förr.

Men den ser ju ut att sitta dold..?

Men kan ju även kolla på Rocas vindrutetorkareskda… kanske finns det någon med dubbla spindlar som ser ut att passa?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag monterat ned den. Stort tack att du tar dig tid🙏

F9B863CA-E667-4B20-8721-5084FA41436B.jpeg

CFD7E7F7-063A-4BAF-AD4A-578A9200A2F4.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sådan tror jag aldrig att jag sett. Det sitter en märkning på själva motorn, kan man läsa vad som står på den?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B80504C2-E76C-4ABE-AC84-64DE52D247EE.jpeg.8bf22dba6765cb0075f2d0ed12cde273.jpeg92F743BA-7B17-4FC7-A299-041AD813EB46.jpeg.63b9774884e94ff148e32a9bfbb07837.jpeg

 

Ett alternativ kan vara att köpa Biltemas stora torkarmotor, och en parallellarm från Erlandssons brygga. Det var så jag gjorde. Jag har tre vindrutor, men hade bara en torkare på rutan i mitten.

Dubbelaxelarrangemanget finns i en platta på armarna, det behövs då bara en utgående axel på motorn.

 

Ett annat billigare och kanske bättre alternativ är ju att plocka isär den befintliga motorn med växellåda och se om den är möjligt att reparera.

Ett vanligt fel är att fukt letar sig in mellan utgående axel och hylsan eller röret som den löper i. Då rostar det och och axeln fastnar. Det skall ju sitta en ”plupp” en tärning längst ut på hylsan som skall hindra vatten att leta sig in. Pluppen torkar och spricker med tiden, då blir det som det blir…

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...