Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
wahlis

Rörkopplingar med lin och pasta

Rekommendera Poster

Hej,
Igår var jag ute i min båt och monterade en rörvinkel samt en kulventil på genomföringen för inkommande kylvatten. Jag använde lin och pasta i kopplingarna, dels undrar jag hur hårt man skall dra dessa, jag upplevde det som att jag drog dessa med bra kraft, men det går ändå att backa dessa relativt lätt, vet att en av fördelarna med lin och pasta är just möjligheten att efterjustera, härdar kopplingen på något sätt med tiden?

 

Ett problem med speciellt vinkelröret är ju att från det läge där det börjar bli svårt att vrida det så behöver man ju vrida runt det ett helt varv för att komma i rätt position igen, jämfört med en vanlig rak rörkoppling där man kan stanna när man upplever tillräckligt motstånd. Ett annat bekymmer som jag upplevde med just rörvinkeln är att det finns inget bra sätt att jobba med verktyg då den inte har några naturliga greppytor. Lösningen blev att sätta in en fast nyckel i den och på så sätt få en längre arm att dra runt den med där utrymme fanns.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ja, med koniska rördelar så kan det vara knepigt att veta om det går att dra kopplingen ett varv till. Ibland provmonterar jag kopplingarna utan lin och ser hur många gängor som fortfarande är synliga när kopplingen är fullt ihopdragen, då har man ett bättre utgångsläge när det är dags för skarpt montage.

Om det är lätt att backa kopplingen utan att det finns en rörledning eller liknande som fungerar som hävstång så är den inte tillräckligt dragen.

 

För krävande applikationer där livsmedel inte är inblandade så använder jag nästan alltid Permatex på burk (Loctite 5923) tillsammans med lin, oslagbar kombination som garanterat blir tätt, om man lindat på linet åt rätt håll…😀

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upplevde det som svårt att flytta på den när den var utan extra hävstång, men när jag satt på kulventil så blev det lättare att flytta den fram och tillbaka vilket gör att jag undrar om den sitter tillräckligt. Finns det en risk för läckage om man ruckat på den fram och tillbaka eller tätar linet lika bra oavsett.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den snurrar när du vrider på armen till ventilen skulle i alla fall jag dra den något varv till.

Vi bytte alla våra genomföringar på segelbåten i våras och som du säger är det svårt när man måste stanna på ett visst ställe. Jag gjorde så att jag torrmonterade först och räknade hur många varv jag kan snurra den. Sedan på med linet och när man drar för andra gången vet man när det inte går att dra ett varv till. Då kan man inte kan gå för långt. Dra sedan tills det sitter ordentligt utan risk att dra för hårt. Det är inte säkert du kommer lika långt som första gången eftersom linet är i vägen, men du kan tryggt dra och känna att den sitter.

Men om du tar mycket lin och tar i för kung och fosterland så finns det så klart en risk att kopplingen spricker. Men det hände aldrig för mig och jag ville ha en trygg känsla av att "Japp, där satt den" när jag var klar med varje genomföring och ventil.

 

Disclaimer: I am not a rörmocker! 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Lin och Locher är gammalt och beprövat, och som du säger, ger möjlighet att kunna efterjustera en anning.   Härdar inte.

Det som kan hända är att linet följer med om man linat åt fel håll eller att det inte får fäste på gängen. Speciellt rostfritt. I vanliga fall rispar man gängen lite så att linet får fäste. alt. lägger lite locher på gängen före linet. Men ibland kan rostfritt vara såpass svårt att lina att gängtejp lämpar sig bättre. även fast det är en betydligt sämre val.

Väldigt svårt att säga om det är dragit bra eller inte om man dragit det själv, men sitter linet som det skall, brukar det inte behövs många varv innan det är tätt. 

 

 

 

 

 

Redigerad av Niklas-ES

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

”Rörmokare som använder gängtejp hamnar i helvetet” fick jag mig till livs i början av min yrkesbana av gubbarna som tillhörde firmans inventarier😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...