Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dava

Vad krävs för att kunna paddla?

Rekommendera Poster

Har med stor framgång paddlat Solingen de få gånger vinden inte räckt för att segla och har i bara använt motorn en gång i år och då mest för att försäkra mig om att den fungerar. Att paddla går så pass snabbt och smidigt att elmotorn helt enkelt inte är värd besväret..

 

Har försökt paddla andra segelbåtar utan framgång tidigare (debutant, pop 16 och maxi 77) och letar efter era erfarenheter av paddling. Vad har ni paddlat för båtar? Är det bredden på båten eller längden på sittbrunnen.. eller bara höjden på friborden som avgör om det går att paddla?

 

Kan man paddla en H-båt, Viggen eller likande? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev Dava:

Har med stor framgång paddlat Solingen de få gånger vinden inte räckt för att segla och har i bara använt motorn en gång i år och då mest för att försäkra mig om att den fungerar. Att paddla går så pass snabbt och smidigt att elmotorn helt enkelt inte är värd besväret..

 

Har försökt paddla andra segelbåtar utan framgång tidigare (debutant, pop 16 och maxi 77) och letar efter era erfarenheter av paddling. Vad har ni paddlat för båtar? Är det bredden på båten eller längden på sittbrunnen.. eller bara höjden på friborden som avgör om det går att paddla?

 

Kan man paddla en H-båt, Viggen eller likande? 

Det mest optimala att paddla är en kajak, kanoten kommer på andra plats o.s.v.

Lång vattenlinje, smal i vattenlinjen och låga fribord är framgångsfaktorerna.

 

Sen är det bara att jämföra de olika segelbåtarna utifrån dessa kriterier.

Skärgårdskryssare (av det mindre slaget), Mälarbåtar (liknar särgårdskryssarna) är lättpaddlade. Även Folkbåt/IF-båt är rätt lättdrivna, de går att få fart på bara genom att slå med rodret.

 

Pop 16 o Maxi 77 är rätt knubbiga (Maxi dessutom lite hög i fribordet) o bli därför svårpaddlade.

H-båten är troligen betydligt mer lättpaddlad än en Vigg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du paddla, eller menar du ro?

 

Att ro en liten segelbåt borde funka rätt bra, men att paddla låter oerhört jobbigt.

 

Testa annars att vricka med rodret. Vår lilla Seacat kunde jag vricka till 1-2 knop utan nån större ansträngning. Vi hade utombordare på den, och motorn hängde lååångt bak på akterspegeln och var allmänt besvärlig. Så om vinden var svag tog jag ner seglen utanför hamnen och vrickade mig in till båtplatsen. Alldeles ljudlöst och fridfullt.

Men det verkar krävas en viss geometri under vattnet. Vår nästa båt gick inte alls att vricka. Inte vår nuvarande heller, men den hade nog ändå varit för tung.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menar paddla med paddel som på en kanot! Snabbt och lätt. Fribordens höjd är kanske det mest avgörande. Men även att båten är hyfsat lättdriven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Dava:

Jag menar paddla med paddel som på en kanot! Snabbt och lätt. Fribordens höjd är kanske det mest avgörande. Men även att båten är hyfsat lättdriven

Med paddel har du väldigt dålig hävarm och din egen kropp som mothåll. Det är extremt mycket tyngre än att ro. Det finns en anledning till att det enda som paddlas är ultralätta, supersmala, mikrobåtar. Allt större ros om de framförs med muskelkraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räknas väl inte riktigt som att paddla men jag förflyttade en Afrodite 25 en gång en inte försumbar sträcka med paddel. Svårast var att nå ner till vattnet. Tekniken vi använde var att jag låg platt på mage i fören och paddlade på ena sidan tills jag blev för trött och då bytte sida. Vi styrde med rodret. Gick lite snabbare än att vricka med rodret. Såklart var vattnet spegelblankt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vrickning är ju annars ett bra alternativ till att paddla och på små segelbåtar säkert mer effektivt och lättare. 
Just att använda rodret är dock inte särskilt effektivt även om det kan fungera. Rodret ger bara en platt stel  rörelse sida till sida, medan effektiv vrickning kräver lite mer  finess i rörelsen. Det krävs lite speciell teknik och en lös åra/paddel i en årtull på akterspegeln. Sven Yrvind vet jag älskar vrickande som framdrift när han inte seglar och har designat ett speciellt vrickbeslag för vrickåra. Han skriver om det i detalj i en av sina böcker. 
 

När det gäller paddling så är det som sagts tidigare form och fribord som är avgörande och där nog fribord är den mest begränsande faktorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Boanjohan:

Vrickning är ju annars ett bra alternativ till att paddla och på små segelbåtar säkert mer effektivt och lättare. 
Just att använda rodret är dock inte särskilt effektivt även om det kan fungera.

 

Sant. Jag brukar säga till barnen att vrickning av rodret sliter mer på rodret än vad det ger fart. Dock har dr lyckats få upp Solingen i en halv knop med vrickning. Inget mot de 2 knop en vuxen paddlar dock..

 

Men en vrickåra är ju ett bra förslag. Den ska väl vara längre och lite svängd längst ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lätta båtar är så klart enklare att paddla.  Dock brukar det vara lättare ifrån fördäck om man når ned vill säga då båten inte slänger lika mycket om du paddlar i fören.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte bara sätta två årtullar på Solingen, sätta dig på din mittlåda du byggt i sittbrunnen, sticka i ett par åror och ro den?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Peter_K:

Kan du inte bara sätta två årtullar på Solingen, sätta dig på din mittlåda du byggt i sittbrunnen, sticka i ett par åror och ro den?

 

Nja, det behövs ju inte. Men jag sitter och letar efter en mer familjevänlig båt och då är just motor något som jag helst vill fortsätta leva utan. "Familjen" har köpt en Comfort 32 och det har mest varit teknikstrul hela sommaren. Halva poängen med att ha segelbåt är att det ska vara enkelt tänker jag. Solingen var kanske lite väl enkel så för familjefriden så överväger jag en liknande båt med lite liggutrymme. Vill inte gå upp vi vikt för att fortsätta kunna paddla även om H-båten är lockande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Solingen var kanske lite väl enkel så för familjefriden så överväger jag en liknande båt med lite liggutrymme.

Teknikstrul kommer så fort grejer inte underhållits, och så kan det ju vara i en nyanskaffad båt. Men teknik är ju samtidigt det som skapar komfort och så. Så frågan är ju hur du vill använd båten och så får du välja båt därefter, men det är nog en annan tråd. 
 

Oavsett; en segelbåt har ju två sätt att ta sig fram oftast; segel och motor. Sällan som båda är paj bortom fixmöjlighet och man behöver en paddel. Dvs, välj inte en segelbåt efter hur bra den paddlas, är mitt råd. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt in videon i nån tidigare tråd, men tyckte den passade bra även här... :D
 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev raol:

Jag har lagt in videon i nån tidigare tråd, men tyckte den passade bra även här... :D

Ja den du, den var inte dålig. Lite genialt faktiskt, med glidsäte och kolfiberåror ser det ut som😃

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev raol:

Jag har lagt in videon i nån tidigare tråd, men tyckte den passade bra även här... :D
 

 

 

Klockrent! Kan vara lite jobbigt när man är själv bara. Någon annan måste ju hålla uppsikt och styra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Dava:

 

Klockrent! Kan vara lite jobbigt när man är själv bara. Någon annan måste ju hålla uppsikt och styra.

Ja, det där var ju smart, den kan ju också dubbla som landgång när man backar in mellan Y-bommarna.

 

Sen är det ju kanske fiffigt om man kappseglar.

Det är ju solklart att man blir diskad om kan kör för motor under tävling, men frågan är om det står något i reglerna om att man inte får ro under tävling?

Redigerad av No_jah
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev No_jah:

Det är ju solklart att man blir diskad om kan kör för motor under tävling, men frågan är om det står något i reglerna om att man inte får ro under tävling?

 

Du är tyvärr diskad direkt om man tar fram något som inte är segel. Det är tom så att det kan bli diskussioner om någon vrickat för mycket på sitt roder när det är bleke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag växte upp i en tid när man blev idiotförklarad om man tyckte en segelbåt skulle ha motor och i stort sett inga seglare föreslog något sådant heller.

Paddla har jag aldrig gjort, blåste det inte så kom man ingen vart helt enkelt.

I nödfall bad man en motorbåt om lite bogserhjälp.

 

Nu är ju den tiden sedan länge förbi så nog tycker jag man ska ha en motor på sin segelbåt som en ren säkerhetsåtgärd, särskilt som jag tror det skulle vara svårt att få bogsering idag.

Alla tänker bara på sig, det är bara jag som tänker på mig.

 

Med det sagt...

En H-båt går säkert utmärkt att paddla (om motorn mot förmodan skulle strula).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev Mackey:

jag tror det skulle vara svårt att få bogsering idag.

Alla tänker bara på sig, det är bara jag som tänker på mig.

Det tror jag inte. Jag har sett minst fyra bogseringar i sommar, bara i "mitt" lilla område. Var nära att själv bogsera i ett fall. En familj i en öppen plastbåt kom mot mig med årorna ute och när jag kom närmare ställde en sig upp och vinkade. Jag styrde dit direkt (gick för motor just då pga för lite vind) men när jag hade 100-150 m kvar kom en motorbåt fram till dem och tog hand om det.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Mackey said:

Alla tänker bara på sig, det är bara jag som tänker på mig.

Det här kan vara världens bästa narcisstiska skämt eller en olycklig beskrivning över dagens liv :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Dava:

 

Klockrent! Kan vara lite jobbigt när man är själv bara. Någon annan måste ju hålla uppsikt och styra.

Varför då? En arm som når upp över däcket och en backspegel på den så ser man ju föröver.😂 sedan kan man ju ha ett akterroder som manövreras med de två fötter man förmodligen har längst ner på benen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte vill ha motor på båten kan man ju, som någon i någon annan tråd hade fixat, använda en handvevad propeller. Personens båt var ganska liten men han fick upp den i några knop om jag minns rätt och så slapp han både motor och att segla in i hamnar.

 

Jag tyckte det var en smart sak. I korthet så plockades propellern med axel, vev och allt fram vid behov och hängdes på akterspegeln och sedan var det bara att veva. Väl framme var det bara att montera av. 

 

Så länge det inte blåser så borde även lite större båtar kunna drivas på det sättet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Stormfocken:

Om man inte vill ha motor på båten kan man ju, som någon i någon annan tråd hade fixat, använda en handvevad propeller. Personens båt var ganska liten men han fick upp den i några knop om jag minns rätt och så slapp han både motor och att segla in i hamnar.

 

Jag tyckte det var en smart sak. I korthet så plockades propellern med axel, vev och allt fram vid behov och hängdes på akterspegeln och sedan var det bara att veva. Väl framme var det bara att montera av. 

 

Så länge det inte blåser så borde även lite större båtar kunna drivas på det sättet. 

Det var väl just pseudonym? :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

Det var väl just pseudonym? :)

Jo. Jag hade en liten trimaran som definitivt inte gick att paddla ensam ombord. Jag tillverkade ett litet fäste som sattes på mittskrovets ena sida där sedan vevpropellern klämdes fast. Ungefär 3 knop gick det att veva upp den i. Då axeln är en spiral/flex så funkar det nog inte att dra runt den med en skruvdragare, det blir för stora krafter för axeln, det håller inte.

https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/sa-bra-ar-den-handdrivna-utombordaren

4AEF1DB1-057B-476F-948C-92D1671A45E6.jpeg

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar lösningen skarpt! Tänk nu att i en liten större båt istället för handvev skulle man kunna ha ett par pedaler! Och med 21 växlar som en bra cykel har så borde man kunna trampa fram båten även i lite motvind! Om man sedan dessutom får lite extrahjälp av ett batteri så är saken biff. Finessen är förstås att det ska gå att sätta upp och packa ihop snabbt så man inte behöver klättra över pedaler i sittbrunnen när man seglar. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Stormfocken:

Jag gillar lösningen skarpt! Tänk nu att i en liten större båt istället för handvev skulle man kunna ha ett par pedaler! Och med 21 växlar som en bra cykel har så borde man kunna trampa fram båten även i lite motvind! Om man sedan dessutom får lite extrahjälp av ett batteri så är saken biff. Finessen är förstås att det ska gå att sätta upp och packa ihop snabbt så man inte behöver klättra över pedaler i sittbrunnen när man seglar. :)

 

En hybridframdrivning alltså.😂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En propeller ger dålig verkningsgrad jämfört med ett par åror. Det borde gå bra att ro en vanlig segelbåt om man har långa åror och en bänk att lägga tvärs över sittbrunnen. Ror man en vid var åra blir det ganska mycket drivkraft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...