Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0
Dun

Snipa, bredd på kölen

Fråga

Hej!

 

Har för första gången köpt mig en snipa (Sea Bella 700 - 70:ish) och är hypernervös inför upptagning och förvaring på tomten. Jag har byggt mina bockar (justerbara) och även byggt pallarna som jag ska ha under båten.

 

Nu till frågan. Jag byggde pallarna med en liten ränna som är 10cm bred och jag undrar om det kommer räcka för att få in båtens köl eller om jag behöver bredda rännan lite. Tycker det är lite svårt att uppskatta kölens bredd från bryggan och tänkte om någon eventuellt har någon tanke om huruvida det bör eller inte bör funka.

 

Stort tack på förhand!

 

Screenshot_2022-10-03_at_13_50_46.png

Redigerad av Dun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

18 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Jag hade väntat med att skruva fast de där stöden du vill ha på var sida om kölen tills båten stod på land. Jag hade dessutom lagt stöden ner och skruvat rakt igenom dem; de behöver inte vara så höga, det räcker med ett par centimeter för att de inte skall kana (plus att det blir lättare att komma åt och behandla botten); du slipper dessutom de där kilarna du skruvat genom ändträet varan den ena redan är trasig.

Finns det någon tanke med att låta båten stå på en låda och ha tyngden på det svagaste stället?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
3 minutes ago, Peter_K said:

Jag hade väntat med att skruva fast de där stöden du vill ha på var sida om kölen tills båten stod på land. Jag hade dessutom lagt stöden ner och skruvat rakt igenom dem; de behöver inte vara så höga, det räcker med ett par centimeter för att de inte skall kana (plus att det blir lättare att komma åt och behandla botten); du slipper dessutom de där kilarna du skruvat genom ändträet varan den ena redan är trasig.

 

☑️

 

3 minutes ago, Peter_K said:



Finns det någon tanke med att låta båten stå på en låda och ha tyngden på det svagaste stället?

Det handlade mest om att komma upp i lite höjd samt någon tanke om att underlaget (bocken) inte skulle vara alldeles för hårt utan att det skulle vara lite "fjädring" 😂.

 

Jag ska med andra ord bara palla upp? Isf kan jag kanske lika gärna använda stenplattor + trä överst så att det blir lite "mjukt"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag förstår inte riktigt vitsen med de där rännorna som du tänkt att kölen ska stå i, det blir ju som sagt bara svårt att komma åt för rengöring och bottenmålning, och jag tycker bockarna ser väldigt låga ut.

 

Så här såg bockarna ut till snipan jag hade tidigare, den vägde ca. 2200kg.

Se till att göra dom tillräckligt höga så det inte blir onödigt obekvämt när du ska jobba med botten, mina var ca. 50cm resp. 60 cm höga så att båten lutade lite bakåt vilken gjorde det enklare att komma åt slagvattnet.

Sidostöttorna var från Press & Son.

https://press-son.se/butik/battillbehor/baten-pa-land/sidostod/sidostod-for-trabock-travagga/

bockar.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Ser ju riktigt smutt ut med så pass enkla stöttor. Pallar det där att man klättrar runt i båten utan att det tippar alltså?

 

Jag har ju byggt stöttorna och får nog hålla mig till dem i år men själva bockarna/pallarna ska jag absolut köra som du skriver. Högre fram än bak samt väl tilltaget över lag. Plus då en extra under motorn som finns mitt i båten (enl. vad jag läst om tidigare).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
11 minuter sedan skrev Dun:

Ser ju riktigt smutt ut med så pass enkla stöttor. Pallar det där att man klättrar runt i båten utan att det tippar alltså?

 

Jag har ju byggt stöttorna och får nog hålla mig till dem i år men själva bockarna/pallarna ska jag absolut köra som du skriver. Högre fram än bak samt väl tilltaget över lag. Plus då en extra under motorn som finns mitt i båten (enl. vad jag läst om tidigare).

Ja, alltså. Stadigare bockar får du nog leta efter. 

Dock var dom ganska tunga, dom vägde nog mellan 50-60kg per styck. Eftersom som hade sidostöttor både fram och bak så kunde man ta ner en stötta i taget vidtvättning och bottenmålning.

 

Här kommer en bild bakifrån så ser du lite tydligare hut bockarna såg ut.

 

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan skrev Dun:

Hej!

 

Har för första gången köpt mig en snipa (Sea Bella 700 - 70:ish) och är hypernervös inför upptagning och förvaring på tomten. Jag har byggt mina bockar (justerbara) och även byggt pallarna som jag ska ha under båten.

 

Nu till frågan. Jag byggde pallarna med en liten ränna som är 10cm bred och jag undrar om det kommer räcka för att få in båtens köl eller om jag behöver bredda rännan lite. Tycker det är lite svårt att uppskatta kölens bredd från bryggan och tänkte om någon eventuellt har någon tanke om huruvida det bör eller inte bör funka.

 

Stort tack på förhand!

 

Screenshot_2022-10-03_at_13_50_46.png

Jag instämmer med tidigare, båten skall väl stå så stadigt som möjligt. Inte svikta, det blir bara fel.
Sätter sig båten och sjunker ner lite så trycker de ju undan stöttorna, alternativt gör de att båten även halvt hänger i stöttorna (båtar brukar ju bli bredare och bredare uppåt)
Hade definitivt velat ha stöd utan svikt rakt under kölen.
Jag förstår din tanke med glidskydden men de är helt onödiga och höjden på dem kommer nog ställa till det för dig då jag efter googling inte tycker kölen ser hög ut på din båt, för att inte nämna att det blir jobbigt att skrapa och måla.
Jag hade sidostopp på min förra båt, för den drog på vagn. men som du ser på bilden var de inte stora.
Men egentligen behövdes inte det, men det kändes bra.

Jag hade faktiskt tagit bort slangen i botten med, när kölen trycker på nedåt hade jag varit lite orolig att skruvskallarna skaver i kölen och stjälpen mer än de hjälper.
Och vad slangen uppepå sido-stoppen för kölen gör förstår jag inte riktigt, där skall ju inget ligga?

Lycka till:)

 

tjorven.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Enkelt sätt att göra billig lätt pallning under köl är att timra en stapel av t.ex 30-40 cm långs 45*120 mm reglar. Hög hållfastet, liten vikt och billigt. Dock måste man ju då komplettera med någon form av sidostöttor (för båten, inte för kölen). Upp till några dm höjd funkar detta bra.

 

Håller med övriga om att dina sidostöd för kölen inte behövs och att även slangen inte behövs. Jag skulle nog säga att sån trädgårdsslang har mindre friktion än trä, dvs den är glattare än trä och ökar (den minimala) risken för att kölen ska glida.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Tack så mycket för massor av tips. Rekommenderar ni att jag breddar mina pallar lite? Är avtrycket 40x40cm för lite så att säga? Kommer köra på 3st sådana på 23 fot båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Beror på hur höga de är. Bredd/höjd förhållandet får inte vara så att de lätt kan tippa. Med 40*40 så är nog drygt 50 cm inga problem (höftar från hur jag tänker mig det i skallen). Antar då att du har separata stöd för att stötta båten i sidled. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Di har redan fått en hel del goda råd och här försöker jag mig på ett litet tips.

Du skrev:

7 timmar sedan skrev Dun:

Plus då en extra under motorn som finns mitt i båten (enl. vad jag läst om tidigare).

Du bör ju kolla var motorn verkligen sitter!

Mitt tips är att tänka att motorn är det tyngsta i båten. Motorer brukar sitta med minst 4 bultar i en stadig del av skrovet. Där ska du sätta stöd/bock på varje sida under motorbädden då det dels brukar vara stabilt och dels ligger en stor del av tyngdpunkten där. Sedan sätter du stöd på sidorna enligt tidigare råd samt något fram och/eller bak för att förhindra att båten tippar i längsled.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
19 timmar sedan skrev Dun:

Tack så mycket för massor av tips. Rekommenderar ni att jag breddar mina pallar lite? Är avtrycket 40x40cm för lite så att säga? Kommer köra på 3st sådana på 23 fot båt.

Jag tror (som andra svarande) att du tänkt minst en gång för mycket.

Snipor jag känner till står med kölen på tre-fyra kraftigare träklossar som i sin tur ligger direkt på marken. Sedan är det ju viktigt att minst två av dessa ligger under motorn i jämnhöjd med dess fästen (som redan är föreslaget).

Visst kan det ha en vinst i att båten står högt när man skall slipa och måla botten, men det är en större förlust med det då den blir alltmer ostabil desto högre den står, eftersom sidostöttorna då blir längre/högre.

 

Själv har jag till en 30-fotsmotorbåt tre Tyresöbockar, en under akterspegeln, en under främre motorfästena, en midskepps samt en trefotsstötta under fören. Det finns ju likvärdiga bockar av annat fabrikat, och det är inte så komplicerat att snickra till egna av ordentliga bjälkar och långa vagnsbultar. Se @No_jahs bild, gissningsvis är dom från "Press och son"?

Visserligen kommer då min båt en bit ifrån marken, men eftersom det är en båt med AQ-drev är det nödvändigt.

Jag behöver inga sidostöttor med den lösningen. Kortare båt hade säkert nöjt sig med två bockar.

 

Vad är det för underlag där båten skall stå?

Jag vet att asfalt är rätt mjukt och ger vika om man belastar den med exempelvis en båtstötta, barmark med eller utan gräs är ännu mjukare. Det enda som i sammanhanget klarar en sådan punktbelasting på båtuppställningsplatser är betong.

Jag lägger betongplattor under mina stöttor, dom är väl 40 x 40 cm om jag minns rätt, och liknande i storlek utförda i plyfa brukar ju finnas under de professionella stöttorna i båthamnarna häromkring, och där är det ju oftast asfalt.

Sedan är det ju ingen hit på sikt att anbringa organiskt material såsom en underlagsplatta av plyfa, direkt mot marken... men det är väl smällar man får ta, att byta dessa vart femte år eller så, beroende på om det är fuktigt eller bra dränerat i marken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Piuh! Mycket att tänka på.

 

Den lilla plätten där jag tänkte ställa båten är ett trädgårdsland. Jag tänkte gräva ur och lägga grus där jag ska ha pallarna.

 

-Låter som att jag ska klara mig med att stapla gamla stenplattor till önskad höjd och skruva ihop lite reglar eller liknande att ha som "ytskikt".

-Bort med slangen på pallarna

-Eventuellt skruva dit "glidskydd" i efterhand

-Bestämma en höjd i fören och sedan droppa 10-20cm på väg till aktern.

-Se till att palla precis vid motorfästena.

 

Jag har byggt såna här sidostöttor och 4 sådana ska väl klara 24fot båt på mellan 1200-2000kg? (oklara uppgifter om min båt på nätet).

Screenshot_2022-10-04_at_15_34_37.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Jag hade nog kostat på mer än en skruv här.

bild.png.83fd48ce335f508578b3ff442e98e18e.png

 

De här plattorna som är skruvade rakt in i ändträet lär väl släppa när du tittar på dem med den här vinkeln.
bild.png.0090d31e76199e34e7842cd126fbc3b6.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 minutes ago, Peter_K said:

Jag hade nog kostat på mer än en skruv här.

bild.png.83fd48ce335f508578b3ff442e98e18e.png

Ja, precis. Sitter som det gör just nu för att vara justerbart så att jag får in rätt vinkel.

 

 

2 minutes ago, Peter_K said:

 

De här plattorna som är skruvade rakt in i ändträet lär väl släppa när du tittar på dem med den här vinkeln.
bild.png.0090d31e76199e34e7842cd126fbc3b6.png

Ja, troligen gör de det. Måttade med väldigt vass vinkel från början innan jag insåg att det kommer bli trubbigare när båten väl är på plats.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Fasa av benen på stöttorna och se till att skruva ihop dem ordentligt i alla hörn. Sen har du en pallning som gott och väl räcker för en sån liten snipa. Du har inget att oroa dig för utifrån bilden på pallningen, det kommer hålla med råge. Du kan, om du vill, gott ställa allt direkt på marken utan grus och stenplattor, det som händer är något kortare livstid på ändträt. Men kommer ändå hålla i ett stort antal år. Och det är ingen fara att det sjunker ner i marken heller......om du inte har kvicksand.

Du kan med fördel ställa sidobockarna mitt emot varandra och dra en skruv rakt igenom bägge invändiga benen om de överlappar varandra, annars ta ett spännband mellan dem för att säkerställa att de inte glider isär. 
Du kommer få en knall pallning😃👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Säkra även sidostöttorna mot varandra under båten, det kan räcka med att surra ihop dem med en lina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Nu jäklar känner jag mig redo att ta emot båten här hemma.

 

Bidde väldigt enkla pallar i sten + trä. 5 +trä högt i fören, 2 + trä högt i aktern. Motorfästet får jag måtta in när hon hänger i luften, misstänker det hamnar på 3 + trä strax för om mitten någonstans.

 

-Check på att skruva ihop de invändiga benen, alternativt bara skruva en regel mellan dem.

-Check på spännband mellan bockarna.

-Check på att kosta på lite extra skruv överallt när stöttorna är på plats mot skrovet.

 

Stort tack till er alla för att ni så vänligt agerade morfar/farfar här. Inte lätt att Googla sig till sån här information som ju i mångt och mycket är just logisk, men totalt främmande för en nervös nybörjare.

 

Tack!

Screenshot 2022-10-04 at 18.47.09.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
13 timmar sedan skrev Dun:

Nu jäklar känner jag mig redo att ta emot båten här hemma.

 

Bidde väldigt enkla pallar i sten + trä. 5 +trä högt i fören, 2 + trä högt i aktern. Motorfästet får jag måtta in när hon hänger i luften, misstänker det hamnar på 3 + trä strax för om mitten någonstans.

 

-Check på att skruva ihop de invändiga benen, alternativt bara skruva en regel mellan dem.

-Check på spännband mellan bockarna.

-Check på att kosta på lite extra skruv överallt när stöttorna är på plats mot skrovet.

 

Stort tack till er alla för att ni så vänligt agerade morfar/farfar här. Inte lätt att Googla sig till sån här information som ju i mångt och mycket är just logisk, men totalt främmande för en nervös nybörjare.

 

Tack!

Screenshot 2022-10-04 at 18.47.09.png

Det kommer gå galant, bra jobbat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...