Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Brandten

Tips för ny dörr på en bowrider?

Rekommendera Poster

Har en Yamarin 5150 där jag vill byta ut trädörren mot glas / plexiglas ungefär som den på bilden. Hur skulle ni gjort? Vet inte ens vad låset kallas så kan inte börja sammanställa några kostnader för det här lilla projektet. :)

Screenshot_20221002-222226_Gallery.jpg

Screenshot_20221002-222258_Gallery.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Låset kanske du kan hitta här.

Denna firman har ju trycklås också, se bara till att det tål den marina miljön.

 

Dörren, skall du ha glas skall det vara härdat glas, redan det kan bli dyrt, och sedan tillkommer ju en kostnad för håltagning för lås och gångjärn. Bilglasfirmor kan nog fixa det. Tag fram den tjocka plånboken!

 

"Plexiglas" (och "Lexan") är registrerade varumärken (såsom Frigolit, Vespa, Jeep, Caterpillar med fler produktnamn som används för en hel kategori grejer).

Jag kan tänka mig att du behöver en plast som är tålig mot repor och hårdhänt hantering samt är beständig mot solens UV-strålning. Då är väl kanske Polykarbonat ett bra val. Det finner du bland annat här:

"Plexiglas" är akrylplast, det finns olika kvaliteter, förr gulnade eller mjölkfärgades detta material av UV-strålningen, det sägs idag att äkta Plexiglas inte gör det utan skall tåla både det ena och det andra... och det kanske stämmer.

 

Visst funkar det med en dörr av trä, kryssfanér, (även "Plywood" är ett varumärke...) men det kanske inte är så snyggt. Formplywood, eller "formplyfa" är hållbart, men rätt fult, men det kan ju målas.

 

Sedan skulle man ju kunna tänka sig ett dörrblad av aluminium också, men då bör den vara eloxerad i samma färg som rutramarna för att få det enhetligt.

 

Hursomhelst så sågar man med fördel alla typer av plastglas i en bandsåg. Om man sågar med en elektrisk sticksåg smälter plasten ihop bakom sågbladet. Vanlig fogsvans funkar ju också om man är noggrann och försiktig. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Dörren, skall du ha glas skall det vara härdat glas, redan det kan bli dyrt, och sedan tillkommer ju en kostnad för håltagning för lås och gångjärn.

Man härdar glas efter man tagit hål, det spricker annars. 
Jag hade valt lamellglas istället, om man vill ha riktigt glas. Men riktigt glas är tungt, och man kan därför skada sig ordentligt om en sådan dörr får fart. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Peter_K:

Man härdar glas efter man tagit hål, det spricker annars. 
Jag hade valt lamellglas istället, om man vill ha riktigt glas. Men riktigt glas är tungt, och man kan därför skada sig ordentligt om en sådan dörr får fart. 

Det mest ekonomiska och enklaste torde ju vara att antingen beställa en dörr i lämpligt plastmaterial, eller köpa en skiva av samma material och själv såga till en dörr.

Glas... oavsett kvalitet, härdat laminerat eller annan sort... är ändå glas med allt vad det innebär. Spontant kan jag tycka att en dörr i polykarbonat känns bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-02 vid 22:36 skrev Brandten:

Har en Yamarin 5150 där jag vill byta ut trädörren mot glas / plexiglas ungefär som den på bilden. Hur skulle ni gjort? Vet inte ens vad låset kallas så kan inte börja sammanställa några kostnader för det här lilla projektet. :)

Screenshot_20221002-222226_Gallery.jpg

Screenshot_20221002-222258_Gallery.jpg

Ang. lås och övriga beslag så kan du väl återanvända de som sitter på nuvarande dörr och bara se till att få en ny skiva i önskat material kapad i rätt mått, för det är väl bara en helt rak plywoodskiva i dagsläget? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ville användt akryl - inte polykarbonat.

 

Akryl er styvare, poly är mjukare- som gör att t.ex lås och annat vill vara lettare att passa till och träffer på samma ställe när man stänger dörren eftersom dörren blir styvare.

 

Akryl repas inte så lett och kan poleras upp igen - det kan inte poly. Den repas lett.

 

Men i akryl måste man använda borr til plastmaterial. 

Och det tål inte lika mycket stryk/stöt, men billigare så du kan göra dörren i tjockare material - så går det ut på ett...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-06 vid 09:50 skrev No_jah:

Ang. lås och övriga beslag så kan du väl återanvända de som sitter på nuvarande dörr och bara se till att få en ny skiva i önskat material kapad i rätt mått, för det är väl bara en helt rak plywoodskiva i dagsläget? 

Det framgick ju inte av mitt första inlägg så här kommer kompletterande bilder. Jag undviker helst att återanvända denna låslösning. :)

20221008_160856.jpg

20221008_165533.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-10-09 vid 19:28 skrev Brandten:

Det framgick ju inte av mitt första inlägg så här kommer kompletterande bilder. Jag undviker helst att återanvända denna låslösning. :)

 

 

Nej, med lås trodde jag du menade någonting att låsa dörren med i stängt läge, men en vanlig hasp eller hellre en snygg skjutregel är ju enkelt. Ett "nyckellås" där är ju rätt överflödigt.

När det gäller att ställa upp dörrar i öppet lägen är ju "snören" och liknandebra tråkigt.

Det finns, och har funnits i väldigt många år, en sådan här och den brukar fungera hyfsat bra.

Det finns även en variant av rostfritt fjäderstål.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog en sväng till båtmässan BOOT i Düsseldorf i helgen och såg ett lås som skulle funka - frågan är bara var jag hittar det? 

20230122_133200.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...