Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
OckelboUffe

Olika batterier i båten

Rekommendera Poster

Roligt med ett ämne som berör så många , säkert har många fått ny info om batterivärlden. Jag kan  tillägga att det finns på min båt solpaneler installerade, vet ej ännu var dom är kopplade till, jag har för avsikt att montera uppladdningsbar belysning ”inomhus” som inte berör batterierna och motorn är en AQ151C, kanske bara behöver 2 batterier, just det, finns ett litet kylskåp med….

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev OckelboUffe:

Roligt med ett ämne som berör så många , säkert har många fått ny info om batterivärlden. Jag kan  tillägga att det finns på min båt solpaneler installerade, vet ej ännu var dom är kopplade till, jag har för avsikt att montera uppladdningsbar belysning ”inomhus” som inte berör batterierna och motorn är en AQ151C, kanske bara behöver 2 batterier, just det, finns ett litet kylskåp med….

Visst är det!

Det finns flera likartade trådar, men den strömmen i vattnet som man mäter i knop diskuteras väldigt sällan.

 

Rent erfarenhetsmässigt, utan att ha räknat på det, så vet jag följande:

I min förra båt hade jag följande; 50W solcellspanel, med den gamla typen av PVM-regulator, ett 42 liters Isothermkylskåp och omkring 200Ah batteribank. Det fungerade relativt bra, om man nu inte låg mer än två dygn i hamn, men med tillskott av landström eller motorgång cirka en timma om dagen så fungerade det bra.

 

I nuvarande båt 200W solcell, MPPT-regulator, 280Ah batteribank, likadant Isothermkylskåp, funkar då utan tillskott av generatorladdning eller landström. Emellanåt så går också en 45 liters kylbox, då märks det att strömmen förbrukas, med soliga dagar fungerar det utan generatorladdning eller landström, om det nu inte är kraftig värmebölja och man är snabb på att stänga kylskåpsdörren och locket till kylboxen. Det blir ju ändå energi över till TV´n på kvällen om man nu vill titta på gamla repriser.

 

Så det gäller ju att finna en vettig balans mellan solceller, generatorkapacitet, batterikapacitet och förbrukare, precis som man gör med sin privatekonomi, så får man ju göra upp en el-ekonomi med inkomster och utkomster ombord och se hur det går ihop.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack! Då testar jag det men blir kanske till nästa säsong (hade egentligen tänkt fixa det denna säsong men men tiden rann iväg)! Minuspolen på reläet får gå till startbatteriets minuskabelsko!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Stormfocken:

Stort tack! Då testar jag det men blir kanske till nästa säsong (hade egentligen tänkt fixa det denna säsong men men tiden rann iväg)! Minuspolen på reläet får gå till startbatteriets minuskabelsko!

Njae… om det är skiljerelät du avser så är det pluspolerna du skall koppla mot. Anslutningsskruven på relät som har en röd prick skall koppas till startbatteriet. Den andra mot förbrukarbatteriet/batterierna. Den klena svarta kabeln skall kopplas till minus.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Georg_Ohm:
18 timmar sedan skrev Stormfocken:

Minuspolen på reläet får gå till startbatteriets minuskabelsko!

Njae… om det är skiljerelät du avser så är det pluspolerna du skall koppla mot.

Men nu läste du nog inte hela sammanhanget och just denna fråga - TS funderade ju på vart minuskabeln skulle kopplas. Resten var nog redan klart för TS:

2022-10-06 vid 01:23 skrev Stormfocken:

Men reläets minuspol - vart ska jag koppla den? Till motorblocket? Eller till valfri minuspol på batterierna? Eller till just startbatteriet?

 TS minuskabel till reläet skall definitivt inte kopplas till pluspolerna.

Nu tror jag i och för sig det är ganska uppenbart och du kommer visserligen till minuskabeln i slutet av svaret, men måste lägga in ett förtydligande i alla fall 😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev IngemarE:

Men nu läste du nog inte hela sammanhanget och just denna fråga - TS funderade ju på vart minuskabeln skulle kopplas. Resten var nog redan klart för TS:

 TS minuskabel till reläet skall definitivt inte kopplas till pluspolerna.

Nu tror jag i och för sig det är ganska uppenbart och du kommer visserligen till minuskabeln i slutet av svaret, men måste lägga in ett förtydligande i alla fall 😉

Ok, såväl i förpackningen som i en pdf på hemsidan finns det en bra anvisning om hur det hela skall kopplas in. Det som framkommit i andra diskussioner ang detta skiljerelä är att man inte varit uppmärksam på den rödmärkta anslutningen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar! För mig är det inte främst det teoretiska kring elen som är svår att förstå (spänning, ström, motstånd osv), det är det praktiska - vart ska vilken kabel dras? Och vilken färg har den? Och varför funkar det ändå inte när jag drar den precis rätt? :)  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Stormfocken:

Tackar! För mig är det inte främst det teoretiska kring elen som är svår att förstå (spänning, ström, motstånd osv), det är det praktiska - vart ska vilken kabel dras? Och vilken färg har den? Och varför funkar det ändå inte när jag drar den precis rätt? :)  

Det finns väl ingenting som är så himla logiskt som el, ja el i likströmssystem.

Färgerna på kablarnas isolering är bara till för att man lättare skall kunna identifiera dem och så. Elektronerna som förflyttar sig i kablarna bryr sig inte alls om vad för färg ytterhöljet har. Möjligen kan dom tycka att det blir trångt och att det går för långsamt om ledningarna, kablarna blir för klena.

 

Väldigt generellt behövs det i en båt två kablar fram till en förbrukare, såsom en lampa eller kylskåp, eller någonting annat för att det skall fungera. En pluskabel som leder strömmen fram till förbrukaren och en minuskabel som leder strömmen tillbaka till källan, som i detta fallet är ett batteri. Sedan är det ju väldigt bra om det finns en säkring och kanske även en strömbrytare på vägen mellan batteri och förbrukare. Lättare än så är det inte.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...