Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jupe

Vilken typ av blindnit till glasfiber?

Rekommendera Poster

Håller på med att försöka täta mellan skrovhalvorna på min gamla nimbus och har tagit loss relingslisten och ser att en del av blindnitarna (popnit) har släppt lite. Dessa sitter igenom skarven med en liten bricka bakom. Nu till min fråga, vad för nit bör det vara? Trodde att det skulle vara rf nitarna men dom jag tagit loss är magnetiska? Hade tänkt att sätta dit rf nitar men dessa kräver en hel del kraft och även med en bricka på båda sidor är jag orolig för att göra sönder godset? Kanske satsa på ett bultförband istället? Bonusfråga, vad bör jag täta med i skarven? Sika eller motsvarande? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev jupe:

Håller på med att försöka täta mellan skrovhalvorna på min gamla nimbus och har tagit loss relingslisten och ser att en del av blindnitarna (popnit) har släppt lite. Dessa sitter igenom skarven med en liten bricka bakom. Nu till min fråga, vad för nit bör det vara? Trodde att det skulle vara rf nitarna men dom jag tagit loss är magnetiska? Hade tänkt att sätta dit rf nitar men dessa kräver en hel del kraft och även med en bricka på båda sidor är jag orolig för att göra sönder godset? Kanske satsa på ett bultförband istället? Bonusfråga, vad bör jag täta med i skarven? Sika eller motsvarande? 

Det är sannolikt aluminiumnitar där dragpinnen är av stål. Det blir ju kvar en bit av dragpinnen i niten när pinnen går av.

Rostfria nitar (eller monel som är den korrekta benämningen på legeringen) brukar ha rostfri dagpinne för att inte förorsaka rostränder då de vanligtvis används i miljöer där stål rostar.

Som du noterat så är monelnitar hårda att dra och kan riskera att dra sönder ett glasfiberlaminat om du inte har tillräckligt stora brickor på båda sidor av nitförbandet. Att det blir kvar en liten ståldel i niten är inget större problem om niten täcks med tätningsmassa, då är rostrisken minimal.

 

Ett skäl att använda monelnitar kan vara att de är avsevärt starkare än aluminiumnitar. Om aluminiumnitarna hållit tills nu (du anger "gamla Nimbus" men inte vad det innebär i antal år) så kan det nog fungera lika många år till om du gör jobbet noggrant. Aluminiumnitar är dessutom avsevärt billigare än monelnitar. En stor del av hållfastheten i skarven mellan däck och skrov skapas av tätningsmedlet som både tätar och limmar samman delarna. Se bara till att använda ordentligt stora brickor så nitskallarna och framförallt "dragsidan" av niten inte kryper igenom laminatet. Brickorna kan med fördel vara rostfria typ karosseribrickor med hål som noga överensstämmer med den nit du väljer.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Lintott:

Det är sannolikt aluminiumnitar där dragpinnen är av stål. Det blir ju kvar en bit av dragpinnen i niten när pinnen går av.

Rostfria nitar (eller monel som är den korrekta benämningen på legeringen) brukar ha rostfri dagpinne för att inte förorsaka rostränder då de vanligtvis används i miljöer där stål rostar.

Som du noterat så är monelnitar hårda att dra och kan riskera att dra sönder ett glasfiberlaminat om du inte har tillräckligt stora brickor på båda sidor av nitförbandet. Att det blir kvar en liten ståldel i niten är inget större problem om niten täcks med tätningsmassa, då är rostrisken minimal.

 

Ett skäl att använda monelnitar kan vara att de är avsevärt starkare än aluminiumnitar. Om aluminiumnitarna hållit tills nu (du anger "gamla Nimbus" men inte vad det innebär i antal år) så kan det nog fungera lika många år till om du gör jobbet noggrant. Aluminiumnitar är dessutom avsevärt billigare än monelnitar. En stor del av hållfastheten i skarven mellan däck och skrov skapas av tätningsmedlet som både tätar och limmar samman delarna. Se bara till att använda ordentligt stora brickor så nitskallarna och framförallt "dragsidan" av niten inte kryper igenom laminatet. Brickorna kan med fördel vara rostfria typ karosseribrickor med hål som noga överensstämmer med den nit du väljer.

Tack för ett utförligt svar 😊

Båten i fråga är en Nimbus Nova 19 från - 98 och har dom hållit i 24 år så borde det vara okej tänker jag. Frågan är bara om jag skall gå all in och lossa alla nitar så att man får det riktigt gjort nu när jag ändå påbörjat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jupe:

Tack för ett utförligt svar 😊

Båten i fråga är en Nimbus Nova 19 från - 98 och har dom hållit i 24 år så borde det vara okej tänker jag. Frågan är bara om jag skall gå all in och lossa alla nitar så att man får det riktigt gjort nu när jag ändå påbörjat.

Tidigare nimbusmodeller än din var inte nitade utan ihopsatta med skruvförband. Jag hade en Nimbus 2700 från tidigt 80-tal, och vill minnas att det var M6 eller M8 med stora brickor och mutter. Det är ju lättare att ersätta nitarna med rostfri, syrafast, kvalitet A4, skruvar med muttrar och bricka.

Annars fixar man tjuriga popnitar med ett tryckluftsdrivet nitverktyg… om man nu har tillgång till sådant och tryckluft. Det har hänt att jag dragit sönder vanliga popnittänger när jag har gett mig på popnitar i legering som redan föreslagits. Och då är jag inte speciellt stark i nävarna.

Sedan finns det ju speciella popnittänger med långa skänklar, dom är bra, om man nu kommer åt med en sådan.

 

Sedan har du den roliga delen av jobbet framför dig, det är att försöka att kränga på religngslisten igen… här brukar man få roa sig med en tunna med hett vatten, varmluftspistoler i pluralis, plastslägga och lustifikationer såsom dragblock och ett helt gäng med glada och hjälpsamma kompisar.

 

Kuntze i Stockholm, www.kuntze.se har en hel del olika gummilister i lager, sannolikt har dom en med samma profil som din, till en bråkdel av priset som Nimbus vill ha, om de öht har sådan i lager, alltså om du nu skall byta ut relingslisten.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Tidigare nimbusmodeller än din var inte nitade utan ihopsatta med skruvförband. Jag hade en Nimbus 2700 från tidigt 80-tal, och vill minnas att det var M6 eller M8 med stora brickor och mutter. Det är ju lättare att ersätta nitarna med rostfri, syrafast, kvalitet A4, skruvar med muttrar och bricka.

Annars fixar man tjuriga popnitar med ett tryckluftsdrivet nitverktyg… om man nu har tillgång till sådant och tryckluft. Det har hänt att jag dragit sönder vanliga popnittänger när jag har gett mig på popnitar i legering som redan föreslagits. Och då är jag inte speciellt stark i nävarna.

Sedan finns det ju speciella popnittänger med långa skänklar, dom är bra, om man nu kommer åt med en sådan.

 

Sedan har du den roliga delen av jobbet framför dig, det är att försöka att kränga på religngslisten igen… här brukar man få roa sig med en tunna med hett vatten, varmluftspistoler i pluralis, plastslägga och lustifikationer såsom dragblock och ett helt gäng med glada och hjälpsamma kompisar.

 

Kuntze i Stockholm, www.kuntze.se har en hel del olika gummilister i lager, sannolikt har dom en med samma profil som din, till en bråkdel av priset som Nimbus vill ha, om de öht har sådan i lager, alltså om du nu skall byta ut relingslisten.

Tack för informationen och jag har funderat lite på rf skruv och mutter men jag får se vart det landar. 

Jo, jag har förstått att listen blir en utmaning men den får jag spara till en varm vårdag med allt vad det innebär :)

Tack för tipset om jag behöver byta, tyckte att den gamle såg bra ut och hoppas att jag kan dra ut den igen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev jupe:

Tack för informationen och jag har funderat lite på rf skruv och mutter men jag får se vart det landar. 

Jo, jag har förstått att listen blir en utmaning men den får jag spara till en varm vårdag med allt vad det innebär :)

Tack för tipset om jag behöver byta, tyckte att den gamle såg bra ut och hoppas att jag kan dra ut den igen. 

På detta forum brukar vi avråda från att ta av dessa tjockare och stabilare relingslister / avbärarlister eftersom det är så in i helskotta svårt att få på dem igen. Möjligen kan nya lister vara lättare att få på då dom då fortfarande är mjukare och mer följsamma. 
Enligt uppgift här på forumet använder båtbyggarna en tunna med hett vatten, kanske eldar dom inunder denna, som listen stoppas ned i innan den krängs på.

Men med som mycket annat, kanske det finns någon instruktionsvide på Youtube (?).

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...